Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je zien of een jonge eend een mannetje of een vrouwtje is?

Ik heb een jong eendje gevonden. Ik weet alleen niet of het een mannetje of een vrouwtje is... ze/hij is al 2 weken bij ons :) Weet iemand of dit een mannetje of vrouwtje is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
25.8K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik weet wat het is: Een schatje ;-)
Rieneke1
9 jaar geleden
Idd een schatje.
Wat geef je het beestje te eten?
Hoe verzorg je het? Ik vraag het maar, omdat we bij de opvang regelmatig schattige beestjes binnenkrijgen die op sterven na dood zijn, of nooit meer in het wild kunnen aarden, omdat mensen het zo schattig vinden ze groot te brengen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Precies LGA, het 1e jaar 1 krulletje, en het 2e jaar het 2e :)
Rieneke1
9 jaar geleden
Jazeker, na het 2e jaar en de 2e krul vinden ze het mooi geweest en laten ze het zo.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Het duurt ongeveer 12 weken eer we met zekerheid het geslacht van de eenden kunnen bepalen. Het geslacht bepalen is niet zo moeilijk. Duw op de goede plaats achter zijn pootjes. Dan komt zijn geslacht te voorschuin. Zie je een penis dan is het een mannetje

Bij vrouwtjes kijk je als het ware naar binnen. [ Mannetjes ganzen of zwanen hebben hele grote penissen, daar kun je onmogelijk overheen kijken.]

Toegevoegd na 3 minuten:
te voorschijn i.p.v. te voorschuin.
(Lees meer...)
Z512099
9 jaar geleden
Ik weet alleen hoe je het kunt zien bij volwassen eenden. Mannetjes hebben nl. 2a3 staartveren die omhoog krullen. Zo kun je zelfs bij helemaal witte eenden zien wat het is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet dat man-eenden gekleurd zijn, en vrouw eenden alleen bruin
Als ze volwassen zijn.

Toegevoegd na 51 seconden:
van de slooteenden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding