Moet ik nieuwe pannen kopen als ik van keramisch naar gas ga (de pannen waren geschikt voor alle soorten hittebronnen)?

Naar aanleiding van een andere vraag bedacht ik me dit ineens.
Ik ga binnenkort verhuizen en ga dan terug naar een gasfornuis. Heb nu keramisch. (Geen inductie)

9 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Van Keramisch naar gas niet andersom wel.
Voor Keramisch heb je pannen nodig met een vlakke bodem, voor gas niet . Door gebruik op gas worden de bodems van pannen bol. Daarom kun je E niet meer voor Keramisch koken gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als de pannen die je nu hebt geschikt zijn voor alle soorten hittebronnen, hoef je dus geen andere pannen te kopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wel als ik op inductie zou overstappen geloof ik. Dus ik vroeg me af of dat ook geld als je van keramisch overstapt naar gas.
paulus811
9 jaar geleden
Nee, het is alleen beter om pannen die op gas zijn gebruikt daarna niet op inductie te gebruiken ook al zijn ze daarvoor wel geschikt. Door de directe hitte van de gasvlam trekt de bodem een beetje krom terwijl voor inductie de panbodem zoveel mogelijk kontakt met de plaat moet hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook van gas naar keramisch kan rendementsverlies geven (vanwege diezelfde "bolle" bodem).
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Maar andersom kan dus wel. De pannen op gas gaan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, "elke" pan kan op gas.
Overigens: inductie is wel héél fijn koken. Het combineert de voordelen van gas (reageert direct op hoger of lager zetten) en keramiek (makkelijk schoonmaken, produceert geen waterdamp).