Mag ik mijn overleden kat in mijn eigen tuin begraven? En zoniet, waarom niet?

Ik heb helaas gisteren mijn zeer geliefde kater van nog net geen 9 jaar in laten slapen. Ik ben kapot van verdriet, maar moet nu ook over deze vraag nadenken. Op dit moment ligt hij in de koeling bij de dierenambulance. Ik heb tegen de dierenambulance gezegd dat ik nog niet weet wat ik wil en dit grote verdriet eerst wat wil laten bezinken. Ik bel ze hierover nog.

Vorige katten heb ik in de tuin begraven, maar dat is al ruim 10 jaar geleden. Ik heb ze zelfs een paar dagen opgebaard in mijn huis, maar toen was het winter en deed ik de verwarming uit. Het is nu te warm daarvoor in juni helaas.
Mijn overleden honden heb ik wel laten cremeren omdat ze ook gewoon veel groter waren dan een kat. De keuze was toen voor mij makkelijker. De urnen staan in mijn huis op de boekenkast. Misschien ook een mooi idee voor deze kater? Toch is het misschien nog mooier om hem te begraven onder zijn favoriete boom in mijn tuin, hoewel dit volgens mij officieel niet mag. Toch doen veel mensen dit. Ik moet op korte termijn een beslissing nemen. De dierenambulance heeft me al verteld dat ze me niet gaan aangeven als ik de kat ophaal en in de tuin begraaf. Wat zijn eventuele risico's? Wat kan er gebeuren als ik het gewoon doe?

Tips over de rouwverwerking zijn ook welkom. Ik kan niet meer eten en heb even nergens meer zin in.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
19.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veel sterkte.
Z512099
9 jaar geleden
Gecondoleerd Astrid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sterkte, ik wee wat het betekend om een dierbare vriend (Harry, mijn Jack Russell) te moeten verliezen, gr. Ruud.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
gewoon doen, in mijn tuin ligt een halve dierentuin begraven: een hond, een paar konijnen, wat dwergschildpadden en een collectie goudvissen
zondag
9 jaar geleden
Ik heb ook altijd mijn katten in mijn tuin begraven terwijl ik weet dat dat niet mag. Doe het gewoon. Er is geen haan die ernaar kraait. Nu heb ik geen tuin meer en mijn kat is 2 maanden geleden weggelopen en doodgereden. Ik mis hem nog steeds en weet dus hoe je je voelt. Heel veel sterkte hoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat vreselijk, gecondoleerd Astrid! En als je hem lekker in de tuin zijn eigen plekje wil geven zou ik dat gewoon doen hoor! Sterkte.
Rieneke1
9 jaar geleden
Je hebt een pb Astrid. Sterkte nogmaals.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de steunende woorden.
Het voelt gewoon het beste inderdaad om hem in de tuin te begraven, alsof hij er dan nog een klein beetje is. Dus dat zal ik dan ook doen. Onder de boom waar hij graag in klom en die hij regelmatig als krabpaal gebruikte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
heel veel sterkte en gecondoleerd. heb zelf mijn kat ook gewoon in de tuin begraven.
is ie toch nog bij ons. als je je kat in een doos zou begraven kun je de doos mooi aankleden en "versieren, werkt ook als rouwverwerking. nogmaals sterkte
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
ALS je je kat in de tuin begraaft, doe het dan diep !!! Je wil het beestje niet tegen komen bij de eerste de beste keer dat je je tuin omspit. Ook dieren moeten niet meer in staat zijn om het lijkje op te graven. En als laatste wil je bakterien en schimmels die gepaard gaan met het ontbinden onder i.p.v. boven de grond houden. Houdt daarom zeker 1,5m aan !

Antwoorden (4)

Best ik heb het uitgezocht en vond dit:

Heb je zelf een tuin, dan kan het daar begraven een uitweg bieden. Maar echt een goede oplossing is het niet. Het politiereglement van heel wat gemeenten verbiedt trouwens het begraven van dode dieren in eigen tuin. Vraag info hierover aan de milieu-ambtenaar in je gemeente. Als je gezelschapsdier gestorven is aan een ziekte overdraagbaar op mens of dier, of weegt het dier meer dan 10 kilogram, dan is begraven sowieso niet toegelaten.

Begraven mag alleen in een zanderige grond. In een klei- of leemachtige grond vindt immers onvoldoende ontbinding plaats. Het dier moet in een put begraven worden van minstens een halve meter diep. Dit voorkomt dat andere dieren het beginnen op te graven. Het dier moet wel boven het grondwaterniveau liggen. Er mogen geen plastic zakken of ander slecht afbreekbare verpakkingen mee de grond in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hoor, je mag een overleden gezelschapsdier gewoon in je eigen tuin begraven.
Wel minimaal op 75 centimeter diepte.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar in de APV kunne nnatuurlijk strengere regels staan

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar in de APV kunnen natuurlijk strengere regels staan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Ik heb zelfs mijn hond (18kg) in eigen tuin mogen begraven op een diepte van 90cm. ik vind het fijn om te weten waar zij ligt, dat geeft een heleboel troost.
Sterkte. iHave +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, mijn ouders hebben zelfs een Duitse herder in hun tuin begraven,
Als je het aan de gemeente gaat vragen, en ze zeggen dat het niet mag, maak je slapende honden (.....) wakker, dus gewoon je lieve kater begraven in je eigen tuin. Wat de vorige antwoorden al aangeven, diepte van 50 tot 75 cm, boven het grondwater peil. Je moet natuurlijk wel een grotere tuin hebben. Mijn katten heb ik netjes in een kartonnen doos gelegd, en de plek gemarkeerd met een mooi beeldje. Binnen de 5 jaar vind je bijna geen overblijfselen meer terug van een kat. Ik zeg dit omdat het natuurlijk kan zijn dat een volgende huis/tuin-eigenaar anders misschien een onprettige ervaring krijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een plus. Inderdaad, niets vragen, gewoon doen. Er is dagelijks zoveel verontreiniging dat die ene poes nog geen korreltje zand in de woestijn betekent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus!!, alle doorgeschoten regeltjes zouden eens tegen het licht gehouden moeten worden door mensen die er echt wat vanaf weten en niet door mensen die het bedenken van regeltjes als werk hebben!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, ik ga het gewoon doen. Bedankt voor het antwoord en de reacties.
Mijn overleden kater heb ik weggebracht naar Majesta. Dit is een landelijke keten van rouwcentra, crematoria en begraafplaatsen voor dieren. De vestiging in Emmen heeft ons geweldig goed opgevangen en onze Jip heeft nu een mooie urn en is nog steeds bij ons.
Wanneer onze tweede poes komt te overlijden ben ik er zeker van dat ik weer naar Majesta ga voor de crematie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Dat is inderdaad ook een mooie oplossing. Maar in het geval van mijn kater geeft me begraven in zijn vertrouwde tuin een net iets beter gevoel. Over een paar jaar zullen de resten verdwenen zijn. Mocht ik ooit gaan verhuizen, dan zullen volgende bewoners er geen last van ondervinden. Mijn honden heb ik wel laten cremeren.