Kan je konijnen kruidenazijn geven?

ik heb gelezen dat je konijnen om de zoveel tijd appel azijn kan geven voor een goeie spijsvertering, maar bij ons in de buurt verzopen ze geen appelazijn maar wel kruidenazijn. is dat een goed alternatief of moet het echt appel zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Nee. Dat si geen goed alternatief. Je hoeft je konijn helemaal geen azijn te geven. Gewoon voldoende verse groente, gras ed laten eten. In de natuur drinken konijnen ook geen azijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft een konijn geen azijn te geven.
Voor een goede spijsvertering is maar één ding van belang: Voldoende vers hooi.

Toegevoegd na 1 minuut:
"Het basisvoedsel van konijnen is hooi, hooi moet er altijd zijn. Hooi is om verschillende redenen het belangrijkste voedsel voor een konijn:
1. Het bevat vrijwel alle voedingsstoffen die een konijn nodig heeft en zorgt voor een gezonde darmflora.
2. Hooi wordt snel door de darmen gevoerd, dat is belangrijk voor een konijn want hierdoor krijgt hij een goede darmwerking, met weinig kans op verstoppingen.
3. Doordat een konijn de hele dag op hooi kauwt, slijten de kiezen goed af en is er minder kans op haken aan de kiezen. Doordat de kiezen goed afslijten, slijten ook de voortanden goed af.
4. Het kauwen op hooi geeft een konijn wat te doen. Ook stress reageert een konijn af door op hooi te kauwen.

Een handje hooi per dag is dus niet genoeg, hooi moet dagelijks in ruime mate gegeven worden. Een konijn moet 24 uur per etmaal hooi kunnen kauwen.
Is het hooi allemaal opgegeten, dan moet het direct weer aangevuld worden met een nieuwe pluk hooi, ook al is de dag nog niet om. Wees met hooi nooit zuinig! "

http://www.konijnen.nl/voer/groenvoer.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet nodig, wat een konijn wel nodig heeft is groente, ze kunnen zelf nl. geen vit.c aanmaken.
Onze ervaring is dat andijvie een beter alternatief is als sla. Sla bevat erg veel water en vaak ook meer bestrijdingmiddelen dan andijvie.

Toegevoegd na 2 uur:
oeps foutje , een cavia maakt zelf geen vit.c.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aponi
12 jaar geleden
Je bent in de war met cavia's. Die hebben snel een vitamine c tekort. Een konijn maakt gewoon zelf vitamine c aan hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt gelijk, bedankt!