De neus van een hond moet koel en vochtig zijn.
Bij koorts is dat juist warm en droog.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Vaak is dat zo. Maar ik ken honden die juist warme droge neuzen krijgen tijdens auto ritjes of als ze slapen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dit is waar wat je zegt! eddijst
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja er zullen tientallen uitzonderingen zijn op die regel.
Maar is die neus nat en koel, dan is de kans op koorts erg klein.
Ja.
Het is natuurlijk altijd beter om te temperaturen. Gewoon met een thermometer in de anus. Niet alle honden vinden dit leuk, maar het is wel de beste methode en het meest precies.
Als eigenaar kun je je hond heel goed leren kennen. Voel af en toe eens met je vinger in zijn oor. Dat klinkt gek maar je kunt zo leren voelen wanneer je hond koorts heeft.
Verhoging is waarschijnlijk wat lastiger om zo waar te nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk niet dat je dat kunt VOELEN. Als je je hond goed kent, dan zal zijn/haar gedrag waarschijnlijk zijn veranderd. Bij koorts zal de hond warmte kwijt moeten en dat gebeurt via de voetzolen en via de tong. De hond zal meer dan normaal hijgen en dan vooral met de tong een aardig eind uit de bek. Ook meer kwijlen treedt wel eens op. Als de hond dergelijk gedrag vertoont terwijl deze helemaal geen inspanning heeft gehad dan is er duidelijk iets mis en zou ik er snel mee naar de dierenarts gaan. Let wel een hond heeft een hogere normale lichaamstemperatuur dan de mens, zo'n 38,5 graden. Veel voorkomende oorzaken van koorts zijn onder andere oorontsteking (door likken van andere honden) en tandvleesontsteking (door te weinig "harde" voeding dat langs de tanden en kiezen schuurt). Maar alle honden verschillen en er zijn veel meer oorzaken. Misschien iets vreemds opgevreten (vergiftiging). Ik zou niet te lang wachten en met de hond naar de dierenarts gaan.