Bij de dierenarts hebben we voor onze 20 jarige kat kattenvoer gekocht.......

kattenvoer van Hill's. Hill's prescription diet voer. Duur! Maar ja, je hebt alles over voor je beestje toch? Maar ik denk dat dit voer wat uitsluitend door dierenartsen verkocht wordt, die arme dierenartsen moeten toch ook hun brood verdienen, misschien wel anders van samenstelling is maar niet zo achterlijk duur hoeft te zijn. 165 gram dierenvoeding voor 2,25 euro vind ik nogal dol. Is dit voer zo bijzonder? Laten we ons als dierenliefhebbers bij de portemonnee nemen? Of is dit voer werkelijk zo bijzonder? Ik weet het niet? U?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet wel even melden wel voer je kat heeft en welke klachten het diertje had. Hills presciption diet is gewoon de dierenartslijn van hills, zegt niks over welk voer het is ...!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sowieso eerst eens kijken of je het ergens anders goedkoper kan krijgen. Bijvoorbeeld hier: http://www.vets4petz.nl/hills-m-17.html Kan je trouwens nagaan wat voor troep mensen zelf eten, als kattevoer duurder is als veel supermarktvlees per kilo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom heb je dit voer gekocht op advies dierenarts.Had de kat klachten als je het te duur vind is er nog genoeg andere voer voor een kat.

Het beste antwoord

Als dierenartsassistente weet ik dat de winstpercentages die we als verkoper op het voer hebben, helemaal niet zo hoog zijn. De verkoopprijzen worden trouwens ook door de fabrikant bepaald.
Het voer is o.a. zo duur omdat er ontzettend veel onderzoek aan vooraf is gegaan, voordat het geproduceerd kan worden. En er wordt blijvend veel onderzoek gedaan om de best mogelijke voeding te kunnen bieden. De voeders die bij de dierenarts worden aangeboden zijn precies afgestemd op de medische toestand van een dier. Net als bij mensen is ook bij dieren de voeding van belang bij bepaalde medische problemen. Wij krijgen ook een dieet voorgeschreven van de huisarts als we bijvoorbeeld suikerziekte of hartproblemen hebben.
Voedingsbehoeftes veranderen daarnaast met de levensfase, vandaar verschillende voeders voor jonge dieren, gesteriliseerde dieren, senioren. Gesteriliseerde dieren worden bijvoorbeeld sneller dik, omdat ze een lagere energiebehoefte krijgen door het wegvallen van de hormonen.
Veel mensen vergeten dat wij ons eetpatroon ook in ons leven steeds aanpassen aan onze leeftijd, behoefte en gezondheidstoestand. Een hond of kat kan die beslissing niet voor zichzelf nemen, dus is het als eigenaar van groot belang ons huisdier de juiste voeding voor te zetten.

Voer van de dierenarts is duurder, maar niet zoveel als men wel denkt. Je kan het niet zomaar per kiloprijs vergelijken met voer uit de supermarkt. De hoeveelheid die per dag gegeven moet worden verschilt namelijk sterk. Van de supermarktvoeders moet veel meer gegeven worden omdat er veel meer overbodige stoffen inzitten. Het erin verwerkte vlees is bovendien van slechtere kwaliteit. in supermarktvoeders zitten veel vulstoffen en overbodige geur- en smaakstoffen. Die drie-kleuren brokjes worden ergens mee gekleurd, totaal overbodig, want een hond of kat zal de kleur een worst wezen.
Een van de grote veroorzakers van de vele blaasgruisproblemen bij katten zijn de supermarktvoeders. Blaasgruis wordt grotendeels door voeding veroorzaakt en zien we bijna niet bij dieren die al op premiumvoeding stonden.

Maar nummer 1 waarom dierenartsvoer zo duur is: RESEARCH. Zonder de juiste research bestond het niet.

En of het zoveel beter is? Als ik honden met artrose na een paar maanden op mobilityvoer weer kwiek zie lopen, als ik stresskatten op Calm dieet hun rust zie hervinden, als ik de nierwaardes van een nierpatient zie normaliseren op het juiste dieet, als ik suikerpatienten zie die op een gegeven moment zonder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Jaren geleden had ik een kat die niets anders meer wilde en die daar ook jaren baat bij heeft gehad. Was het geld dubbel en dwars waard
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar ben ik dus bang voor
als ik één keer duur voer koop, dat ik daar dan jaren aan vast zit omdat ze niets anders meer wil
ronron1212
13 jaar geleden
Mijn kat had het nodig en heeft het ook de rest van haar leven moeten gebruiken en dat is goed geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet het niet pokemon, die van mij staan alledirie op dieetvoer maar als ik een blik gourmet open zou trekken dat eten ze dat echt liever... Dus het is echt niet zo dat dure voeren lekkerder zijn dan de goedkope merken, ze zijn vaak beter... Een beetje als een big mac vergelijken met een saaie salade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geef mij 1 keer een big mac en ik hoef nooit meer een salade...
overgens houd ik niet van big mac, dus dan wordt het: geef me 1 keer een lekkere biefstuk... etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze doen misschien ff moeilijk met terug overstappen, maar eten doen ze heus wel als ze honger krijgen..
Je laat je kat toch niet bepalen wat ie eet.
ronron1212
13 jaar geleden
Als je kat ziek is en het andere voer niet goed voor hem is en dit voer wel dat geef je dat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Jackd: er zijn wel degenlijk katten die dat langer volhouden dan hun baasje. En je laat ze nou eenmaal niet zolang hongeren dat ze er echte gezondheidschade van krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@SuzyQ: zijn er echt katten die zich verhongeren terwijl er een volle bak eten staat?
Rare beesten zeg ;-)
Ik denk niet dat het extra bijzonder is. ZIe het als je bijvoorbeeld naar de kapper gaat. Daar hebben ze duur spul qua haarlak endergelijke. Maar in de winkel zijn ze minstens evengoed hoor.

Hun proberen mensen te laten denken dat het bijzonder is. Zodat ze extra kunnen verdienen.
Zo gaat het meestal met ''eigen merk'' producten bij speciale winkels en dergelijke.

De dokter heeft toch ook allemaal speciale en vooral dure producten die je er kunt kopen?? tenminste bij mijn dokter kun je vanalles kopen, terwijl je dat bij de drogist veel goedkoper kan kopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry maar dit is een heel fout antwoord... je kunt shampoo niet vergelijken met voeding...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gaf een voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op de ingrediëntenlijst van zo'n zak premiumvoer. En dan op de ingrediëntenlijst van een zak supermarktvoer. Onthoud dat de ingrediëntenlijst een volgorde heeft: hoe meer ergens van in het voer zit, hoe eerder het genoemd wordt op de ingrediëntenlijst. Premiumvoer: eerste ingrediënt op de lijst is vlees.
Supermarktvoer: eerste ingrediënt op de lijst is granen. En een kat is een obligate vleeseter.
Er is onder kattenliefhebber altijd een doorgaande discussie over het beste voer. En ik ken zelf geen een dierenarts die niet vroeg of laat over speciaal voer gaat praten. In sommige gevallen zullen die dierenartsen wel gelijk hebben. Maar een gezonde kat gedijt wat mij betreft prima op gewoon en goedkoop voer.
Wat ik inmiddels wel weet, met dank aan o.a. de consumentenbond, is dat alle diervoeding moet voldoen aan wettelijk vastgestelde richtlijnen, echt slechte diervoeding bestaat dus eigenlijk niet.
Mijn katten eten al jaren de bijna-goedkoopste-brokken die je maar kunt vinden en ze verkeren in topconditie.
Ik laat die dierenartsen kletsen en loop gewoon door naar de supermarkt, alwaar de kattenbrokjes zo'n 13 cent per dag per kat kosten in plaats van 80 cent per kat per dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
absoluut niet waar... kat verkeerd nu misschien in goede conditie op de goedkope brokken maar ze hebben duidelijk meer risico's op ziektes als nierproblemen en blaasproblemen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je daar een bron voor?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annigje , volkomen juist ! Allemaal onzin wat ze vertellen . Als Lidl slecht dierenvoer verkoopt verliezen ze klanten , omdat hun grootste lieverdje schade toegebracht wordt. Lidl en Aldi zijn enorm grote bedrijven met vestigingen in de hele wereld.Als zij 'n klant verliezen ,hakt het erin . Als Hills 'n klant verliest gaat het alleen om het diervoederbedrag. LEES OOK EVEN DE TOEVOEGING AAN MIJN ANTWOORD.
dit voer is idd van zeer hoge kwaliteit.

het goedkope voer, zelf kittekat en felix en de bekendere merken bevatten heel veel kunstmatige stofjes en toevoegingen. onderling lijkt er heel weinig verschil in te zitten maar voor de kat kan dit heel uitmaken.

helemaal als het om dieetvoer gaat is dit in de prijs te merken. toch zijn er andere merken via dierenartsen te verkrijgen maar dit verschilt van DA tot DA.

misschien kan de onderstaande link u wat verder helpen, maar in de winkel verkopen ze dergelijk voer niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die link verwijst door naar een commerciële webwinkel die duur kattenvoer verkoopt, dat is m.i. niet erg informatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees weer met pijn in mijn hart alle antwoorden :'( +++++++++ voor jou euc!!!!! :'(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@annigje
kwaliteit is duur omdat er geen rommel in dit voer zit. daarom is het gezonder (zie mijn antwoord op de vraag)
de dierenarts pakt natuurlijk ook zijn euro's mee anders waren het wel vrijwilligers. dus via een site is het zonder tussenkomst van de dieren arts voordeliger. @chelsea & MissPrixie
dank je wel voor de plusjes :)
helaas snapt niet iedereen dat goedkoop voedsel een reden heeft waarom het zo goedkoop is, en dat dit niet alleen ligt aan het merk waar je voor betaald....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas snapt ook niet iedereen dat marketing, die bij diervoeding vaak inspeelt op emotie, ook een rol speelt in de prijs van voedsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Annigje: ook voor jou geldt dat je gewoon eens de ingrediëntenlijsten van premiumvoer en goedkope meuk moet vergelijken. Dan zie je onmiddellijk het verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die lijst met ingrediënten zegt me an sich niets, ik ben geen dierenarts met als specialisatie voeding dus het is voor mij, als leek, nauwelijks te interpreteren.
Wat ik wel weet is dat mijn oudste kat 18 jaar is geworden en dat ze tot aan haar dood nooit ziek is geweest terwijl ze haar hele leventje de-bijna-goedkoopste-kattenbrokjes heeft gegeten.
Dat is mijn eigen, empirische, bevinding maar dat is voor mij reden genoeg om te twijfelen aan het nut van duur voer.
NB:Een wilde Europese kat word meestal niet ouder dan 12 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die van ons is ouder geworden en zo heb ik ook mijn ervaringen met duurder en dus beter voer. maar goed als je ook aan het specialisme wil twijfelen van een dierenarts die je ongetwijfeld hetzelfde zal vertellen moet je dat doen en blijf je het nut er niet van inzien.
jij hebt jou standpunt, ik dat van mij mij en elk ander dat ook van zichzelf. dan is het klaar toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben het geheel met annigje eens. Mijn oudste kat is 24 geworden met goedkoop voor. Heb nu nog een kat met blaasgruis problemen. voor hem bestel ik via internet cenaturio kattenvoer waar extra taurine inzit tegen blaasgruis. hij heeft daarna nooit meer blaasproblemen gehad. PRIJS :
1,5 kg voor EUR 3,95. Hoezo Hills maakt dikke winst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tussen goedkope en premium brokken is er een immens kwaliteitsverschil. Een belangrijk verschil is het lagere magnesiumgehalte in dure brokken. Onze kater heeft nu gruis en zal voor altijd op een dieet moeten blijven. Volgens mijn dierenarts wordt het dikwijls veroorzaakt door goedkope brokken: deze bevatten te veel magnesium en de procedure om de magnesium te verlagen is duur, waardoor een goedkoop merk per definitie teveel magnesium bevat. van goedkoop voer gaan honden en katten soms vreselijk stinken. waarom? de afvalstoffen. al die goedkope ingrediënten die netjes op de verpakking staan maar die het dier gewoon niet of niet voldoende op kunnen nemen.
een dier kan op deze manier wel oud worden, maar persoonlijk wil ik het beste voor mijn dieren, en voer is hierbij een dagelijks terugkerend iets. nogmaals, ieders zijn mening en overtuiging. het gaat dus niet om 1 bepaald stofje zoals taurine, en veel stofjes zijn op een goedkopere manier toe te voegen. hetzelfde stofje kan dus een stuk minder gezond zijn. om over de samenhang van deze stoffen maar helemaal niet te praten. blaasgruis voorkomen gaat dus een stukje verder dan alleen op 1 bepaald stofje te letten en hierop je voer uit te zoeken en te zeggen dat een duurder merk pure winst wil maken.
de productie van voordelige grondstoffen en een bepaalde samenstelling maak het voer beter of niet, en ja dit merk je aan de prijs.
Mijn ene kat heeft blaasgruisvoer (Hills C/D, dus voer dat struviet moet voorkomen). Het is per gewicht duurder dan supermarktvoer, maar hij eet er duidelijk minder van. Soms snoept hij ineens weer mee uit het bakje 'gewoon' voer van zijn zusje, en dat eet hij duidelijk meer.
En ja, toen hij net last van zijn blaas had, heeft hij een week alleen natvoer gehad met een speciale samenstelling, dat razend duur was. Maar hij had er wel baat bij gelukkig.
Dit soort voer vind je ook niet in de dierenwinkel, medpets.nl verkoopt het wel maar dan moet je wel doorgeven wie je dierenarts is, zodat dat als 'recept' kan tellen, anders mogen ze het niet leveren (en inderdaad, kijk even of het daar misschien scheelt, houd wel rekening met verzendkosten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
++
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
mijn kat heeft dit ook. elke dierenarts zal ook de duurdere supermarktmerken afraden! de schootplakker hier heeft ook duur voer en gaat over een paar weken op het onderhoudsvoer. en ja dit is ook duur, maar het gaat om de gezondheid van de kat en hier liggen mijn prioriteiten, niet in de knip :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat dure voer is per kilo wel duurder, maar ik doe er minstens zo lang mee als met méér supermarktvoer (dus de kosten zijn feitelijk gelijk).
Het heeft heel veel te maken met de kwaliteit en de voedingswaarde... Die is bij dierenartsvoeding gewoon veel beter dan bij voeding uit de dierenwinkel... Voeding uit de supermarkt is gewoon troep. Onderling verschillen de prijzen altijd wel een beetje, maar niet gigantisch veel... Aangezien je minder hoeft te geven is het uiteindelijk niet veel duurder... Maar je kat krijgt wel betere stoffen binnen waardoor ziektes op latere leeftijd voorkomen kunnen worden... En als je echt het beste wilt voor je diertje dan doe je dat gewoon...

Trouwens veel dierenartsen zijn overgestapt naar royal canin ipv hills omdat dit iets goedkoper is... Je zou dit merk van de dierenarts ook eens kunnen proberen... Uit jouw vraag word me niet duidelijk of het om een specifiek dieetvoer gaat of niet, want als je daarvan een ander merk zou willen proberen dan moet je altijd eerst even overleggen met de DA.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze krijgt dit voedsel, op aanraden van de DA, omdat de kat bijna geen tandjes meer heeft en dus slecht kan kauwen. Van dit voedsel heeft ze maar weinig nodig om toch voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.
allereerst heb je premiumvoer en supermarktvoer.
goed premiumvoer komt qua prijs aardig in de richting van dieetvoer van de dierenarts.
het is duur ja, maar omdat er minder vulmiddelen inzitten, heeft de kat er veel minder van nodig.
ook de hoeveelheid ontlasting is veel minder dan bij supermarktvoer.
verder zit er minder chemische troep in, zoals geur- kleur- en smaakstoffen.

dieetvoer van de dierenarts is weer een ander verhaal.
dit voer wordt gegeven om een kwaal te bestrijden; je geeft het dus niet alleen als voer, maar ook als medicatie.
duur of niet, ik zou dit zonder morren aan mijn kat geven, en zeker niet gaan experimenteren.
jouw kat van 20 leeft al in geleende tijd, geef hem dus het voer wat de dierenarts heeft voorgeschreven.

zelf heb ik trouwens erg goede ervaringen met dieetvoer van de dierenarts.
heb het gegeven bij blaasgruis en bij steeds terugkerende darmontstekingen, en mijn katten hebben er veel baat bij gehad.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1!
Het moederbedrijf van Hill's is Colgate / Palmolive Cy. Nou dan weet je echt wel wat van kattenvoer ! De analyses van dierenvoer lijken allemaal op elkaar. In een zit iets meer dit en in het andere iets meer dat . Het bindmiddel waarmee het aan elkaar kleeft zal elkaar ook niet veel ontlopen . de bijlage geeft 'n beperkt overzicht van 'n paar bekende merken . Lidl en Aldi zijn in het verleden getest en kwamen er als beste of bijna beste uit.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik heb 'n vriendje (dierenarts) gebeld , er mag bij oudere katten en honden GEEN zout inzitten, en bij nierproblemen(gruis) ook wat minder eiwitten .Dat zout geldt trouwens ook voor jeugdige katten en honden .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Dat denk ik dus ook.
Hoewel het voor speciaal dieetvoer wel een andere samenstelling zal hebben.