Wat kan ik doen tegen draadalgen in het aquarium ?

Ik heb een klein leuk aquarium voor mijn dochtertje met een paar neon-tetra's, vuur-tetra's ,platy's en een algeneter.
Er zit een pomp in en een verwarmingselement.

De laatste 3 maanden zit er heel veel draadalg in (gezond water hoor ik vaak)
Maar als ik het aquarium heb schoongemaakt, zie ik na 2 dagen de draadalgen al weer komen :(

Ik weet dat ik de draadalgen met een tandenborstel weg kan halen,maar is er misschien een middeltje te koop dat het wegblijft ?

Alvast bedankt !

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk ververs je nooit het water.
Na verloop van tijd, komen er steeds meer afvalstoffen in het water en bij een te veel aan afvalstoffen, kunnen algen gaan groeien.
Algen zijn ook zuustofplanten!
Alleen wij vinden ze niet zo mooi.
De algen proberen het water te herstellen en geven veel zuurstof.
Het heeft dus alles te maken met een te veel aan afval/ voedings stoffen en dat heeft weer te maken met het aantal vissen en de hoeveelheid vissenvoer die je geeft.
Ik zou iedere week een vierde van het water er uit halen en dat weer aanvullen met nieuw, schoon water, dat wel op de juiste themperatuur moet zijn, na een maand doe je dat om de veertien dagen.
Let op! water bijvullen is niet vervangen/ verversen!
Gebruik a.u.b. nooit chemische middelen!
Dat kan je vissen en planten gaan kosten.
Laat zo af en toe , je water testen op PH, GH, en nitriet en nitraat gehalten, of koop een setje, zodat je het zelf kan testen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wekelijks haal ik één derde water eruit, maak de pomp helemaal schoon, en het water wat ik erbij doe , doe ik in een emmer wat alleen voor het aquarium word gebruikt ( en dit verse water is dan 25 graden )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je praat over een pomp, maar niet over een filter!
Indien de vissen meer afvalstoffen produceren dan de aquarium planten kunnen opnemen , ontstaat er een overschot aan meststoffen, een goede biologische filter kan dit probleem oplossen.
Zonder een goede filter gaat het aanvankelijk goed, maar er komt een moment dat er een omslagpunt bereikt wordt, bijna zeker geef je ook te veel visvoer, want juist dat visvoer veroorzaakt de meeste vervuiling.
Verders zou ik per week minder water verversen dan een derde, de samenstelling van het leidingwater kan een medeoorzaak kunnen zijn, omdat er vaak fosfaat in zit en spaarzaam voeren en voldoende planten.

Andere antwoorden (2)

Heel flauw:

* Algetende vissen inzetten.
* Je kunt de meeste alg zelf ook wegscheppen door het op te rollen met behulp van een stokje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
staat je aquarium niet in de zon! of te veel daglicht probeer eens een andere plek succes