iemand zei tegen mij dat zei een wolf als huisdier heeft. Is dat mogelijk en hoe krijg je er dan een?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Een wolf is niet geschikt te maken als huisdier. In tegenstelling tot een hond luistert hij niet en wordt hij niet zindelijk. Een tijger neem je ook niet als huisdier als plaatsvervanging voor een kat...
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Er zal een wolfshond bedoeld worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is niet onmogelijk en zeker ook niet aan te raden, maar het gebeurd wel degelijk. Ik kan me herinneren dat toen ik nog jong was er in Rotterdam een familie woonde die een luipaard als huisdier hadden. Wij gingen daar altijd langs fietsen om te kijken.
Het blijven roofdieren en je kunt ze uiteindelijk nooit vertrouwen (net als de mens).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat laatste tussen haakjes is een hele goeie Almighty.
Er worden wel wolven gekruisd met herdershonden. Een voorbeeld daarvan is onze Nederlandse Saarloos-Wolfhond
http://nl.wikipedia.org/wiki/Saarlooswolfhond.
In Tsjechië worden wel direct wolven met herders gekruisd, directer dus dan de Saarloos.

Het hebben van zo'n hond levert veel problemen op en is dus eigenlijk geen huishond.
Een wolf is een vluchtdier en bovendien een roedeldier dat slecht alleen gehouden kan worden. Het is een zo dicht bij de natuur staand dier dat het beslist voor een leek niet aan te raden is.

Als jouw kennis een echte wolf heeft zou hij mogelijk strafbaar zijn. Maar meer nog, je hoeft hem niet te benijden!

Toegevoegd na 4 minuten:
Inderdaad een beschermd dier:
https://www.politiedierenenmilieu.nl/97-nieuws1/860-wolf-in-nederland-beschermd-dier.html
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien gaat het wel om een wolf-hondhybride,maar die is net zo moeilijk op te voeden.
Ivana
9 jaar geleden
Dat meld ik al met de Saarloos wolfhond. Zie aangegeven site.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja klopt Ivana,had er even niet op gelet.
Inderdaad is er een verbod op het houden van wolven, maar er is ook een uitzondering. Het is wel toegestaan als:
– de dieren in gevangenschap zijn geboren en gefokt, en
– dat de dieren vóór 1 juli 2014 in Nederland zijn gebracht of verkregen.

Dit is een aanpassing op de Flora- en Faunawet, gedaan op 25 juni van dit jaar.

Het houden van wolven is dus onder voorwaarden nog steeds mogelijk, Ook wel logisch, aangezien bijvoorbeeld dierentuinen anders in overtreding zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maar is een dier in de dierentuin dan een huisdier? er zijn daar toch meer dieren te zien die niet thuis gehouden mogen worden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Deskundig moet ik opmerken dat het houden van wolven en andere dieren niet geregeld wordt door de door hem/haar genoemde regelsgeving (Flora- en Faunawet) aangezien deze wet betrekking heeft op in het wild voorkomende dieren (en planten): http://wetten.overheid.nl/BWBR0009640/geldigheidsdatum_26-08-2014 Tot voor heel kort gold voor dierentuinen het zogenaamde Dierentuinenbesluit. Sinds juli van dit jaar geldt voor dierentuinen o,m. Art. 4 van het nieuwe Besluit houders van dieren: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2014-210.html @ostraat ik denk dat behalve van de kinderboerderij je erg weinig van de dieren in een dierentuin thuis mag houden. Overigens zijn er veel diersoorten die hopelijk door fokprogramma's tussen dierentuinen voor uitstervan kunnen worden behoed en de dieren van deze soorten in dierentuinen zijn dan niet meer uit het "wild" gevangen.