ik heb nu 2 dagen een konijn: hij eet niet en drinkt niet en beweegt amper. wat moet ik doen?

hij eet echt niets maar hij dringt wel een beetje maar niet van de fles die ophangt in het hok maar wel van een schaaltje die we daar hebben geplaatst. hij doet amper iets, soms beweegt hij even maar soms zit hij wel een uur op dezelfde plaats. en als hij daar zielig zit dan komen de andere konijnen bij hem zitten. ik kan mijn konijn wel aaien en pakken want dan blijft hij stil zitten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allereerst; hoe oud is je konijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begrijp eigenlijk niet goed dat je tijd verspilt door die vraag hier te stellen. In die tijd had je de DA al kunnen contacteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal mee eens Daki.
Ben benieuwd hoe het nu met het konijn is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
oppakken dat konijn en morgen mee naar de dierenarts, hij kan tandprobleem hebben, maar hij moet eerst vocht hebben en dit kan de arts hem geven via een infuusje. en die moet het verder bekijken. @Daki, soms zijn dingen lang niet zo erg ze lijken. het kan zijn dat ze niet kan wennen doordat er meerdere konijnen bij haar hok zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan goed zijn, maar waarom zou je dat risico nemen? Beter dat je bij de DA staat met een probleem dat toch niet zo erg blijkt te zijn dan dat je niet naar de DA gaat en je er een dag later te laat bij bent.

Het beste antwoord

Uit de tijd dat ik zelf nog konijnen fokte weet ik dat het vaak voorkomt dat in een nest een of meer jongen weinig bewegen en slecht eten. Dit soort jongen is niet goed gezond en sterft meestal snel. Daarom verkocht ik ze aan niemand. Handelaren zijn minder gewetensvol en verkopen dergelijke jongen aan wie ze maar wil hebben. Jouw konijn lijkt ook zo'n stakker te zijn. Misschien kan een dierenarts zijn leven nog een beetje rekken maar dat is ook alles. Koop of neem daarom altijd alleen konijnen die zich levendig en gezond gedragen. Dat bespaart je veel verdriet en teleurstelling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is heel erg belangrijk dat een konijn elke dag eet. Anders kan de spijtvertering vast komen te zitten, dat wil je natuurlijk niet. Het konijn kan dan zelfs sterven.

Je kunt het konijn proberen te dwang voeren, hier zijn speciale attributen voor die je bij de dierenarts kunt halen.
(Probeer ook zacht groen voer te geven zoals gras. Probeer sla en spinazie te vermijden omdat dit slecht is voor zijn darmen. Zeker als hij 2 dagen niet gegeten heeft.) Geef een konijn ook altijd hooi!

Het kan zijn dat er iets niet goed is met zijn tandjes, de tanden van een konijn groeien constant aan. Wanneer hij niet de mogelijkheid heeft om zijn tanden te slijten heb je kans op dat ze te lang worden. Dan doet het pijn om te eten en eet een konijn gewoon niet.

Zit je konijn alleen? Zo ja, probeer hem zoveel mogelijk aandacht te geven. Konijnen zijn sociale dieren en kunnen depressief worden van alleen zitten. Daardoor gaat een konijn ook minder eten, drinken en heeft hij geen zin om iets te doen. Net zoals bij mensen het geval is.

Ondanks mijn advies vind ik dit een duidelijk gevalletje van naar de dierenarts gaan, het is namelijk vrij dringend als je met zekerheid weet dat hij niet eet en drinkt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Note: Een konijn kan depressief raken door alleen te zitten maar dit hoeft niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
vs zegt dat er meer konijnen zijn.
Naar de dierenarts is het enige goede advies.