hoeveel eieren met kuikentjes kunnen kippen maximaal leggen?

9 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meer over de kip en het ei:
http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/overig/legt-kip-ei-ei-kuikentje.172346

Het beste antwoord

Jullie vergeten allebei dat de vraagsteller eieren met kuikentjes bedoelt. Als een kip bevruchte eieren legt zal ze die uitbroeden en de kuikens verzorgen tot ze zelfstandig zijn. Al die tijd legt ze geen eieren. Dat duurt drie weken. Het kan wel 8-10 weken duren voordat ze zelfstandig zijn en al die tijd verzorgt de moeder hen. Pas daarna kan ze weer (bevruchte) eieren leggen. Bij een gemiddeld aantal van 8 eieren kan een kip jaarlijks dus ongeveer 32 eieren met kuikentjes leggen. Hoeveel dat er in totaal zijn hangt er dus vanaf hoe oud de kip wordt, maar als ze zo intensief in de fok wordt ingezet is ze na een jaar of 2 wel op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een kip heeft net als bij een vrouw al alle eitjes in haar lichaam als ze geboren wordt.
Het aantal eitjes dat een kip zal leggen staat dus al bij de geboorte vast.

De hoeveelheid die een kip legt ligt aan het ras van de kip. Sierkippen zijn er niet op gefokt om eieren te leggen. Het uiterlijk van de kippen vond men belangrijker dan het leggen van eieren.
Ik heb drie krielkippen. De kleinste die legt zo'n 70 eieren in het jaar. En alleen in het seizoen (lente zomer) De grootste legt zo'n 150 eieren per jaar.
Grotere kippen, of kippen die er echt voor gefokt zijn om veel eieren te leggen kunnen wel ruim 300 eieren per jaar leggen. Deze kippen hebben dan ook vaak minder last van de winter en het feit dat de dagen kort zijn. Die leggen het hele jaar door.

Kippen kunnen beginnen met eieren leggen als ze ongeveer 4 maanden oud zijn. Sommige beginnen wat later. Ze zullen dan een aantal jaren leggen. Het eerste jaar wat minder, en aan het einde ook weer wat minder als ze oud zijn.
Een heel ruim genomen gemiddelde voor het aantal eieren dat een kip legt in haar leven ongeveer 800 eieren.

In theorie kunnen daar dus 800 kuikentjes uit komen als al deze eitjes door een haan worden bevrucht.
In de praktijk is dit niet het geval. Kippen zijn namelijk niet altijd broeds. Dat is uiteraard ook een voorwaarde van het succesvol uitbroeden van de eieren.
En niet alle eieren zullen goed bevrucht worden.
In mijn ervaring komt er uit ongeveer 1/5 van de eieren een kuikentje. Dat zijn dan ongeveer 150 kuikentjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het aantal van 800 is aan de ruime kant.
Een legkip kan in het eerste jaar ongeveer 90% leggen dus 330 eieren, en zal in de rest van haar leven daarna in totaal dat aantal niet meer halen.
dus na het eerste jaar zal het in totaal geen 330 meer halen
650 is dus wel de max