Moeilijk te zeggen. Kan ook een mix zijn. Je kunt een heleboel gezelschapshonden (hondjes) opnoemen waar het iets van weg heeft, maar dat is gokken en daar wordt je niet wijzer van.

Ik denk dat je het lief en knuffelig vind omdat je schrijft "need one", maar dat is de slechtste reden om hiernaar op zoek te gaan. Zo'n dier heeft namelijk ook een karakter en daar zal je toch mee moeten dealen, dat is veel belangrijker dan uiterlijk.

Koop een goede encyclopedie (bijvoorbeeld van Esther Verhoef) en zoek alle rassen op van kleinblijvende honden. Ga naar een hondenshow en laat je bijpraten. Zoek op internet wat de diverse rassen voor je kunnen betekenen en neem daar eens een jaar voor. Dan heb je een hond die bij je past en hoef je hem niet noodgedwongen na enkele maanden naar het asiel te brengen zoals maar al te vaak gebeurt.

Een hond kiezen is echt een serieuze zaak.

Toegevoegd na 6 minuten:
Om je toch een beetje terwille te zijn: het zou een kooikertje kunnen zijn. http://www.hondenplaza.nl/rassen/raskooikerhondje

Toegevoegd na 1 dag:
Je mag ook nog even kijken naar de Nova Scotia duck tolling retriever.
https://www.hondenpage.com/hondenrassen/nova-scotia-duck-tolling-retriever.php
Vooral de witte voetjes en de witte vlek op de kop zijn hiervoor een aanwijzing. En het kopje, maar oordeel zelf.

Toegevoegd na 1 dag:
Je mag ook nog even kijken naar de Nova Scotia duck tolling retriever.
https://www.hondenpage.com/hondenrassen/nova-scotia-duck-tolling-retriever.php
Vooral de witte voetjes en de witte vlek op de kop zijn hiervoor een aanwijzing. En het kopje, maar oordeel zelf.
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
'Need one' stond al op het plaatje toen ik het zag.
Het gaat me er ook niet om dat ik de hond ga kopen ofzo, ik vond het hondje gewoon schattig en wou er meer plaatjes van opzoeken. Verder niet dat ik hem wil kopen.
Ivana
9 jaar geleden
Kijk dan op internet bij de kooiker die heeft datzelfde lieve koppie, maar verder is het wel een lief, maar EENKENNIG hondje en niet zo gemakkelijk bij kleine kinderen.
Kijken is altijd leuk, heb ik 23 jaar lang gedaan voordat ik me een hond kon permitteren en dat is erg lang...;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
alle puppies worden als lief en schattig ervaren. dat is psychologisch. vraag aan vrouwen of baby's mooi zijn. zelfde vraag aan mannen levert een heel ander antwoord op...
Ivana
9 jaar geleden
Zal waar wezen, maar ik heb liever met een volwassen hond van doen. En baby's zijn zeker niet allemaal mooi....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat in dat onderzoek niet zo zeer om mooi maar om schattig. Ze komen hulpeloos over net als baby's vrouwen zouden hierdoor zorgzaam worden of iets in die trant, is een compleet onderzoek naar geweest.
Volgens mij is het een Corgi. Waarschijnlijk een Pembroke Welsh Corgi. De oren moeten alleen nog gaan staan.
Het is van oorsprong een echte herdershond, al zou je dat niet zeggen. Het zijn grootveedrijvers. Ze hebben redelijk wat beweging nodig, een consequente aanpak, en veel mentale uitdagingen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit is natuurlijk nog een pup. Een volwassen Corgi weegt tussen de 9 en 18 kilo. Er is nog een Corgi ras: de Cardigan Welsh Corgi.
Koop deze honden alleen met stamboom bij een erkende fokker die niet teveel fokt. En vraag alle dna onderzoeken en foto's van heupen en ellebogen erbij. Je betaalt dan wel meer, maar je hebt bij een goedkopere broodfok Corgi een hoop medische ellende.

Toegevoegd na 3 dagen:
nog enkele afbeeldingen ter vergelijking:

http://www.stuffmakesmehappy.com/2013/05/the-30-most-adorable-pictures-of-corgis.html