volgens mij is dat wetenschappelijk nog niet onderzocht, dus ook niet aangetoond/bewezen.
wat natuurlijk niet hoeft te betekenen dat het niet mogelijk zou zijn.
er zijn wel katteneigenaren die claimen dat hun katje het downsyndroom heeft.
het betreft dan katjes met een afwijkende oogstand, die extreme onhandigheid ten toon spreiden.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad de oogjes afwijkend +

Andere antwoorden (4)

Het schijnt toch voor te komen, zie bron hieronder. Je kan hetb aan de ogen kan zien.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hier is al eens een vraag over geweest op GV met antwoorden.
Kunnen katten ook het downsyndroom hebben. Weet alleen niet hoe ik die link hier in kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hierbij de link naar de eerder gestelde vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/katten-downsyndroom.940
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel Rubro. Je haalt deze vraag dus gewoon van internet en dan kopieer je deze. Goed van je. Via GV lukte dit niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij "ZOEK" zoek je de vraag op door daar "downsyndroom" in te typen. Je vindt dan de vraag. Je klikt er op en dan de link die bovenin staat kopiëren en dan plakken. Graag gedaan.
Het syndroom van Down is een menselijke genetische afwijking. Hoe dit in katten kan voorkomen is mij daarom een raadsel.

Als er een zieke kat wordt geboren, zal de moeder deze meestal afstoten waardoor deze niet lang overleeft. De natuur beschermt zichzelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mh75 : bij mensen worden "afwijkende embryo's" ook dikwijls al in de baarmoeder afgestoten door de moeder. Maar toch zijn er mensen met Down. Wat inhoudt dat de natuur dit niet als "niet levensvatbaar" ziet En waarom zouden katten ook niet een chromosoom te eel kunnen hebben? overigens ken ik een autistische kat....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n kat kan niet overleven. Mensen met Down's syndroom hebben hun hele leven lang belgeleiding nodig. Hoe gaat dat dan bij een kat? Enne, een autistische kat? Hoe ga je dat nou bepalen? Overigens, autisme heeft helemaal niets met het syndroom van down te maken...
Jazeker!

Ik heb dit een paar keer meegemaakt in het dierenasiel waar ik werkte. Deze katten zijn behoorlijk geestelijk gehandicapt als ze geboren worden en zijn eigenlijk niet zindelijk te krijgen. Normaal leren lopen lukt vaak ook niet.

Als deze katten, ondanks extra menselijke zorg tijdens zijn leven, meer dan een jaar oud worden is dat uniek.

Ik moet nog ergens wel een foto van eentje hebben. Ik plaats de foto niet omdat daar een copyright op rust die aan het dierenasiel toehoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kitten heeft ook het downuiterlijk, maar of dit bij katten dan ook werkelijk net zoveel inhoud als bij mensen, ik zou het je niet kunnen zeggen.

Wel zien we dat Vlo meer moeite heeft gehad met overleven en dat hij bijvoeding nodig had.
Tevens zien we dat hij qua motoriek erg achter blijft op zijn broertje.

Maar je hoort het steeds vaker dat mensen het idee hebben dat ze een kat met down hebben en waarom zou het niet kunnen, het komt steeds vaker voor dat kittens die het zelf niet redden bijgevoed worden, dus de natuurlijke selectie van de zwakken en zieken sterven is dan niet meer van toepassing.

Groetjes Witchy