kan een agapornis bij een kanarie in de kamer?

Hoi, ik heb een kanarie, ik heb hem Speedy genoemd, en heb er over nagedacht om nog een vogel te nemen. Nou leek de agapornis me wel een hele leuke vogel maar kan die bij Speedy in de kamer als hij in een andere kooi zit? en als dit niet zo is, is er dan een ander soort vogel die wel bij Speedy in de kamer kan in een andere kooi?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.3K
Z512099
9 jaar geleden
Een Agapornis houden in een aparte kooi moet geen probleem geven, bedenk wel dat als je voor éën Agapornis kiest, je er veel meer moet mee bezig houden, dan als je er 2 gaat houden.
Agapornissen worden ook lovebirds genoemd, als je ze per 2 gaat houden gaan ze gelukkiger zijn en ook minder scherpe, harde geluiden maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een vogel in z'n eentje houden is eigenlijk heel tegennatuurljjk. In de natuur leven ze vaak in enorme kolonies, vooral parkietachtige vogels en grotere soortgenoten. Voor een agapornis heb je een ruime kooi nodig en al helemaal als je er meteen 2 aanschaft. Een vogel die niet kan vliegen vanwege ruimtegebrek leeft eigenlijk niet als een vogel. http://www.agapornisvogels.nl/aanschaf.htm

Het beste antwoord

Op zich zou dit wel moeten kunnen. Mits de vogels zich niet te veel aan elkaar storen. Ze behoren nl. beiden tot een andere soort.
Kanaries en Agapornissen zijn beiden kolonievogels. Je zou er beter aan doen om ze gewoon samen te houden met een vogel van hun eigen ras.
Het principe is heel simpel: ze communiceren anders en daardoor begrijpen ze hun eigen soort het beste.
De Agapornis is een assertievere vogel dan de Kanarie. Stel dat ze elkaar tegen komen, dan zal de Kanarie de Agapornis uit de weg gaan. Een vogel met een kromme snavel kan nl. enorm bijten. En een Kanarie weet dat. Een Kanarie kan hooguit wat happen en pikken. Als de Kanarie niet kan vluchten (een kooi biedt bescherming, maar heeft beperkte vluchtmogelijkeden), geeft dit enorm veel stress. Een vogel kan zichzelf in doodsnood verwonden.
Vaak zien wij mensen geen problemen, maar is bij een dier de angst instinctief bepaald. En dat verander je nou eenmaal niet.
Stel dat je verschillende soorten vogels samen zou willen houden, dan is een ruime volière het beste. Daarmee voorkom je conflicten doordat verschillende soorten ruzie krijgen door communicatiestoornissen. En zelfs dan zul je diplomatiek te werk moeten gaan.
Voor elkaar zullen deze 2 soorten niet echt gezelschap aan elkaar hebben. Wanneer het niet werkt doe je er beter aan de vogels apart te plaatsen en de kooien ruim uit elkaar te zetten.