Ziet een kat hetzelfde als een mens?

Ziet een kat zijn omgeving, soortgenoten, mensen, etc, hetzelfde als hoe mensen deze zien? qua vorm en kleuren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K
Amadea
9 jaar geleden
Nee, veel waziger en minder kleurrijk: http://www.newscientist.nl/blogs/kattenvisie/
fremar
9 jaar geleden
http://www.kattenencyclopedie.com/index.php?menuid=33&pageid=131

Antwoorden (2)

Nee, het zicht van mensen is , zeker overdag, beter.
Katten zien ongeveer 10 x minder scherp dan mensen: wat een mens op een afstand van 20 mtr kan zien, is voor een kat pas even goed zichtbaar als hij er 5 mtr vandaan is.
Ook is de kat kleurenblind: ze zijn het meest gevoelig voor groen en blauw licht. Dat betekent dat rood, oranje, groen en geel voor de kat eenzelfde kleur zijn., en de verschillende tinten blauw een andere kleur.
Omdat kattenogen ver naar voren in de schedel staan, kunnen ze uitstekend grootte en diepte inschatten, beter dan mensen.

Ook hebben katten snorharen, zodat ze met grote precisie obstakels kunnen vermijden, ook als ze geblinddoekt zijn.
Het kleuren zien hebben katten opgegeven om meer staafjes op het netvlies te kunnen hebben, voor beter zicht bij verminderde lichtinval.
Achter het netvlies hebben ze nog een reflecterende laag; het tapetum lucidum, waardoor ze nog beter zien in de schemer.
Rieneke1
9 jaar geleden
OGEN:nee een kat zien niet alle kleuren die wij de mens wel zien. maar een kat ziet ook veel kleuren heel erg wazig. groen ziet een kat aan als een soort woestijn zand kleur. een soort geel oranje kleur. en rood ziet een kat als een soort grijs tot zelfs zwart.oranje word weer gegeven als een soort wit. 's nachts zie je alleen de ogen van de kat. de hele grote pupillen betekenen eigenlijk dat ze bang/angstig of iets heel erg opwindends zien. kleine pupillen geven aan dat de kat rustig is.ook ligt het er aan of het donker is of als het licht is. als het donker is worden de pupillen groter om meer licht op te vangen. is het al licht dan verkleinen ze. omdat er dan al voldoende licht is. om alles te kunnen te zien. als de pupillen op het aller kleinste staan dus heel erg dun zijn dan: is hij/zij helemaal klaar voor actie. dus zeggen ze eigenlijk begin maar met het gevecht. hij let goed op maar is zekers niet bang. als het nacht word worden de pupillen dus groter.
OREN:als een kat zijn oren naar achteren heeft gebogen dan ergert hij/zij zich misschien ergens aan omdat er iets of iemand meer aandacht krijgt volgens de kat. de oren plat betekent dat de kat redelijk bang voor iets is. de oren recht naar voren betekent dat hij misschien aan het spelen is, of ergens zit op te jagen.

groetjes:max0709

Toegevoegd na 2 dagen:
nee een kat zien dus eigenlijk heel erg veel waziger.