Hoe houd ik mijn huis fris? (zie beschrijving)

Ik ben heel blij met mijn 2 honden.
Een Chihuahua en een 11 jaar oude vuilnisbak.
Nou stinkt die oude een beetje (oude honden stinken altijd een beetje).
Maar ik heb er last van.
Ik ruik namelijk in de woonkamer en in de keuken zijn mand.
En de bench van mijn Chihuahua ruik ik ook want dan ruik ik gewoon ze voerbakje (chihuahua voer stinkt).
Ik heb namelijk een heel sterke neus.
Hoe hou ik me huis nou fris?
Wat kan ik er nou aan doen.
Met parfum volspuiten gaat niet want is slecht voor de vacht en dat maskeert alleen maar.
Maar ik stoor me er mateloos aan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De mand kan je vervangen door een mand van kunststof en daar een dikke laag kranten in uitspreiden waarvan de de bovenste laag elke dag ververst. 1 keer per week de mand helemaal leeghalen en schoonmaken met warm soda sopje.
Wierook, geurkaarsen en dergelijk is allemaal chemische troep, stel jezelf en je honden daar niet aan bloot. Pakken hondenvoer kun je in een goed afgesloten blik bewaren en alleen die hoeveelheid per keer geven die je kleine chihuahua in 1 keer op kan eten en dan het voerbakje meteen even afwassen. Dit zijn de dingen die je zelf kan doen en dat een hond wat ruikt hoort er nu eenmaal bij. Elk dier heeft wel een bepaalde geur dat bij het dier hoort. Wij mensen hebben ook een geur, soms een sterke geur en daar herkennen honden ons weer aan zodat ze weten dat we erbij horen, bij dezelfde roedel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je er niets van aantrekken, doe ik ook niet. Het is mijn huis en mijn hond. Chemisch spul komt bij niet binnen, liever de hondengeur dan. Zijn er die zich eraan ergeren, hebben zij een probleem, niet ik.
Ik let wel op met voedsel waar vis in is verwerkt, daar kunnen ze enorm van gaan stinken.

Het beste antwoord

Door huidafscheiding laten honden nog wel eens een geur achter op hun favoriete plekken Voldoende frisse lucht naar binnen laten, de ruimte schoonmaken met Soda en eventueel bleek en een automatische lucht vervrisser die op tijd een lichte neutraliserende geur spuit als Jasmijn of lelie bloesem. Sandalwood (zuiveringshout) wierrook af en toe of een brandertje met etherische olie af en toe doet wonderen.

Ook de honden wassen met honden shampo met bijvoorbeeld nertsenolie soms doet wat babyshampoo ook wonderen. Niet te vaak want honden hebben een huidbalans die niet te erg verstoord moet worden. Droog de hond ook af na het uitlaten want anders gaan ze ook makkelijker geuren. En ook de brokken vallen bij de ene wat minder dan de ander. Is dit een bijdrage aan het probleem probeer dan door rustig over te gaan op andere merken wat ze beter verdragen.

Voor de dekens en dergelijke Zuiveringszout (ofwel soda) er over strooien, laten rusten (paar uur) en in de wasmachien. Soda obsorbeerd ook goed geurtjes en trekt vuil uit vezels. Zo heeft de machine een betere kans. Dit kan ook met bijna alle soorten tapijt.

Hoop dat dit helpt

Toegevoegd na 17 minuten:
Oudere honden hebben een andere brokkensoort nodig dus als deze nog niet op senior voer zit kan het een idee zijn om te switchen in elk geval voor de 11 jaar oude, eventueel in overleg met een dierenarts bij evt. medische zaken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn hond wordt nooit gewassen, is wel een kortharige. Ik doe de natuur geen geweld aan door mijn hond te wassen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geheel mee eens, de natuurlijke balans regelt dit doorgaans Vandaar ook mijn vermelding als er gewassen wordt hier speciale hondenshampoo met een olie als nerts olie te gebruiken. Dit heeft een voor de honds uniek afgestelde samenstelling omdat dit voor de hond specifieke huidwaardens is afgestemd. Dit is voor hun nagenoeg PH neutraal, de olie is geen aanvulling en helpt als dat door wassen verminderd de huideigen olien balans aan te vullen met een olie die in de samenstelling/verbinding zeer dicht in de buurt komt en beter voor het voeden van de vacht. Mensen dragen van nature ook geen deo, schrobbben met Axe of schoonheids kuurtjes maar het kan wel bijdragen aan het comfort voor zelf. En in gevallen waar huid olien niet voldoende aanmaakt zelfs de natuurlijke balansbevorderen. Mits nodig kan ook een hond wel (maar zo min mogelijk ) gewassen worden en de stappen in mijn bron waren daarbinnen de mildste.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laat die middelen goed of perfect zijn, mooi, maar ze hebben voor mijn hond totaal geen belang.
De natuur geweld aandoen is door deze op zijn kop te zetten. Honden zijn met alles wat ze erin gekweekt hebben, nog steeds roedeldieren, en via deze basis kan men het best honden behandelen alsof ze in een roedel leven.
Honden wassen is hen totaal vreemd. Het is hen onderdompelen in een bad vol met stress. Er zijn mensen die beweren dat hun hond het prettig vinden, jammer, zij kunnen hondentaal ( hun uitdrukkingen en gebarentaal) niet aflezen, of vergelijken ze met die van mensen.
Met dit laatste kom ik weer op het punt van je laatste alinea.
Ga nooit het welzijn, gedrag of andere zaken van een hond vergelijken met dat van mensen. Ook niet andersom. Behandel een hond zoals ze het doen in iedere roedel. Simpel, je moet het echter weten.
Alleen al door het aanschaffen van een hond met kort haar bespaar je enorm op dierenleed.
Ten slotte, de soms totaal verschillende geuren die een hond kan voortbrengen is ook een stuk taal voor hen, die wij moeten trachten te begrijpen, niet te verdoezelen voor ons welzijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn hondje daarin tegen vindt het heerlijk om in de tuin met zijn favorite speeltjes en schuim een water ballet te maken. Met dit weer is dat met of zonder shampoo voor hem een speelse activiteid. Lekker koel en op het piepbeest die met water gevuld is springen en zn knuffelkoe doet mee. Af en toe een natte knuffel en weer terug rennen was voor mij de maatstaaf, misschien wat te positief. Ik doelde ook niet op in angst en vast gebonden onderdompelen en met een staalborstel schrobben. Excuses als het zo op u overkwam.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank