Hond 6 maanden is in 1e instantie wat verlegen, afstandelijk naar mensen, zal ze zo blijven?

Ik heb kennis gemaakt met een kruizing uit Spanje van 6 maanden. Qua karakter het hondje waar ik naar op zoek ben. Lief, rustig, goed met katten andere honden, kinderen, geen voernjd, gehoorzaam voor haar leeftijd, zindelijk, niet opdringerig, kan al even alleen zijn, niet 'dominant' zwemt graag, en ze is nog een knappertje ook.
Het enige is dat ze in het begin als ze je nog niet kent wat verlegen is, blijft op een afstandje en komt niet naar je toe.
Waar ze nu is zeggen ze dat dit wel overgaat en zij bij hen al helemaal zichzelf is met t gezin.
Ik vnd het niet erg als een hond niet meteen op iedereen afrent opzich en haar huidige oppas zegt ook dat ze niet getraumatiseerd is gevonden. Haar moeder is bevallen in een Spaanse hondenopvang.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarschijnlijk niet dus als ze vertrouwen krijgt en deel uitmaakt van jouw roedel ( gezin ) zal ze iedere x dat je thuis komt haar aanwezigheid tonen . Ik heb meerdere malen honden uit het asiel gehad . Vaak zijn ze in het begin schuw en argwanend maar dat veranderd vaak snel met wat liefde en aandacht .

Het beste antwoord

Maak je geen zorgen. Je noemt zoveel goede eigenschappen op dat ik haar meteen zou willen hebben.
Dit soort karakter moet door vreemden gewoon met rust gelaten worden totdat ze uit zichzelf komt. In eerste instantie dus gewoon negeren. Dan niet meteen laten aaien, maar haar twee minuten de tijd geven om de persoon "op te snuiven". Daarna zal ze in lichaamstaal laten zien of ze vertrouwen heeft en aangeraakt wil worden (onder de kin als eerste en niet Op de kop). Wil ze dit bij deze persoon niet, dan keert ze zich af en loopt weg.
Na verloop van tijd zal ze steeds meer vertrouwen krijgen. Zeg dit ook tegen kinderen, want die kunnen nogal onstuimig zijn en de hond afschrikken.

Vergeet niet dat de eerste indrukken die de hond gekregen heeft alleen werden gegeven door rasgenoten en niet of nauwelijks door mensen. Ze heeft in deze dus een kleine achterstand in socialisatie. Zolang ze geen slechte ervaringen met mensen heeft gehad is er een achterstand die nog valt in te halen.

Dit is dus een hond voor een stabiel en geduldig iemand, die nooit schreeuwt en geen harde stem gebruikt. Het hoeft ook geen allemans-hond te worden, maar trouw aan zijn baas en prettig voor buitenstaanders is al heel wat. Dat kan je van veel honden niet zeggen.

Ga naar hondencursus voor een totale socialisatie, dat helpt.
Ivana
9 jaar geleden
jodyenboyke
9 jaar geleden
+ super antwoord
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus!

Andere antwoorden (1)

Honden die opnieuw geplaatst worden hebben vaak veel stress. Geduld hebben en de hond genoeg rust gunnen om te wennen aan de nieuwe omstandigheden is dan ook erg belangrijk.
De reguliere hondenscholen zijn ook vaak een aanleiding tot stress aangezien de cursussen bijna altijd met meerdere honden tegelijk worden gegeven. Uit ervaring weet ik dat een 1 op 1 begeleiding van een hondengedragsdeskundige veel effectiever is.
Het kunnen 'lezen' van je hond (de lichaamstaal) is, zoals Ivana al zei, heel belangrijk.
Een aanrader is de site van Michelle Vrolijk ( www.michellevrolijk.nl )
Zij werkt door heel Nederland en is gespecialiseerd in o.a. de lichaamstaal van de hond Mocht je meer willen weten, dan kun je vrijblijvend contact met haar opnemen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Juist een hondencursus is in deze aan te raden. De hond komt uit een hondenopvang, wordt dus van andere honden niet gestrest, maar zal door de gezamenlijkheid van de cursus ook aan andere mensen en aai-handen wennen. De hond is verder zó goed dat een een-op-een therapie helemaal niet nodig is en zelfs contra-productief kan zijn.
Het voorbeeld van andere honden die door iedereen kunnen worden aangeraakt kan voor deze hond een voorbeeld zijn, zelfs al wil hij dat in eerste instantie zelf niet.
Bovendien kan, bij een goede hondenschool, het dier geobserveerd worden in gezelschap en aanvullende adviezen gegeven worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt mij onmogelijk om de juiste conclusies te trekken als je de situatie niet van dichtbij hebt gezien.
Mijn reactie op de vraag van Nonamanis was bedoeld om een extra optie te bieden en is gebaseerd op mijn eigen ervaringen.
Vandaar ook mijn verwijzing naar Michelle Vrolijk. Haar site geeft een indruk over o.a. haar denkwijze. Zij kijkt en denkt veel breder dan menigeen. Bovendien kun je er bij haar zeker van zijn dat hond én eigenaar op de juiste manier begeleid worden. Het is maar net wat je aanspreekt.
Op cursussen met meerdere honden komen té vaak stressvolle situaties voor, met alle gevolgen hiervan voor de honden.
Het is trouwens niet mijn bedoeling om hierover verder in discussie te gaan. .....Niet lelijk bedoeld, hoor! :-)
jodyenboyke
9 jaar geleden
Setje: wederom Ivana weet waar over ze praat. En ik zelf schat ook in dat het allemaal prima in orde komt. De meeste hondenscholen hebben een cursus Groene Hond, speciaal voor dit soort honden! En er zijn nog veel meer goede gedragdeskundigen.....maar laten die zich nou maar bezig houden met echte probleemgevallen.