Waardoor kruipt een witte worm zelf uit de anus van een kat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ontwormen, enige oplossing

Het beste antwoord

"De Lintworm
Ook de lintworm leeft in de dunne darm. Lintwormen kunnen van enkel centimeters tot meer dan één meter lang worden. De lintworm bestaat uit een kop, met daarachter een groot aantal segmenten (proglottiden) die gevuld zijn met eitjes. De achterste segmenten laten los als ze rijp zijn en kunnen zelfstandig uit de anus kruipen. Ze kunnen zichtbaar zijn in de ontlasting of in de haren rond de anus. Als ze opgedroogd zijn zien ze er uit als rijstkorreltjes. In tegenstelling tot de spoelworm kunt u als eigenaar een besmetting met lintworm dus wél zelf vaststellen."

Oftewel, de worm zelf leeft in de dunne darm, en voedt zich daar. De segmenten met eitjes die loslaten kruipen uit de anus. Op die manier is het voor de worm mogelijk uit de gastheer te komen zodat het nageslacht een nieuwe gastheer kan krijgen. Voor het voortbestaan van de wormsoort wel zo gunstig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom die duim naar beneden bij pptz....dit is toch een prima antwoord. Ik heb een duim naar boven gegeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prima antwoord.
Maar zou toch een wormkeur geven en wat er dan nog meer uitkomt je hebt nog niets gezien.
en dit elke maand herhalen .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja Azalaia, volgens mij zijn er mensen hier die gewoon alle antwoorden een duimpje naar beneden geven. Hebben niets beters te doen denk ik....

Andere antwoorden (1)

Ik weet alleen iets over spoelwormen. Spoelwormen kunnen naar buiten kruipen als de kat net gepoept heeft, of als de wormen geen andere uitweg meer zien. Wanneer er geen ruimte meer over is kan de kat zelfs spoelwormen uitbraken.
Wormen kunnen van de maag, door de dunne darm, via de dikke darm, endeldarm gewoon naar buiten kruipen.
Ze kunnen ook overleven in de grond.
Ook vlooien kunnen besmettingen met wormen overbrengen. Via speeksel, of besmetting via de grond of de kattenbak, worden ook mensen en andere dieren besmet. De lintworm kan ook andere wormenbesmettingen overbrengen.
Zorg in ieder geval voor een goede vlooienbestrijding op het dier, gebruik tapijtspray, en ontworm je kat. Vergeet niet om de ontworming binnen de gestelde tijd te herhalen. Vraag je dierenarts om advies.
Als je zeker wilt zijn of de kat geen wormen meer heeft (of als je wilt weten welke wormen je kat heeft) kun je de ontlasting laten onderzoeken door de dierenarts.