Mag ik mijn overleden kat in mijn eigen tuin begraven? En zoniet, waarom niet?

Ik heb helaas gisteren mijn zeer geliefde kater van nog net geen 9 jaar in laten slapen. Ik ben kapot van verdriet, maar moet nu ook over deze vraag nadenken. Op dit moment ligt hij in de koeling bij de dierenambulance. Ik heb tegen de dierenambulance gezegd dat ik nog niet weet wat ik wil en dit grote verdriet eerst wat wil laten bezinken. Ik bel ze hierover nog.

Vorige katten heb ik in de tuin begraven, maar dat is al ruim 10 jaar geleden. Ik heb ze zelfs een paar dagen opgebaard in mijn huis, maar toen was het winter en deed ik de verwarming uit. Het is nu te warm daarvoor in juni helaas.
Mijn overleden honden heb ik wel laten cremeren omdat ze ook gewoon veel groter waren dan een kat. De keuze was toen voor mij makkelijker. De urnen staan in mijn huis op de boekenkast. Misschien ook een mooi idee voor deze kater? Toch is het misschien nog mooier om hem te begraven onder zijn favoriete boom in mijn tuin, hoewel dit volgens mij officieel niet mag. Toch doen veel mensen dit. Ik moet op korte termijn een beslissing nemen. De dierenambulance heeft me al verteld dat ze me niet gaan aangeven als ik de kat ophaal en in de tuin begraaf. Wat zijn eventuele risico's? Wat kan er gebeuren als ik het gewoon doe?

Tips over de rouwverwerking zijn ook welkom. Ik kan niet meer eten en heb even nergens meer zin in.

Weet jij het antwoord?

/2500

Best ik heb het uitgezocht en vond dit: Heb je zelf een tuin, dan kan het daar begraven een uitweg bieden. Maar echt een goede oplossing is het niet. Het politiereglement van heel wat gemeenten verbiedt trouwens het begraven van dode dieren in eigen tuin. Vraag info hierover aan de milieu-ambtenaar in je gemeente. Als je gezelschapsdier gestorven is aan een ziekte overdraagbaar op mens of dier, of weegt het dier meer dan 10 kilogram, dan is begraven sowieso niet toegelaten. Begraven mag alleen in een zanderige grond. In een klei- of leemachtige grond vindt immers onvoldoende ontbinding plaats. Het dier moet in een put begraven worden van minstens een halve meter diep. Dit voorkomt dat andere dieren het beginnen op te graven. Het dier moet wel boven het grondwaterniveau liggen. Er mogen geen plastic zakken of ander slecht afbreekbare verpakkingen mee de grond in.

Ja hoor, je mag een overleden gezelschapsdier gewoon in je eigen tuin begraven. Wel minimaal op 75 centimeter diepte. Toegevoegd na 1 minuut: Maar in de APV kunne nnatuurlijk strengere regels staan Toegevoegd na 3 minuten: Maar in de APV kunnen natuurlijk strengere regels staan

Bronnen:
https://www.vwa.nl/onderwerpen/dieren/doss...

Als je het aan de gemeente gaat vragen, en ze zeggen dat het niet mag, maak je slapende honden (.....) wakker, dus gewoon je lieve kater begraven in je eigen tuin. Wat de vorige antwoorden al aangeven, diepte van 50 tot 75 cm, boven het grondwater peil. Je moet natuurlijk wel een grotere tuin hebben. Mijn katten heb ik netjes in een kartonnen doos gelegd, en de plek gemarkeerd met een mooi beeldje. Binnen de 5 jaar vind je bijna geen overblijfselen meer terug van een kat. Ik zeg dit omdat het natuurlijk kan zijn dat een volgende huis/tuin-eigenaar anders misschien een onprettige ervaring krijgt.

Mijn overleden kater heb ik weggebracht naar Majesta. Dit is een landelijke keten van rouwcentra, crematoria en begraafplaatsen voor dieren. De vestiging in Emmen heeft ons geweldig goed opgevangen en onze Jip heeft nu een mooie urn en is nog steeds bij ons. Wanneer onze tweede poes komt te overlijden ben ik er zeker van dat ik weer naar Majesta ga voor de crematie.

Bronnen:
http://www.majesta.nl/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100