Kan ik met mijn kat heen en weer reizen tussen mijn huis en mijn vriend? Ik ga daar vaak voor een weekend heen en wil de kat in een reismand mee.

Kan dat met een jonge kat? Raakt ze gewend aan het reizen in een mand en af en toe een weekend bij mijn vriend in huis te zijn?
Ze zal verder niet naar buiten gaan, rijden veel te veel auto's door de wijk.

Ik kan de kat niet zo lang alleen laten, dus ik had dit bedacht, maar is het niet te stressvol voor een kat?

Toegevoegd na 8 uur:
Het gaat niet om elk weekend, maar ongeveer 1x in de 2-3 weken, vrijdagavond weg en dan zondagavond weer terug. Circa 40 minuten met de auto.
Mijn vriend komt natuurlijk ook wel eens hier heen, maar we wisselen het af.

De kat een weekend alleen laten lijkt mij wat te lang.

Toegevoegd na 8 uur:
Het gaat om een JONGE kat, ik heb nu nog geen kat, maar ik wil er misschien eentje nemen binnenkort. Wil graag goed voorbereid zijn hierop, vandaar dat ik zo mijn opties bekijk.

9 jaar geleden
39K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Elk weekend, dat zou ik niet weten maar geregeld zou best kunnen. Ligt ook aan de tijd dat je onderweg bent.
Zelf neem ik mijn kat.geregeld mee achter op de fiets, geen kik geeft ie dan. Heb de indruk dat ie het wel leuk vind.
Toen ie Jong was heb ik wel van alles gedaan met m: trein, bus, tram, metro, achter op brommer, fiets, mee met auto. Op visite, Daar pluk ik nu de vruchten van: hij is nergens bang voor, vind alles wel leuk. Door itt tot vorige kat, die, ouder, wel voor veel bang was.
Huidige kat heb ik ook direct aan een tuigje laten wennen, erg handig, hij maalt er niet om, want: Tuigje is, leuk, lekker naar buiten. Ik zou zeggen: probeer het uit en kijk goed naar de Reactie van de kat. Mijn kat BV vind treinen erg leuk, hij gaat , aangelijnd, lekker naar buiten zitten kijken. Succes
Ritsuka
9 jaar geleden
Het is ongeveer 40 minuten met de auto
Poet
9 jaar geleden
Zorg dat de mand geen bedreiging vormt door die open te laten staan in huis. Wat brokjes erin helpt daarbij ook goed. Ook snel in de auto laten wennen. Eerst ook gewoon met open deur. Ook hier helpen brokjes en een lekker dekentje om op te liggen oid. Deur niet al te har d dicht gooien want daarvan kunnen ze nogal schrikken. Ik zou de kat ook een tijdje bij je vriend laten. Zeg een week of 3 waarbij alles dicht is. Dan went de kat ook daar, leert dat dat (binnen) ook zijn territorium is. Als de kat er steeds maar eventjes is dan zou het misschien kunnen dat de kat elke keer opnieuw op verkenning uitgaat en daarbij ook steeds weer naar buiten gaat.
Poet
9 jaar geleden
Overigens: de jonge kat moet lang genoeg bij de moeder zijn geweest. Zie hier info daarover:
http://www.kattengedragstherapeuten.nl/kittenleeftijd.html
Poet
9 jaar geleden
Een kat een weekend alleen laten is overigens geen enkel probleem. Als ze maar een bak vol brokjes hebben en een kattenbak.

Het beste antwoord

Allereerst, als je een binnenkat wil, overweeg er dan twee te nemen.
Alleen levende binnenkatten raken sociaal gehandicapt, je ontneemt te diertje zo erg veel.
In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is een kat beslist geen solitair dier.

En haal het beestje ajb niet met 7 weken in huis, ook al mag het volgens de wet vanaf die leeftijd. Je vergroot de kans op latere gedragsproblemen zo enorm.
Een week of 13 is echt wel het minimum, het kitten heeft deze tijd nodig om van alles te leren van moeder en nestgenootjes.

Dan wat betreft het heen en weer reizen. Een kat is een enorm territoriaal ingesteld dier. Dat wetende, begrijp je al dat je de kat hier niet echt een plezier mee doet.
Wil je het toch, dan zou ik heel goed kijken naar het karakter van de kat die je in huis haalt. Ga echt op zoek naar een zelfverzekerd en laconiek katje die niet zo snel van slag zal geraken. Ook hier weer: twee vriendjes kunnen erg veel steun aan elkaar ontlenen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik weet dat het niet te vroeg mag, heb al veel van je antwoorden gelezen en ben het daar mee eens.
Rieneke1
9 jaar geleden
Fijn dat je daar rekening mee houdt Ritsuka :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rieneke Uiteraard weer een dikke plus!
@Ritsuka, geweldig dat je het advies van Rieneke op volgt en ook dat je overweegt om 2 katjes te nemen. Een goede vriend van mij heeft via mij ook het advies op gevolgt van Rieneke en 2 katjes genomen ipv 1,dit zijn een broertje en zusje geworden omdat ze samen op straat gevonden waren. Niet alleen de katjes vinden het heerlijk om samen te zijn maar ook mijn vriend geniet er nu meer van dan toen hij 1 poes had. Het is een genot om ze samen te zien :-)
Rieneke1
9 jaar geleden
Top dat het zo goed gaat bij je vriend vlindertje! :)
Ritsuka
9 jaar geleden
Dank je wel. Als ik voor een kat ga worden het er 2, die ik dan mooi thuislaat als ik eens een weekendje weg ben.

Andere antwoorden (5)

Als je kat dit van jongs af gewoon is, is dat geen enkel probleem. Let wel: van jongs af betekent: jonger dan 4 maanden.

Let wel dat je kat niet aan 1 ding moet wennen, maar aan vele kleine dingen. Wen je kat er dus aan in kleine stapjes.

Verder moet je er gewoon op toe zien dat zowel bij jou als je vriend aan alle behoeften van je kat voldaan worden.

Toegevoegd na 10 uur:
Als het om een jonge kat gaat, neem ze dan in huis van zodra dit kan (= 7 weken). Dan kan je nog optimaal van de tweede socialisatieperiode genieten en de kat gewoon maken wat ze gewoon moet worden bij jou.

Doe dan ook gewoon waar je jezelf het beste bij voelt. Is dat de kat telkens meenemen? Geen probleem, als ze dat van jongs af gewoon is.

Is dat de kat af en toe een weekend alleen thuis laten? Ook geen probleem als ze dat van jongs af gewoon is...

Al begrijp ik je voorkeur om de kat mee te nemen. 40 min is niet lang. Zeker als de kat een auto gewoon is. Ook dat best zo snel mogelijk gewoon maken.

Hoewel een kitten pas vanaf 7 weken definitief bij de moeder weg mag, kan het geen kwaad om vanaf 3 weken de kitten al voor korte periodes van de moeder te scheiden. Wij hebben bij onze kat van die gelegenheid gebruik gemaakt om tussen de leeftijd van 3 en 7 weken elke week blokje rond te rijden met de wagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik denk ook dat dit wel kan. Onze poezen zijn daar ook mee groot gebracht. Ze hebben een hekel aan autorijden. Maar als ze vervolgens een paar dagen bij mijn ouders zijn. Zijn ze gewoon zichzelf. De eerste paar minuten zijn ze altijd ff aan het "kat uit de boom kijken" maar daarna zijn ze weer zichzelf. Moet er wel bij zeggen wij hebben dit vanaf kitten al gedaan. Vanaf 8 weken al.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk dat is de ideale manier. Vanaf 7 of 8 weken (wil het nu even kwijt zijn) mag een kitten weg bij de moeder. Het is dan dat je ze in huis moet halen en alle dingen moet beginnen leren die ze gewoon moeten kunnen zijn. Autorijden gaat bij ons prima. Het was wel wat zoeken in het begin, maar sinds we de kattenmand in het midden op de achterbank zetten en de kat alles kan zien, gaat het prima. We gaan elke maand een ritje maken in de wagen zodat de kat de wagen gewoon blijft en voor we op reis gaan voeren we die frequentie op. Al van toen we de kat in huis haalden viel het mij op hoe 'gewoon' ze hiermee om ging. Toen ik die opmerking eens bij de dierenarts maakte zei deze dat dit heel normaal is. De kat weet ook wie het baasje is en goed voor hem/haar zorgt. Dus als de kat maar bij haar vertrouwde volkje is, is dat al heel wat.
Rieneke1
9 jaar geleden
Van mij een min Daki, een kitten met 7 weken in huis halen is een erg slecht idee.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik ga geen kat zo vroeg weghalen bij de moeder
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kat later weghalen bij de moeder is helemaal een slecht idee. Ze moet ook nog dingen van jou kunnen leren.
Rieneke1
9 jaar geleden
Daki, een kat is geen klein hondje. Wat een kat van moeder en nestgenootjes leert, kan het niet leren van een mens. Een kat gaat ook geen deel uitmaken van een roedel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik hoor helaas nog heel vaak: de kat mocht van de eigenaar met 8 weken weg. Ja, volgens de wet ook. Maar de kat mist een stuk opvoeding. Een kleuter mens kan ook met 6 jaar zichzelf aankleden en ene boterham smeren, Toch laat je die niet op zichzelf wonen.
Ivana
9 jaar geleden
Daki. Je zit er helemaal naast. Dikke min dus.
Tussen de 7 en 14 weken leert een katje nog zoveel van zijn moeder om sterk in het leven te staan, dat het bijna dierenmishandeling is om ze met 7 weken weg te halen. De socialisatieperiode waar jij het over hebt is een aangelegenheid van het moederdier op de eerste plaats en ook nog een beetje van de fokker. Door in zijn eigen nest te blijven is er ook de mogelijkheid met mensen en huishoudelijke apparaten kennis te maken, pas na 14 weken is een katje helemaal klaar voor de wijde wereld. Dan is hij in balans en kan de sprong op eigen benen plaatsvinden.
Honden kunnen het best met 7 weken en drie dagen naar hun nieuwe tehuis. Maar dat komt omdat een hond een ander socialisatiepatroon heeft en een roedeldier is, die de nieuwe baas als voorbeeld zal nemen. Je haalt de zaken dus danig door elkaar.
Hoe kom jij aan zilver in deze categorie met zulke antwoorden?
Rieneke1
9 jaar geleden
Ivana, Daki heeft wel veel verstand van aquaria, vandaar. De eerste socialisatieperiode leert een kitten omgaan met en wennen aan mensen, stofzuigers enz enz.
Die duurt van week 3 tot en met week 8. De tweede socialisatieperiode, van week 8 tot en met week 13, is minstens zo belangrijk.
de kat leert in deze periode omgaan met frustratie en grenzen.
Iets waar de kat en het baasje in het latere leven veel profijt hebben. Juist katjes die te vroeg uit het nest zijn gehaald vertonen in hun latere leven veel vaker probleemgedrag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door in zijn eigen nest te blijven is er ook de mogelijkheid met mensen en huishoudelijke apparaten kennis te maken," Ja, het is dat je dat thuis niet hebt. De problemen beginnen pas wanneer je de kat te laat in huis haalt en ze niet aan de bij jou gewone dingen kan wennen. Stel dat ze bij de moeder nooit stofzuigen. Dan raakt de kat nooit gewend aan een stofzuiger en mag je het voortaan ook op de ouderwetse manier gaan doen. Vandaar: ga zoveel mogelijk bij de kitten langs de eerste 7 weken zodat de kitten aan jou gewoontes kan wennen. Maar maak het niet moeilijker dan het is en haal de kat dan in huis. Dat wordt daarom heus geen probleemkat tenzij je de opvoeding verkeerd verder zet, maar dat ligt dan niet aan het te vroeg bij de moeder weghalen... En als je geen tijd hebt om je met de opvoeding van de kitten bezig te houden tijdens de tweede socialisatieperiode, waarom zou je dan in het verder leven van de kat wel voldoende tijd voor hem/haar hebben? Kortom, dan begin je beter niet aan een kat (of enig ander dier).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn wel uitzonderingen op de regel. Voor een kitten dat opgroeit in een boerenschuur of bv bij een alleenstaand persoon die veel weg is, is het niet verkeerd om met 7 weken naar een nieuw huisje te gaan, vooral als daar al een oudere kat aanwezig is waar het kitten zich aan kan spiegelen. Een kitten dat opgroeit in een prikkelarme omgeving, zal als oudere kat meer moeite hebben om met onverwachte of "vreemde" situaties om te gaan. Maar als een kitten geboren wordt in een omgeving waar de fokker veel aandacht besteed aan de socialisatie en diverse prikkels aanbiedt, dan ben ik er zeker voor om tot 12-14 weken leeftijd te wachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar zit wat in. Maar kan een fokker altijd voor alle prikkels zorgen? Nee. Is dat nodig? Nee. Kan je zelf voor de nodige prikkels zorgen? Ja, mits voldoende moeite en aandacht die je sowieso aan je kat zou moeten geven.
Rieneke1
9 jaar geleden
Daki, Huishoudelijke apparaten en ander zaken in de omgeving, daar went een kitten aan in de eerste socialisatieperiode. In de tweede socialisatieperiode leert een kat omgaan met frustratie, oa omdat moeder de toegang tot de melkbar geleidelijk gaat verminderen.
Ook leert een kitten al spelend met moeder en nestgenootjes wat grenzen zijn: speelt hij te hardhandig, dan is het einde spel. Juist daarom is het van belang dat de katjes de tijd krijgen, en niet te vroeg geplaatst worden. Hier laat ik het verder bij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leren ze ook al in de eerste socalisatieperiode.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook van mij een dikke min, Je kunt katjes beter bv 1 week langer bij de moeder en eventuele broertjes en zusjes laten dan bv 1 week te vroeg weg halen. Ivana en Rieneke weten heel goed waar ze het over hebben,als ik jou was zou ik meer van hun adviezen aan nemen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bis vlindertje Bis! @Daki : Een eigen mening is één ding, maar eigenwijs blijven is iets heel anders.

Wanneer meerdere mensen hun kennis en ervaring delen met anderen die kennelijk minder ervaring hebben en/of het verkeerde voorbeeld hebben gekregen, zou je toch denken dat er een punt komt dat het goede voorbeeld goed doet volgen? Nog niet kennelijk... Maar: ik blijf hoop houden, ik hoor/lees net dat je ervaring hebt met aquaria, mooi. Alleen gezien je eigenwijsheid, heb ik nu mijn twijfels of en hoeveel ik daar waarde aan kan hechten. Neem nou eens aan dat een kitten niet weg mag op zo jonge leeftijd, waarom zou dat nou niet waar zijn? omdat jij weet van een zielig katje dat opgevangen werd door een mens en een mooie en lieve en prachtige kat werd? Conclusie: de mens heeft het prima gedaan en moet dit vaker doen? Als dat de redenatie is, @Daki, dan redeneer je andersom... in dit geval zou je zeggen, een zielig diertje te jong zonder moeder heeft het gered >>> dankzij ingrijpen door de mens.
Wat veel beter geweest zou zijn, is zoeken bij een asiel bijvoorbeeld naar een poezenmoeder die een weesje wel zou adopteren! DingDong... daar wordt het kitten opgevoed... totdat het oud genoeg is om het nest te verlaten. Als je het net zo jammer vind als ik o.a., dan zou je dus kiezen voor een manier die de minste "probleemkatten" veroorzaakt. Bij de moeder zo lang mogelijk, zo lang als een kitten iets leert. Dat is de natuurlijke weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wie zegt dat het om een kitten gaat zonder moeder? Klakkeloos de natuurlijke weg kiezen vind ik ook geen argument. Dat doen wij als mens ook al lang niet meer en we zijn zeker niet slechter af. Dus waarom zou ik mijn goede ervaring niet mogen delen? Ik heb de beste ervaringen met deze methode. Anderen blijkbaar met een andere methode. Kennelijk verschilt het 'm dus in iets anders. En als dat probleemkatten veroorzaakt ligt dat toch echt aan de manier waarop de kat wordt opgevangen. Maar als je denkt dat het beter is een kitten langer bij de moeder te laten: niemand houdt je tegen! Maar kom achteraf niet klagen. En verbied anderen niet een andere keuze te maken. Zeker niet als daar niets bij misloopt.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Soms gaat het wel goed. Ik heb in mijn onwetendheid ook mijn beide katten te vroeg uit hun nest gehaald. Wat wist ik van katten? De kater was 8 weken en de poes 7 weken. Gelukkig zijn beide goed terecht gekomen. Hele sociale katten (Die elkaar af en toe het leven zuur maken) en verder gezellig samen slapen. Lief zijn tegen ons. Goed gaan met honden...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zeg het, bij mij was het een bewuste keuze, ik zou het zo opnieuw doen en heb er nog geen moment spijt van gehad. Door mijn kat zo vroeg uit het nest te halen is het de liefste en braafste kat geworden die ik mij ooit had kunnen voorstellen. Maar goed, ik sluit inderdaad niet uit wanneer de verhuis van een kitten slecht wordt aangepakt dit schadelijke gevolgen kan hebben. Maar of dit dan uitmaakt of de kitten op 7 weken of op 16 weken het nest verlaat? Als er fouten worden gemaakt zal het toch sowieso ergens fout gaan. Ook wat de initiële vraag betreft: bij mijn kat is het nu niet nodig om zo regelmatig heen en weer te reizen maar ik weet dat ik het zou kunnen. Als ik de kat later in huis had gehaald had dat waarschijnlijk wel een probleem geweest. Er leiden nu eenmaal meerdere wegen naar Rome.
Rieneke1
9 jaar geleden
Voldy, het is ook niet zo dat het altijd fout loopt, zeker niet als je twee katjes in huis haalt.
Maar feit is dat je de *kans* op later probleemgedrag wel flink vergroot, door ze te vroeg uit het nest te halen. Vergelijk het met roken: iedereen kent wel iemand die er 93 mee is geworden. Maar de kans op vroegtijdig overlijden is onomstotelijk groter als je rookt.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat klopt natuurlijk ook Rieneke, ik blijf erbij dat ik geluk heb gehad, de poes en de kat zijn ook pas later samen gekomen. De kater hadden we al een jaar, toen kwam de poes erbij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan heb je inderdaad geluk gehad. Op latere leeftijd katten aan elkaar introduceren gaat op sociaal vlak niet altijd zoals je zou willen.
Dit is geen goed idee.
Had je hond, geen enkel probleem, maar met een kat kun je daar beter niet aan beginnen is een grote ellende voor een kat die iedere verandering in zijn leven als zeer stressvol ervaart.

Je zegt dat je het weekend weg wilt, dit is zaterdag en zondag? Dat zou geen probleem zijn, maar wellicht is een betere oplossing om een tweede kat er bij te nemen, zij kunnen elkaar dan gezelschap houden.

Antwoord

Nee, heen en weer reizen en tussentijds in een ander dan het eigen huis te moeten verblijven, geeft zeer veel stress aan een kat.
Een betere oplossing zou zijn om er een 'maatje' bij te nemen zodat je kat gezelschap heeft wanneer jij bij je vriend bent in het weekend.
Nog betere oplossing zou zijn als je vriend naar jou toe kwam, maar dat is wellicht geen optie.

Succes!

Toegevoegd na 7 uur:
De kat een weekend alleen laten is vele malen te prefereren boven een kat die volledig gestresst iedere keer in de reismand tussen twee huizen in de auto jammerend mee moet.

Een kat die naar de dierenarts mee moet in de reismand zit ook te jammeren, dat is voor hun gezondheid, kunnen we niet achterwege laten, maar dit zelfde effect roepen we op voor een weekendje weg... [en dan gaat het alleen nog maar over de reis].

Bij aankomst niks eigen huis, nee een ander huis met andere luchtjes en .... nee dus. Misschien was het gelukt als de betreffende kat veel jonger bij aanvang van dit avontuur was geweest, maar een kat die niet jong meer is hier in storten... Ik zou daar echt niet meer mee beginnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik zeg in zin 1 dat het om een jone kat gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ritsuka, wat noem jij JONG? heb je het over een kat van een jaar of over een 3.maanden oud kitten dat je net opgehaald hebt [kittens moeten de eerste 12-15 weken bij moeders en nestgenootjes blijven om nog veel te leren - einde probleemkatten-]... Wat noem jij jong? dat is een feit dat eerst bekend moet zijn. Kat van 1,5 à 2 jaar is ook nog jong! Dus jong is niet genoeg info. De kans dat het kan slagen is groter als de kat piepjong is. Vertrouwd bij en met jou dan zou je hem dingen aan kunnen leren, maar hangt ook weer van het karakter af. Net als bij mensen en honden. Je hebt lefgozers, rustige, denkers, brutale, schuwe bijvoorbeeld welke zou geschikt zijn? Maar nogmaals mijn idee is het niet, ik zou het niet doen. Het is niet "des kats" zo'n leven is des honds. Neem een hondje, dat zal erg gezellig met je mee hobbelen en het allemaal geweldig vinden!
Ritsuka
9 jaar geleden
Het zou dan om een kitten gaan, rond de 3 maanden oud inderdaad.
Hond is geen optie, ga rond 7 uur weg van huis om te werken en ben dan pas 5 uur of half 6 weer thuis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
[Heb je trouwens eerder katten gehad?]
Dan zou je het kunnen proberen, maar eerst moet het guppie zich helemaal bij je thuis voelen, gewend zijn.
Je weet dat een kat eerst 2 weken binnen moet blijven voordat een kat weet waar hij woont/hoort? is heel belangrijk..... al heb ik een kater gehad die de eerste dag/nacht bij mij in bed lag, de volgende ochtend ontsnapte en vervolgens 3 dagen de buurt afgestruind heeft :)) en daarna zich weer liet zien! dat kan dus ook, maar dat was een flinke volwassen kater die helemaal voor zichzelf kon zorgen. ===================== Afhankelijk van je werk, ga je met auto naar je werk, soms mag je je hond meenemen die dan tijdens werk onder je bureau of naast je blijft liggen/staan/lopen. Als dat bij jou wel zou kunnen is het mazzel :-)) vaak is het wel afhankelijk van een baas die ook een hond heeft. ====================== Heb je al een kat op het oog, of ben je nog helemaal aan het begin van je nieuwe "project"? In dat geval succes, heb je al gedacht aan de vakantieperiode? Wie verzorgt poes/katlief tijdens de vakantie? en nogmaals overweeg om er 2 te nemen! Katten zitten zo vaak zo lang alleen, is zielig en niet nodig.
Ritsuka
9 jaar geleden
3 katten bij mijn ouders thuis, woon nu net op mijzelf. Ik werk op een microbiologisch laboratorium, dat werkt niet. Een vriendin van mij heeft net een nestje katten, daar was ik wezen kijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah, you have fallen in LOVE... :-))) Leuk hè zo'n nestje!
Wat dacht je ervan om er twee te nemen? en dan het best 2 broertjes? Ik wil je niets opdringen [extra info] maar katers [geholpen] zijn het liefst en beste combi is dan 2 broertjes. Maar misschien wil je wel een poesje, dat kan. Kan ook hoor een poesje en een broertje/katertje uit het zelfde nest.
Denk er toch eens over na. Er wordt minder in je huis "vernield", ze zijn nooit alleen [vriendjes/maatjes] en dan kun je ze dus wel thuis laten zo'n weekend! Dan is het niet zielig omdat ze elkaar hebben... Is dat een idee? Zeg niet meteen nee, denk er liever over na en vraag je vriendin of er nog een tweede beschikbaar is, misschien moet je reserveren :-)) Trouwens net op jezelf is ook spannend en kun je al je ervaring van je ouderlijk huis toepassen. Je hebt immers wel katten ervaring. Als je nog iets wilt weten? Ik hoor je wel, eventueel via pb.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
aangezien het dus niet alleen om de weekenden gaat, maar je de kat ook overdag erg lang alleen laat, zou ik inderdaad voor 2 katten kiezen. Of een wat oudere kat.
En onthoud: ze zijn maar heel kort zo leuk schattig jong, daarna gaan ze puberen, en dan heb je nog jaren plezier van een volwassen kat
Rieneke1
9 jaar geleden
Eens met pokemon.
Ritsuka
9 jaar geleden
ik denk dat ik eens ga kijken voor 2 broertjes inderdaad, en ze dan maar gewoon thuislaten in het weekend.
Bedankt voor de info. @pokemon: ik ben bekend met katten, mijn ouders hadden er 3, je hebt ze voor lange tijd, dat weet ik. En ze worden alleen maar liever :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag gedaan Ritsuka. Succes met de kittens!
Rieneke1
9 jaar geleden
Een wijs besluit Ritsuka :) Heel veel plezier met de kleintjes!
Dan zou je de kat wel binnen moeten houden dan zou het wel kunnen. Maar ik zou het wel aankijken of het niet te veel stress bezorgd anders kan je beter een ander lief baasje voor je kat zoeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet het niet uit ervaring, maar ik denk dat het geen kwaad kan. Het is op zich goed om een kat te laten wennen aan een draagmand/-koffer, zodat hij/zij daar in ieder geval niet bang voor is. Veertig minuten vind ik te overzien. Ik zou het een paar keer proberen. Als ze na 4x vervoeren de 5e keer (nog steeds) gestressed is, heb je je antwoord. Die 4x kunnen dan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Het gaat niet alleen om het vervoer, maar het probleem is ook dat een sterk territoriaal dier steeds uit het vertrouwde territorium wordt gehaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hm ja, oke. Ik weet het dus niet uit ervaring (zou willen dat ik mijn katten wat reisvriendelijker had gemaakt), maar ik dacht dat het niet zo erg was zolang je hem/haar maar niet voor een weekend steeds naar een andere plek meeneemt.
Rieneke1
9 jaar geleden
Dat zou idd helemaal een slecht plan zijn. Katten laten wennen aan de draagmand is altijd aan te raden, ze zullen toch af en toe naar de dierenarts moeten.
Best laat je het ding gewoon in de kamer staan, met een lekker dekentje erin.
Ritsuka
9 jaar geleden
hebben ze gelijk een rustig slaapplekje :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de kat het jongs af gewoon is, is het geen probleem. Mijn kat is van jongsaf gewoon mee op reis te gaan en ze voelt zich overal direct thuis.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Als ik de draagmanden pak staan de katten te kijken met een blik van "Wat nu dan???" Maar als ik ze gewoon in de kamer laat staan, gaan ze erin liggen pitten. Het grappige is, ik heb een grote mand en een kleinere (Mijn kater is uit de kluiten gewassen en mijn poes is heel klein gebleven) De kleine mand is dus voor de poes. Maar ze gaan altijd omgekeerd erin liggen slapen. De kat PROPT zich in het kleine kooitje...
Normaal zou dit geen probleem zijn, maar misschien is het een idee te kijken wat er gebeurt als je het eens probeert.

Maar als je de kat daar niet naar buiten laat is het ook een idee om als je gewoon thuis bent te kijken of de kat bij jullie thuis veel naar buiten gaat, kijk of het een binnen- of een buiten-kat is, als het een buiten kat is is het best stressvol als je hem meeneemt, want dan wil hij deheletijd naar buiten en als het dan niet lukt raakt hij in paniek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik heb nog geen kat, ik ben eerst informatie aan het inwinnen