Mijn parkiet schreeuwt hoe kan dat stoppen??

Mijn parkiet schreeuwt heel vaak en heel lang hij heeft een vriendje en hij is ongeveer een half jaar oud. Wie kan mij helpen???

Weet jij het antwoord?

/2500

Niet. Ik ben bang dat je parkiet dit kan blijven doen, zijn leven lang. De meeste vogels leren dit van hun ouders. Alleen met de hand groot gebrachte vogels kun je leren om andere geluiden te maken. Hoewel dit niet altijd lukt: met hun volume kunnen ze ook de telefoon nadoen en wel zo dat je er horendol van wordt. In het wild maken ze zulke harde geluiden zodat ze door bomen en bladerendak goed hoorbaar zijn voor soortgenoten. Ook hebben ze veel meer ruimte en bezigheden dan wij mensen ze kunnen bieden in huis. Wel kun je ervoor zorgen dat je parkieten zo veel mogelijk afleiding hebben. Zorg voor een zo ruim mogelijke behuizing (een binnenhuisvolière doet vaak wonderen) en voor veel mentale uitdagingen. Oriënteer je op voerpuzzels speciaal voor parkieten en kleine papegaaiachtigen. Hopelijk wordt het met het gekrijs dan wat minder. Er zijn hobbyisten die hun vogel m.b.v. "targettraining" allerlei kunstjes weten aan te leren (google eens wat op you tube). Zo heeft de vogel wat te doen, mag werken voor zijn eten en raakt zo wat energie kwijt. Sluit je aan bij een forum over deze vogels en wissel ervaringen uit met andere bezitters van deze vogels.

Misschien moet je er voor zorgen dat de parkiet een 'vriendje' heeft dat zelf noet kwettert maar zuivere noten zingt zodat de andere parkiet(en) hem/haar na gaan doen. Het heeft bij ons geholpen. Pas op dat de parkiet het niet als een bedreiging ziet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100