Hoe heet zo'n kitten/kat die heel erg klein blijven?

Volgens mij zijn ze door gefokt..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Amadea
9 jaar geleden
Die zal hier bij staan: http://www.cat-breeds-encyclopedia.com/Small-cat-breeds.html
Bedoel je de Singapura of Munchkin?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
... of gewoon een dwegkat, die bestaan ook.
http://www.complete-encyclopedie.nl/Dieren/Katten/Katachtigen/dwergkat%20/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dwergkat bedoelt de gene voor mijn reactie denk ik
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ahhh... een typfout :-S
kdg237 heeft uiteraard gelijk !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je toevallig een foto van het katje wat je bedoeld?

Het beste antwoord

Ik denk dat je de Munchkin bedoelt.
De poten zijn korter dan normaal. Ze groeien qua lichaam gewoon naar volwassen proporties, maar de pootjes blijven in verhouding tot het lijf korter dan gewoonlijk.
De poten zijn ongeveer half zo kort als bij gewone katten. Door selectief te fokken blijven de poten van dit kattenras als het ware te kort.
Je kunt het vergelijken met honden zoals bij de Welsh Corgi.
Het is een vorm van dwerggroei. Ze kunnen minder hoog springen dan gewone katten.
Qua erfelijke ziektes weet ik er niet het fijne van, maar net als elk ander kattenras kunnen ze (behalve de dwerggroei) vergelijkbare andere erfelijke ziektes hebben.
Laat je goed informeren hierover (bijv. bij de rasverenigingen en de dierenarts) en koop geen kitten uit de broodfok, maar een met stamboom en door dna gecontroleerde ouderdieren bij een erkende fokker.