Onze engelse cocker verliest heel het jaar door haar! Iemand tips?

En niet alleen wanneer de ruiperiode eraankomt. Ze hoeft nog maar eventjes bij je te liggen of je hangt al vol haar. Ze wordt regelmatig gekamd maar ook dit haalt niets uit...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K
Ivana
9 jaar geleden
http://www.dierendokters.com/honden/ziekten/verharen-rui-haaruitval
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jammer dat ik je hier geen plus voor kan geven want dit is een geweldige "bron" heb hem meteen opgeslagen!

Antwoorden (2)

Dat is vrij normaal. Langharige honden verliezen doorgaans het hele jaar door haren. Hetzelfde probleem heb ik met mijn Cavalier.
9 jaar geleden
Ga met je hond naar een trimmer.
Eventueel een trimmer die zich gespecialiseerd heeft in Cocker Spaniëls.
Er zijn nl. Cockers die getrimd moeten worden volgens een bepaald protocol. Wanneer je de vacht verkeerd behandelt kan de rui dusdanig verstoort worden dat je hond het hele jaar door blijft ruien. Bovendien kan het maanden duren voordat de vacht weer normaal reageert op kammen en borstelen.
Sommige delen van de vacht moeten geplukt worden en andere delen weer niet.
Laat je goed adviseren door de trimmer over hoe je de vacht tussen de trimbeurten het beste kunt bijhouden.
Het scheelt enorm in de haren in huis nadat een hond bij de trimmer vandaan komt.
Elke hond is anders. Zelfs binnen een ras kunnen verschillen zitten.
Bij rasverenigingen worden soms workshops aangeboden speciaal voor eigenaren die het trimmen graag zelf willen leren.