Is een kitten aanschaffen bij een poes van 9 jaar verstandig ?

4 jaar geleden hebben we een kitten(katertje) bij onze poes in huis gehaald omdat ze erg eenzaam was. Ze is bang voor andere katten. Een echt ,, met de fles grootgebracht,, poes. Ze durft ook niet achter `t huis weg. De buren hadden een nestje en ,,onze,, kitten kwam vanaf week 4 af en toe bij ons, zodat poes kon wennen. Ze werden vriendjes.Een half jaar geleden is ons katertje overleden. Nu is onze poes eenzaam, slikt de hele buik kaal, inclusief de binnenkant achterpootjes. Is het verstandig om een kitten aan te schaffen bij onze inmiddels 9 jaar oude poes ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Z512099
9 jaar geleden
Uw poes was 5 toen het katertje erbij kwam, nu is ze negen, ik zou eerder opteren voor een fijne asielkat (er) uit te zoeken, zo doet u nog een goede daad.... Zie hoe de asielen vol zitten met poezen.
Een kitten heeft nog alle kansen, een asieldier een tweede leven geven is toch de moeite waard.
Ik denk dat een poes van 9 niet meer gediend is met zo'n jong ding, temeer daar u aangeeft dat ze redelijk "verlegen" is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Top reactie!

Het beste antwoord

Het zou kunnen dat de poes in de rouw is, zeker als het gezworen vriendjes waren.
Er kan echter ook goed iets anders aan de hand zijn.
Mensen zijn erg snel geneigd het op gedrag te gooien, terwijl er ook goed een medisch probleem kan zijn.
Ga dus allereerst met de poes naar de dierenarts voor een grondig onderzoek.

Als een medische oorzaak is uitgesloten, dan zijn er twee mogelijkheden.
Je kan een kater uitzoeken die ongeveer even oud is als de poes, en die een timide, rustig karakter heeft.
In het asiel kunnen ze je veel vertellen over het karakter van hun harige gasten.
Een andere mogelijkheid is er twee kittens bij te nemen.
Die kunnen hun energie op elkaar botvieren: een poes van 9 is een middelbaar dametje, die zit daar niet op te wachten.
Naarmate de kittens ouder worden kan zij op haar eigen manier een band met ze opbouwen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bijna vergeten: kijk ook eens of er wellicht andere stressfactoren in het spel kunnen zijn.

Wacht verder met het in huis halen van kattengezelschap tot de poes weer goed in haar vel zit: op dit moment zal je haar er zeker geen plezier mee doen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Z512099
9 jaar geleden
Waardevol antwoord.

Andere antwoorden (2)

Een kitten heeft een heel andere energie dan een 9-jarige poes, daar zal ze niet echt op wachten. Een wat oudere kat zal beter passen. Kijk eens in het asiel, daar kun je goed kijken welke kat of poes ongeveer dezelfde energie heeft en beter zal matchen en zo geef je een asieldier ook een kans.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou goed kunnen, maar dan moet je selectief te werk gaan.

Uit het nest moet dus niet de meest brutale worden uitgezocht, maar een zachtaardig bescheiden diertje. De eigenaar van het nest moet met veel aandacht de kleintjes in de gaten houden, zodat het jong dat wordt uitgekozen de oudere poes niet overloopt. Een kitten van 10 weken is in dit geval ideaal, omdat de oudere poes dan nog een beetje kan moederen en het jong nog niet helemaal zelfstandig is.

'Gooi' ze vervolgens niet bij elkaar, maar doe dat omzichtig en met beleid, zodat de eerste kennismaking goed en vriendelijk is.
Zet ze bij binnenkomst niet meteen bij elkaar maar wrijf met twee lapjes over beide poezen en wissel die geuren uit, ieder in een andere kamer.
Gebruik bij kennismaking ook de feromonen verdamper, dat is geruststellend.
Een poes van 9 jaar is nog net niet te oud om aan een kitten te wennen.
Ivana