kan een konijn zonder water voor één nacht?

Een konijn was deze avond ontsnapt en het is gevangen. Mijn opa zette het apart in een klein kistje en ik deed er stro en hooi in maar vergat drinken en het konijn at heel de dag hooi en gras, dronk soms water. Kan één nacht zonder water dodelijk zijn dan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe is het met het konijn afgelopen?

Antwoorden (2)

Is er geen mogelijkheid dat je het konijn nu wat water geeft dan? Het is hartstikke warm en een konijn kan slecht tegen weinig drinken.

In principe mag een konijn niet zonder water, maar 1 nacht zal niet dodelijk zijn (je weet het natuurlijk nooit 100% zeker, ik ben geen konijn-specialist), 24 uur zonder water is dat vaak wel.

Ik raad je aan dat als je de mogelijkheid hebt het konijn water te geven en anders morgenvroeg zo snel mogelijk wanneer je de kans krijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Doe ik morgen vroeg wel want als ik gesnapt wordt op dit uur buiten dan zwaait er wat maar hoeveel procent kans is er dat het nog leeft morgen vroeg?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Konijnen zijn heel kwetsbare diertjes en moeten 24 uur per dag toegang hebben tot eten en drinken. Als het konijn vandaag de hele dag heeft kunnen drinken en het puur en alleen om de nacht gaat, een paar uren dus, en jij hem morgenvroeg weer water geeft, ga ik er van uit dat het konijn nog prima in orde is, maar ik zou er geen gewoonte van maken, het konijn moet altijd kunnen eten en drinken. Dus maak je maar geen zorgen, maar probeer het niet weer te vergeten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En? Hoe is het met het konijn :-)?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nazorg, heel goed
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het konijn ontsnapt is en weer gevangen, heeft hij veel gerend en zal hij extra dorst hebben gehad.
Water mag nooit ontbreken. Nog steeds gaat de fabel rond dat konijnen geen water nodig hebben. Dit verhaal stamt uit de tijd dat konijnen voornamelijk gras gevoerd werden. Gras bevat enorm veel vocht, waardoor de waterbehoefte van een konijn sterk vermindert.
De waterbehoefte is ca. 50 ml. per kg. lichaamsgewicht per 24 uur. Het ene konijn drinkt meer dan het andere, dit is ook afhankelijk van hoeveel groenvoer een konijn dagelijks krijgt. Hoe meer groenvoer gegeten wordt, hoe minder de waterbehoefte zal zijn, dit regelt een konijn zelf.
Een konijn mag dus nooit zonder water zitten, als een konijn 24 uur niets te drinken heeft, dan komt hij in de problemen omdat vochttekort ontstaat. Door vochttekort kan een konijn ook stoppen met eten. Hierdoor komt het dier in een razendsnelle cirkel omlaag. Zorg er dus altijd voor dat de waterbak of waterfles dagelijks gevuld wordt met fris, schoon water. In oud water ontstaat bacterie-groei, waardoor een konijn ziek kan worden.

bron:http://www.konijnen.nl/voer/groenvoer.htm