Is het schadelijk voor vissen om te zwemmen in een bak gevuld met plastic objecten?

We willen een vissen kom decoreren met Playmobil en ook wat van die kleine frutsels vast lijmen zodat ze niet los in de bak drijven. Is dit schadelijk voor de sluier staart vissen? (Dus of de lijm en plastic schadelijk kan zijn?)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
Z512099
9 jaar geleden
De lijm hoeft niet schadelijk te zijn, gebruik die welke dient om aquaria te lijmen, je hebt ze in het zwart of doorzichtig.
Wel de gelijmde voorwerpen enkele malen uitlogen.
Antoni
9 jaar geleden
Wat is "uitlogen"?
Z512099
9 jaar geleden
De gelijmde voorwerpen 24 uur lang in water ondergedompeld houden, zodat eventueel giftige stoffen met het water kunnen verwijderd worden, liefst enkele keren herhalen, dat is uitlogen.
Antoni
9 jaar geleden
Dank je wel voor de uitleg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het al niet erg genoeg dat de vissen hun leven in een kom moeten slijten? Dat je ze ook nog eens met plastic wil vergiftigen? Een kom is niet geschikt voor vissen laat staan voor sluierstaarten die veel meer ruimte nodig hebben. Geef hen een ruim aquarium met daarin enkel decoratie afkomstig uit de aquariumspeciaalzaak. Daarvan mag je zeker zijn dat ze geschikt zijn voor vissen.

Het beste antwoord

Ja, dit is gevaarlijk voor de vissen. Playmobil is er niet voor gemaakt om in een vissenkom te functioneren en kan dus giftige stoffen vrijlaten. Wat betreft de lijm, sommige soorten lijm kan je perfect gebruiken in aquaria en andere weer niet. Dit ligt dan ook weer aan het soort aquarium dat je hebt en dergelijke.

Als het goed is bestaat er wel een soort van hars die je over je objecten heen kan gieten, zodat het veilig wordt voor de vissen. Hiervoor zul je toch echt even langs een vissen-speciaalzaak moeten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Playmobil is inderdaad geen goede optie voor je vissen, maar in de dierenwinkel heb je genoeg leuke opties voor je vissen! Daar kan je ook lijm halen wat je voor de vissen kunt gebruiken, maar je kunt niet zomaar de lijm gebruiken uit de supermarkt, nou ja, loop die risico maar beter niet!

Veel succes ermee!