Mijn poes legt altijd 1 van haar speeltjes in haar eetbak vol met brokjes. Waarom doet ze dit?

Mijn poes doet altijd haar ene speelgoed in haar eetbakje die vol zit met brokjes. Het is niet haar favoriete maar is gewoon 1 van haar speeltjes

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8K

Antwoorden (2)

Het in de voer of waterbak leggen van speeltjes heeft waarschijnlijk te maken met een instinctief gedrag, wat je bij wilde katten ook ziet. Het terugbrengen van de prooi naar de meest veilige plek binnen het territorium. Sommige katten leggen speeltjes waar ze dol op zijn in de water of voerbak, sommige in hun mandje. Een kat beschouwt zijn waterbak schijnbaar als een veilige plaats om zijn speeltje te bewaren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zou kunnen zijn en wordt rondal gedacht dat de kat hiermee het speeltje als alternatieve prooi ziet door een stukje oerinstinct. katten zijn van nature jagers op prooidieren. In hun "functioneren" zit een ingewikkeld netwerk van gedragingen die ervoor zorgt dat de katachtigen in hun levensonderhoud kunnen blijven voorzien.
Dit koppelt zich met eten wat in huis waarschijnlijk het voerbakje betekend. Ook kan het zijn dat de kat die van nature vaak van dag tot dag territorium wisselde graag zijn reserve speeltje op een voor hem "veilige plek" wil leggen. Mijn hond eet zo het liefst zijn koekjes in de huiskamer bij zijn voerbakje en loopt gerust met een volle mond daarheen om ze op te eten.

Het is uiteraard moeilijk dieren echt perfect te doorgronden maar wie weet herken je hierin de gedachtengang van jouw kat.

Toegevoegd na 18 uur:
Voor meer bronnen kijk in reacties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je misschien een bron waar dit te vinden is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
O.a. "Taal van de kat" van D. Hardy en "De Kattenfluisteraar" van Claire Bessant omschrijven dit. Meerdere publicaties in de Ethologie van katten omschrijft dit gedrag. Nederlands: http://www.dierenkliniekduurstede.nl/nieuwsbrieven/katgedrag.htm http://nl.jsxys.com/Cats/relating-cats/1002021312.html#.U8_xA_mSx4A in het engels: http://www.divinefeline.ca/cat_behavior.html http://www.hdw-inc.com/behaviorswhy.htm Ik heb het zelf uit een studie publicatie over natuurlijk gedrag en oerdriften bij gedomesticeerde dieren vernomen maar weet niet meer precies door wie deze gepubliceerd is. Excuses hiervoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gratis E-book versie van de kattenfluisteraar is hier te vinden: http://books.google.nl/books?hl=en&lr=&id=-Yo7AAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT3&dq=Primal+behaviour+in+cats&ots=36SSGUo4PZ&sig=HPTUoG2wZA_kkJnucbCIH8-LpIo#v=onepage&q&f=false Studie zou van Per Jensen kunnen zijn: http://books.google.nl/books?hl=en&lr=&id=hUgZMaNMsewC&oi=fnd&pg=PP6&dq=Ethology+animals&ots=RhWuVNdmh4&sig=ldsKJm1ar8V4ABrwmTAHeD2-Q_A#v=onepage&q=Ethology%20animals&f=false maar kon de directe alinea's niet 1,2,3 terug vinden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien kun je deze bronnen ter aanvulling doen van je antwoord?
Van mij in ieder geval vast een plus voor jouw antwoord en vele bronnen ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed idee, zal het direct regelen. Bedankt voor de plus, ik probeer altijd zo een volledig mogelijk antwoord te geven dus de suggestie voor bronvermelding is een goede. Nogmaals hoop dat dit je op het goede pad stuurt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel maar het was niet mijn vraag,ik heb(nog) geen poesen maar 2 hondjes ;-) dus hoop dat vs er iets aan heeft.