Waarom begint mijn konijn te stampen als er een ander konijn in de buurt komt?

we zoeken een leuk maatje voor onze konijn, (voedster) maar ze begint te stampen met haar achterpoten als er een ander 'vreemd' konijn in de buurt komt. wat moet ik doen?

Toegevoegd na 2 minuten:
We zoeken een leuk maatje voor onze konijn, ze is een voedster, maar als er een ander 'vreemd' konijn in de buurt komt begint ze te stampen met haar achterpoten. wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (3)

Voor zover ik weet doet een konijn dit wanneer hij een voor naderend gevaar zijn soortgenoten wil waarschuwen. Via het stampen trilt de grond en het maakt een typisch lawaai. Alle konijnen kennen dit signaal.
Het kan zijn dat ze het andere konijn als een indringer ziet.
Vraag een vereniging voor knaagdieren of een konijnenclub om raadt hoe je de dieren het best aan elkaar kunt voorstellen. Het lijkt me in ieder geval dat je moet zorgen dat ze veel ruimte hebben. Stel dat de een voor de ander wil vluchten dan moet dit wel mogelijk zijn. Probeer er voor te zorgen dat het voorstellen zo prettig mogelijk gebeurt voor beide dieren. Dan heeft het de meeste kans van slagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Konijnen maken geen geluid, maar ze kunnen met hun lichaamstaal en geur een hoop duidelijk maken. Zo is het stampen met de achterpoten het meest bekend als dreigend gevaar en angst. Konijnen strijken vaak met hun onderkin langs voorwerpen om daar hun geur aan te geven (territoriumgedrag). Een andere vorm van territoriumgedrag is sproeien. Het konijn springt en spuit een straal urine rond over alles wat hij als zijn eigendom beschouwt. Ook mensen kunnen worden besproeid, en alhoewel het helemaal niet leuk is, is het eigenlijk een compliment.

Dus het is normaal dat jouw konijn begint te stampen als hij een 'vreemd' konijn tegenkomt omdat hij het nog niet kent.
Als hij hem eenmaal kent dan zal hij niet meer stampen.

Ze kunnen natuurlijk altijd wel eens ruzie hebben maar dat is een ander verhaal. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoezo maken konijnen geen geluid? Konijnen kunnen grommen en in extreme situaties zelfs heel hard gillen. Een tevreden en ontspannen konijn zal die geluiden niet maken, maar ze kunnen het dus wel in bepaalde omstandigheden!
dan is het konijn denk ik bang dat was vroeger ook zij bij mijn twee konijnen. Nog veel suc6