hoevaak moet een puppy uitgelaten worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.7K
Ivana
9 jaar geleden
Er zijn al antwoorden gegeven, maar dit is nog niet vermeldt: Als je een pup van 7 weken in huis hebt, kan het zijn dat hij er ook in de nacht nog uit moet. Op de eerste plaats is het verstandig de pup na 9 uur 's avonds geen drinken meer te geven. Dan laat je de hond uit als hij dat zelf aangeeft door dringend piepen. Maar op de volgende manier: je pakt de hond zwijgend op, neemt hem zwijgend mee naar buiten op de plaats die jij hebt uitgekozen voor een plas en neemt hem zwijgend mee naar binnen zonder enige beloning of goed woord en zet hem terug in zijn bench.
De achterliggende gedachten van het zwijgen is, dat hij er geen spelletje van gaat maken en niet beloont wordt voor een daad die anders op nachtelijk spel gaat lijken.
Een gezonde hond bevuilt van nature zijn nest niet en het mogen plassen buiten het eigen 'bed' is al beloning genoeg. Je zult zien dat de nachtelijke uitjes op deze ,manier snel tot het verleden behoren.
Ivana
9 jaar geleden
Als je een hondje los kunt laten lopen maakt de duur van buitenzijn niet zo veel uit. Het enige dat je dan moet doen is niet doorlopen, maar de kleine pup de kans geven om rond te kijken, te gaan zitten en te snuffelen, zodat hij de wereld leert kennen. Op deze wijze krijgt hij de kans spieren op te bouwen en zelf aan te geven wanneer hij genoeg heeft gezien en ervaren. Maar daarvoor moet je hem wel goed observeren.
Een pup die echt veel gaat zitten en blijft zitten is voldaan, zolang hij rond blijft neuzen is het nog fijn en niet te veel. Ik had ooit een dierenarts als trainer die de 8- minutenregel naar de prullenbak verwees omdat, zo zei hij, een onvoldane pup toch in huis zijn beweging neemt en daar minder kans krijgt een gezond spierstelsel op te bouwen dan buiten op gras- en bosgrond. Dus, niet buiten gaan wandelen terwijl de hond je moet volgen, maar ga op een boomstronk of bankje zitten en laat het diertje de wereld ontdekken terwijl hij jou in de gaten houdt. Bemoedig hem met een vrolijke stem en vraag hem een keertje naar je toe te komen door op je hurken te gaan zitten en je armen uitnodigend open te houden. loop eens 5 meter verder en kijk of hij dat begrijpt, hij zal je volgen omdat jij zijn voedselbron en beschermengel bent. Maar maak er nog geen wandeltocht van. Over een paar weken zal je zien dat de afstanden waarover het hondje zich verplaatst groter worden, maar heeft hij inmiddels geleerd om je in de gaten te houden en te komen als je dat vraagt. Boekenwijsheid is leuk, maar soms een beetje te star.
Ivana
9 jaar geleden
71169, omdat dit geen direct antwoord op de vraag is en dit, als ik het als antwoord zou hebben gegeven, toch weer zou zijn verplaatst door de moderator.

Antwoorden (4)

Ongeveer 5 tot 7 keer per dag
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uitlaten niet teveel! Maar telkens als de pup wakker wordt, even optillen en buiten neerzetten voor een plasje en dan ook nog na elke maaltijd en na een poosje spelen, dit is alleen om de pup zindelijk te maken. Wandelen mag een pup zoveel minuten als ie weken oud is, dus 8 weken= 8 minuten wandelen enz. Rust en regelmaat daar is een pup mee gebaat.
jodyenboyke
9 jaar geleden
Uit laten dus echt wandelen nog niet zoveel. Omdat zijn gewrichten dit nog niet aan kunnen rustig opbouwen. Ik ben nog van de oude stempel 8 weken is 8 minuten lopen 9 weken is 9 minuten enzovoort. Kijk vooral uit bij hondenuitlaatveldjes. Een pup is pas met 12 weken volledig geënt.

Als je het hebt over zindelijkheidstraining. Dan heb je de komende weken flink wat te doen. De pup moet na buiten, na het slapen, Na het spelen, na het eten. Laat hem dan alleen ontlasten en dan weer na binnen. Zie je dat hij rondjes gaat draaien of onrustig is til hem gelijk op en breng hem na buiten. Hier dien je heel consequent in te zijn, des te sneller heb je resultaat. Ow en straf nooit voor een ongelukje dit heeft een averechts effect en de hond zal leren dat ontlasten in jou buurt niet fijn is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
V.a. 8 weken elk uur. Buiten die uren ook nog eens na het eten, drinken, slapen, spelen ( bij die laatste soms ook tijdens).
Pups eten vaker dan volwassen honden. Het is het makkelijkst als je het voedingsschema aanhoudt wat de fokker/dierenarts adviseert.
Tot 12 weken eet een pup ongeveer 5 x per dag. Het ligt er ook aan wat je voert: brokken vereisen veel water en de pup zal daardoor vaker plassen dan wanneer hij nat (bijv. blik) voer krijgt. (Tussen de 12 en 16 weken 4 x per dag en tot 6 maanden 3 x. Daarna kun je overgaan tot 2x per dag, maar het is aan te bevelen de pup evt. 2 grote en 1 kleine maaltijd te geven. Zo wordt de energie van het voer het beste verdeeld en het komt de groei en vertering ten goede.)
Zoek een vast plekje waar je pup weinig gestoord wordt en redelijk wat ruimte heeft. Een veldje voor het huis of een achtertuintje voldoet prima.
Het is goed aan te leren je pup op commando te laten plassen. Tijdens het plassen zeg je zachtjes eenzelfde woordje en geef je hem daarna een brokje o.i.d. Wanneer je dit consequent doet leert hij het uiteindelijk te doen wanneer je het hem vraagt.
Geef je pup gedoseerd beweging. Bij grotere rassen is het aan te bevelen hem niet te veel te laten doen met het oog op de gewrichten. Bij de rasvereniging of de fokker kun je hierover informatie vragen.(Vergeet alleen je pupje niet te socialiseren: laat hem kennis maken met zoveel mogelijk verschillende andere hondenrassen, dieren en situaties.)
Word niet boos als je pup binnen per ongeluk iets doet. Zeg niets, ruim gewoon op en probeer hem in het vervolg beter in de gaten te houden. Sommige pups houden meteen op met plassen als je ze optilt en meteen buiten zet om het daar te doen.
Stel dat je hem niet in de gaten kunt houden, dan is het misschien makkelijk hem aan een bench te laten wennen. Maak de bench niet zo groot dat hij deze ook als toilet naast zijn ligplaats gaat gebruiken. De bench mag zo groot zijn dat hij er in kan slapen.
Als een pup echt moe is kan hij anderhalf à 2 uur achterelkaar slapen. Maak hier gebruik van om hem te leren alleen blijven en te slapen in de bench. In deze periode kun je eventjes boodschappen doen of in een ander vertrek wat voor jezelf doen.
Op den duur weet je wanneer hij moet. Zodra de maaltijden verder uit elkaar komen te liggen kun je de sanitaire stop met eerst een kwartier en dan een halfuurtje proberen uit te stellen. Zo leert je pup zijn (blaas)spieren te trainen.