Kun je 2 hondjes van ruim 4 jaar en 2 katjes van 2 jaar nog samen in een huis laten wonen?

Ik heb zelf 2 chiuhuahua's nu komen er binnenkort 2 mensen bij mij wonen die 2 katten hebben. Is het mogelijk om de beestjes bij elkaar te laten wonen en zo ja hoe kunnen we dit het beste aan pakken?

Als het beter voor alle beesten is om het niet te doen dan doen we het uiteraard niet.

De katten wonen nu door omstandigheden ook niet bij hun baasjes maar bij vrienden die liefdevol voor ze zorgen,de baasjes zoeken ze zo vaak mogelijk op. Het zou natuurlijk heel fijn zijn als de katjes en hun baasjes weer samen kunnen zijn!

Toegevoegd na 7 minuten:
Eén van mijn hondjes jaagt elke kat uit mijn tuin,als we op straat wandelen wil ze ook wel naar een kat toe(ook als deze een dikke staart heeft)maar dan uit nieuwschierigheid,de ander bekijkt het allemaal op een afstandje. Beide katjes zijn bang voor bijna alles,hebben een traumatische jeugd gehad,het fijne weet ik daar nu nog niet van.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Rieneke1
9 jaar geleden
ook kattenjagers kunnen leren dat eigen katten niet bejaagd mogen worden.
Overhaast niets! Als de katten zo gestressd zijn, zet ze dan op de Zylkene, dat helpt erg goed.
Ivana
9 jaar geleden
@Nez, Van kennismaken is in de eerste week(weken) zeker geen sprake.
Het grootste probleem ligt bij de katten (in eerste instantie). Het is makkelijker een hond te laten luisteren dan een kat. Dat houdt dus in dat de hondenbaas overwicht moet hebben en een groot vermogen tot leiderschap. De katten moeten gerust zijn en zich thuisvoelen en dat heeft tijd nodig.
@Vlindertje: Als honden buiten op katten jagen houdt dat niet automatisch in dat zij dat binnen ook zullen doen. De katten moeten deel uit gaan maken van de totale roedel en dan zal er niet op gejaagd worden, dan worden ze niet meer als prooi beschouwd.
Buitenshuis lopende katten zijn prooi (voor sommige honden) en zelfs dat valt af te leren. Dat houdt in dat jij ze moet kunnen verbieden zelfstandig te jagen zonder jouw toestemming. ( in een roedel dat alleen uit honden bestaat, zal ook de leider het sein tot de aanval geven en niet de lagergeplaatste hond).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rieneke, ik zal dit aan hun baasjes voorstellen en zeker niks overhaasten. @Ivana,zoals je mischien nog weet komen mijn hondjes niet vaak buiten maar als we wandelen mogen ze van mij niet naar een kat,ze zijn aangelijnt dus dat is makkelijk maar ook als ik duidelijk nee zeg lopen ze mee.
In de tuin mag dat wel want hoe lief ik katten ook vind,ik vind het niet prettig als ze mijn tuin als kattenbak gebruiken en al mijn planten omwoelen.
Mijn hondjes zijn gelukkig(meestal) heel gehoorzaam,ik ben voor hun een duidelijke leider.

Het beste antwoord

Geef de katjes eerst hun eigen ruimte met hun eigen spulletjes, en wacht tot de diertjes volkomen op hun gemak zijn, hoe lang dat ook mag duren.
Ga nu in de weer met geurtjes uitwisselen dmv aaien en doekjes en dekentjes.
Als de katten weer ontspannen zijn, lijn de hondjes dan aan of zet ze in een bench, en laat het aan de katten of en wanneer ze hun veilige kamer willen verlaten.
Laat deze vluchtweg altijd open.
Geef de hondjes iets lekkers om ze af te leiden zodra ze de katjes gewaar worden.
Afhankelijk van de reacties kan je dit dagelijks uitbouwen naar meerdere uren, maar altijd onder begeleiding.
Als je besluit de ho9ndjes los te laten (blijf ze afleiden met lekkers), laar dan de riem vast, zodat je zo nodig in kan grijpen.
Als je zelf relaxed blijft en vooral niets overhaast maak je een heel goede kans dat het gaat lukken.
Zorg wel voor voldoende hoge vluchtplekjes voor de katten.
Succes!

Vergeet ook niet de feliway voor in de kattenkamer.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ En maak de hondjes duidelijk dat erachter aan jagen niet wordt toegestaan door ze bestraffend toe te spreken,maar ik neem aan dat je zelf wel weet hoe je je hondjes moet corrigeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rieneke,fijn dat je zo snel reageert en natuurlijk een + Ik heb al eerder iets over feliway gelezen bij jouw antwoorden maar ben vergeten wat het is?(hun baasjes weten dit vast wel) De katjes komen eerst op de 2e verdieping op de kamer waar hun baasjes ook zijn en als ze een beetje gewend zijn krijgen ze er een overloop en kamer bij,de hondjes komen daar nooit.
Mijn hondjes zijn beneden of op de 1e verdieping (ze lopen geen trappen) dus ik neem aan dat ze elkaar al meteen ruiken en ook mijn hondjes daardoor al onrustig worden en wellicht regelmatig zullen blaffen. Ik ben bang dat de katjes daardoor nog angstiger worden. Ik neem aan dat ik dan moet wachten tot ook mijn hondjes rustiger worden? @Maria,klopt dat laat ik uiteraard niet toe.
Rieneke1
9 jaar geleden
Neem alle tijd die nodig is tot er rust in huis heerst, al duurt het maanden.
Overhaasten is terug naar af, of erger nog.
Zoals gezegd, zet de katjes op Zylkene. Katten geven kopjes om hun eigen geur (feromonen) af te zetten, zodat ze zich veilig thuis voelen.
Deze feromonen zijn synthetisch nagemaakt, en kan je kopen in een verdamper (spray is meer geschikt voor transportboxen).
Ivana
9 jaar geleden
Dikke plus hoor. Zo moet het lukken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke dank je wel voor jouw goede adviezen! Ik zal je op de hoogte houden via een pb-tje. Het begint vanaf 1 september,ik vind het allemaal reuze spannend ;-)

Andere antwoorden (2)

Je geeft gelukkig alle gegevens die van belang zijn voor een beoordeling van 'buitenaf'.

Katjes van die leeftijd, waar al enkele malen mee geschoven is, zullen eerst vaste voet moeten vinden in hun nieuwe omgeving. Ze moeten in de ruimte die hen ter beschikking staat alle uitwijkmogelijkheden leren kennen, zich totaal op hun gemak voelen en niet meer gestrest zijn voordat er van een samengaan met de hondjes sprake kan zijn.
De geur van de hondjes hangt in het huis, en als ze niet aan honden gewend zijn is dat ook een extra hobbel die genomen moet worden, wat gewenning behoeft en deel zal moeten gaan uitmaken van hun leefomgeving.
Honden kan je makkelijker naar je hand zetten. Nee is nee. Maar als je een paar keffers hebt, dat bij ieder onraad aanslaat, verhoogt dat de integratie van de katjes niet.

Is er een mogelijkheid om ze een paar weekjes in verschillende ruimtes te houden? Is er een mogelijkheid om de ruimtes te wisselen, zodat het hele huis de katten eigen wordt? Zijn er in het huis plaatsen waar de katten hun heil hogerop kunnen zoeken, daar waar de honden hen niet kunnen bereiken? Gaan de honden dan onderaan de hoge zitplaats staan keffen totdat de katten totaal over hun toeren gaan zitten blazen?

Je ziet, makkelijk wordt het niet, maar met veel geduld en goed opletten op alle reacties is er best een mogelijkheid om het tot een goed einde te brengen. Je kunt ook een feromonenverdamper in de ruimte van de katten aanbrengen, zodat de gewenning wat natuurlijker geschiedt.
Denk erom, de katten kan je niet gebieden kalm te zijn, de honden wel. Veel hangt dus ook af van jouw leiderschap en overwicht op de honden. Daarbij moet je voorkomen dat je angstsignalen uitzendt en zeker NIET je stem verheffen. Rust en kalmte kan het hele proces redden.
De rest van het verhaal laat ik aan Rieneke over. ;)

Toegevoegd na 5 minuten:
Rieneke en ik waren gelijk met antwoorden. Grappig hoe we elkaar aanvullen. SUCCES!
Ivana
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Plus voor je uitstekende antwoord van de blafbeestenkant :)
Ivana
9 jaar geleden
Ik vergat inderdaad dat het aanlijnen van honden in zo'n geval ook een mogelijkheid is, ofschoon ik dat zelf nooit zou doen. Bij mij is 'blijf' net zoveel waard als aanlijnen. Het nadeel van aanlijnen is dat het agressie opwekt als de lijn strak komt te staan en juist dat moet je bij honden vermijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook jij bedankt voor je snelle reactie en uiteraard voor jou ook een plus! Inderdaad grappig hoe jullie elkaar aanvullen maar tegelijkertijd ook dezelfde ideeen en adviezen hebben ;)
Wordt nog lastig voor mij straks om het beste antwoord te kiezen maar gelukkig gunnen jullie het elkaar en gaat het niet om de punten maar het feit dat jullie graag helpen! Bij Rieneke heb ik al uitgebreid gereageert dus dat hoef ik nu niet meer te doen. Mijn hondjes blaffen snel maar stoppen ook zodra ik dit zeg dus nee ze ze blijven niet blaffen.
"Gelukkig" ben ik veel thuis en de vrouw van het stel wat hier komt wonen ook dus we kunnen alle tijd en aandacht geven die nodig is!
Rieneke1
9 jaar geleden
Helaas zijn niet alle honden zo gehoorzaam, en de veiligheid van de katten mag niet in het geding komen.
Vandaar ook dat ik zeg: leid de honden af met wat lekkers. Maar zoals je weet ben ik van de poezels, niet van de blafbeesten :)
Ivana
9 jaar geleden
Dit houdt dus in dat je moet voorkomen dat de lijn strak komt te staan, anders is het een extra aanmoediging. ;)
@Vlindertje, geef Rieneke de 10 punten, zij was het eerst aan de meet
:).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zal ze niet aanlijnen,wel in mijn eigengemaakte grote bench zetten (vinden ze fijn,ligt ook hun speelgoed en mand in) en wat lekkers geven tegen de tijd dat de katjes beneden kunnen komen oefenen.
Ivana
9 jaar geleden
:) Goed zo, honden mag je zo beperken. Doe dat nooit met katten, maar dat wist je al.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana,hartelijk dank voor jouw goede adviezen. Ik zal je via een pb-tje op de hoogte houden. Het zal allemaal vanaf 1 september beginnen,spannend!
Ja, katten en honden kunnen samenleven. Het best is natuurlijk dat ze dit leren als kitten tijdens de socialisatieperiode. Maar in principe is het ook op latere leeftijd mogelijk als zal het wenproces dan meer inhouden. Over het algemeen zal het zelfs makkelijker zijn de katten aan vreemde honden te introduceren dan aan vreemde katten. De relatie met deze andere diersoort is namelijk helemaal anders.

Zorg hoe dan ook dat je er zelf voldoende moeite in steekt om het wennen aan elkaar te laten slagen. Zorg dat alles veilig gebeurt en dat de dieren niet achter elkaar aan kunnen gaan jagen.

Je zal inventief moeten zijn om ervoor te zorgen dat de honden en katten elkaar leuk gaan vinden. En uiteraard: als dat goed gaat moet er een beloning volgen.

Het belangrijkste om deze uitdaging aan te gaan: zorg dat je woning zowel aan de behoeften van je katten en je honden voldoet. Als je dat namelijk GOED aanpakt zijn de slaagkansen het grootst. Oftewel: ga het dus ook niet te ver zoeken en blijf voldoende stilstaan bij wat je honden en katten ook afzonderlijk nodig hebben.

Verder is er helaas geen vast recept, het invullen zal je moeten doen a.d.h.v. je eigen persoonlijke situatie. Doe het zeker niet op je alleentje, zorg dat er bij de eerste introductie meerdere mensen bij zijn en overleg met elkaar. Samen sta je sterk. (als het voor de dieren te druk en te stressvol wordt, zorg dan dat de personen die teveel zijn zich in een andere kamer bevinden. Zij kunnen dan inspringen of ter hulp schieten wanneer het nodig moest zijn en bovendien (ook niet onbelangrijk) er zijn voor jou. Stel dat het niet meteen blijkt te lukken, kan je jezelf even afzonderen van de dieren moest het je teveel worden zonder meteen alleen te zijn. En wie weet heeft 1 van de anderen dan wel hét idee om het wenproces met succes opnieuw in gang te steken).

En denk er om: je hebt ervaring met zowel honden en katten. Je weet hoe je op de reacties van beide moet reageren wanneer ze aan vreemde dingen worden blootgesteld. Wel, wanneer ze aan elkaar worden blootgesteld is dat niet anders...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Vaag... je gaat geheel voorbij aan het feit dat deze katten in een vreemd huis komen waar honden al hun territorium hebben. Je geeft nergens handvatten.
Meerdere mensen aanwezig...lijkt me dat er zo min mogelijk personen moeten zijn, teveel mensen worden zowel honden als katten zenuwachtig van.
Tegen de tijd dat de honden en katten met elkaar kennis mogen maken zijn beide soorten al geheel rustig na enkele weken geduld, dus is er van inspringen geen sprake.
Vraagstelster heeft geen tot weinig ervaring met katten. Er komen nieuwe mensen bij haar wonen met twee katten.
Ik zal je geen min geven, maar veel heeft de vraagstelster niet aan je antwoord.
Ivana
9 jaar geleden
En dan nog wat: honden en katten hoeven elkaar niet leuk te gaan vinden, als ze maar naast elkaar kunnen leven zonder strubbelingen, geblaas en geblaf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, meestal is het wel zo dat wanneer je dieren aan elkaar introduceert 1 van beide zich al op zijn territorium bevindt. Ik geef opzettelijk nergens handvaten omdat deze in dit soort situaties beter zelf ingevuld worden. Daarom vind ik het interessanter het te houden op aandachtspunten. Als je goed leest, zie je ook dat ik adviseer het teveel aan mensen in een andere kamer onder te brengen. Als het uit de hand zou lopen met deze 4 dieren is er op je eentje niet aan te beginnen. Ja, vraagsteller heeft weinig ervaring met katten maar de 2 nieuwe huisgenoten wel. Dat was wat ik bedoelde. Misschien een beetje verkeerd geformuleerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"honden en katten hoeven elkaar niet leuk te gaan vinden, als ze maar naast elkaar kunnen leven zonder strubbelingen, geblaas en geblaf." Tja, maar dat laatste zal wel veel makkelijker gaan als de nieuwkomers met iets leuks worden geassocieerd. Er zijn verschillende gradaties in het 'leuk vinden van elkaar'. In deze situatie is de gradatie waarbij de honden en katten elkaar zullen aanvaarden reeds voldoende. Ook hiervan dacht ik wel dat het duidelijk was dat ik dat bedoelde.