moet er bij thuiskomst met kitten van 13weken onmiddellijk naar de dierenarts gegaan worden?

In verkoopsovereenskomst/contract dat in ondertekent hebt in de cattery staat: 'Indien binnen 2 werkdagen na aflevering van de kat door middel van veterinair onderzoek wordt vastgesteld dat de kat aan een ziekte, aangeboren of erfelijke aandoening lijdt, dan heeft de koper het recht de verkoopsovereenkomst te ontbinden.

Zouden jullie toch naar de dierenarts gaan? Het gaat om een britse korthaar, zaterdag mogen we ze gaan ophalen :-)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wat nu als je binnen 2 dagen naar de dierenarts gaat en er worden geen afwijkingen gevonden? Nu kom je over een half jaar weer bij de DA en dan vinden ze wel wat? Wat zijn dan je rechten? Laat sowieso controleren op HCM een hart aandoening die met name voorkomt bij Britse korthaar katten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lees dit eens door,staat veel info in wat en waar je op moet letten en wat je rechten zijn. http://www.phantomofmaine.nl/garanties_van_een_cattery.htm
Rieneke1
9 jaar geleden
Maakt niet uit wat je ondertekend hebt, de wet gaat boven een contract.
Je hebt gewoon garantie, iig een half jaar , en daarna onder stengere voorwaarden nog een half jaar.
Doe dus waar je je goed bij voelt.

Antwoorden (4)

Ja, natuurlijk. Wij doen dat altijd meteen. Laten checken of het dier geen erfelijke afwijkingen heeft en het verder helemaal gezond is. Tegenwoordig zijn er een hoop broodfokkers die met hun dierenarts onder één hoedje spelen, maar uit je verhaal begrijp ik dat je een goede fokker hebt gezocht. Maar dan nog, even een check kan nooit kwaad. :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zinnetje is gewoon een soort garantiebewijs. De garantie duurt alleen extreem kort, nauwelijks langer dan tot de voordeur.
De meeste aangeboren afwijkingen openbaren zich pas na maanden en soms jaren. Het is dus een waardeloze "garantie".

En nu het antwoord: een raskat (dat is het waarschijnlijk) is zó duur, dat ik de dierenarts-kosten ook nog maar even voor m'n rekening nam.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is afhankelijk of de fokker bedrijfsmatig bezig is of dat hij voor de hobby af en toe een nestje heeft.

Als de fokker als bedrijf gezien wordt (dus met winstoogmerk) dan heb je gewoon recht op 6 maanden garantie. Vreemd om dit zo te noemen bij levende dieren, maar het is dus net als ieder ander product zeg maar.
Van een bedrijf wordt verwacht dat hij meer kennis in huis heeft dan een particulier.
Ook als een fokker zichzelf niet als bedrijf ziet, kan een rechter dat wel zo zien. Als iemand vaak een nestje heeft, of vaak adverteert enzo.

Als je een hobbyfokker bent, dan wordt je gezien als particulier. Bij verkopen tussen particulieren, gelden geen wettelijke garantieregelingen.
De bepaling in het contract laat hierin zien dat dit een serieuze fokker is vind ik. Al is die twee dagen wel een beetje kort. In mijn geval (ook een raskat) was dit geloof ik een week.

Ik zou er in elk geval voor zorgen dat je binnen die twee dagen geweest bent om gedoe te voorkomen. Dan weet je zelf ook zeker dat je een gezond katje hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij een goede fokker hoort bij afgave van de raskat zowel de stamboom als het Europees paspoort te worden meegegeven.
De dierenarts die het dier twee maal gevaccineerd heeft, heeft ook de gezondheidstoestand van het rasdier nagezien en aangetekend in het paspoort. Bovendien staat het aantal ontwormingen er in vermeld.
De vaccinaties moeten hebben plaatsgevonden bij 9 en 12 weken. Dat is ook de reden dat raskatten niet voor de 13-14 weken mogen worden afgegeven.

Het is dus niet nodig dat een kitten, mits van een goede fokker, nogmaals wordt nagezien. Het is echter wel gebruikelijk en meestal is dat gratis. Je kitten kan dan in het archief van de dierenarts worden ingeschreven, zodat hij op de leeftijd van 1 jaar een briefje kan sturen dat het tijd wordt voor de jaarlijkse inenting.

Gefeliciteerd met je keus. Een Brits korthaar is een prettige en mensvriendelijke kat als hij ook bij de fokker al is gesocialiseerd.
Ivana