Wat voor worm is er uit mijn kat gekomen? Hij is kort (ca. 1,3 cm.), dik, creme kleurig met een bruine streep op zijn rug.

Morgen krijg ik de uitslag van het onderzoek van zijn ontlasting. Eerder werd al vastgesteld dat er parasieten en verkeerde bacterieën inzitten. De dierenarts kon niet vaststellen welke het waren. De giardiatest was negatief. Mijn kat heeft vervolgens een antiwormenpil, antivlooiendruppels en clear intestine (poeder voor door het eten) gekregen. Mijn kat heeft langere tijd wisselend goede en wat dunnere ontlasting gehad. Zolang hij clear intestine krijgt is zijn ontlasting nu goed, maar als ik stop wordt het weer dun. Daarom laat ik het nu onderzoeken in het laboratorium. Vanmiddag vond ik opeens een soort wormpje. Het lijkt een beetje op een made. Bah!!! Herkent iemand dit?

Toegevoegd na 3 dagen:
Uit laboratoriumonderzoek is gebleken dat de ontlasting van mijn kat geen afwijkingen vertoont. Geen wormen dus! Mogelijk heeft de made ondar mijn schoen gezeten en heb ik hem zo mee naar binnen genomen. Mijn kat krijgt nu antibioticum. Hopelijk helpt dat tegen de dunnne ontlasting.

Weet jij het antwoord?

/2500

Er bestaan verschillende soorten wormen. Google eens op afbeeldingen met de titel: darmparasieten kat. Dan krijg je vast een foto met daarop een wormensoort of overzicht waarop je kunt zien welke worm het is. Neem de worm die je gevonden hebt mee naar de dierenartsen praktijk. De dierenarts kan uit de onderzoeken afleiden om welke worm het gaat. Waarschijnlijk zet hij daarna een totaal middel in wat alle wormensoorten aanpakt. Probleem is dat bijv. een lintworm ook weer andere wormsoorten kan overbrengen. Een lintworm kan een spoelwormeninfectie bij zich hebben (vandaar dat alle wormen via een medicijn worden aangepakt). Ook vlooien kunnen wormen infecties bij zich dragen. Houd je aan de ontworm adviezen van de dierenarts, maar het zou verstandig kunnen zijn jezelf ook te ontwormen. Wanneer je meerdere dieren in huis hebt (andere katten, maar ook honden) moet je alles voorzien van ontworming en antivlo middelen. Houd er ook rekening mee dat je herbesmettingen moet voorkomen. Via handvaten (deurklink, stekkers, afstandbediening tv enz.) kun je nl. ook wormen besmettingen in stand houden. Maak ook extra het toilet en ook de kattenbak even wat grondiger en regelmatiger schoon. Uiteindelijk zal je kat met de juiste behandeling er wel weer bovenop komen en wordt zijn ontlasting ook weer normaal.

Hij heeft waarschijnlijk iets gegeten waar deze made uitgekomen is. Het "streepje op de rug" zijn eigenlijk de ingewanden van deze made die door zijn huid heen te zien zijn doordat deze zo dun is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100