kan mijn 2 jaar oude valkparkiet bij een nieuwe valkparkiet?

ik heb nu onderhand 2 jaar een valkparkiet, maar we willen er misschien nog eentje bij kopen, kan dat?? (onze valkparkiet is een vrouwtje)
groetjes inge

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.1K
Ivana
9 jaar geleden
Ja, dat kan best als de kooi groot genoeg is en ze per dag een mooie tijd buiten de kooi kunnen om hun vleugels te 'strekken'. Bedenk wel dat ze minder makkelijk te koppelen zijn als andere vogels. Een kromsnavel is zeer kieskeurig.

Antwoorden (1)

Valkparkieten die al heel lang alleen zijn geweest kunnen in het begin moeite hebben met het delen van de aandacht van het baasje en erg jaloers zijn. Het is daarom belangrijk dat je de "oudere" valkparkiet veel aandacht geeft en vooral niet het nieuwe valkparkietje in zijn kooi erbij zet. Dat is zijn territorium en hij beschouwt de nieuwkomer als concurrentie. Zet de nieuwkomer in een andere kooi en laat ze buiten de kooi kennis met elkaar maken. Zijn ze eenmaal aan elkaar gewend zet ze dan met zijn tweeën in de nieuwe kooi. Later kunnen ze altijd weer in de oude kooi gezet worden als deze bijvoorbeeld groter is. Zorg ervoor dat in de kooi de twee hoogste takken op gelijke hoogte zitten. Zo kunnen ze geen ruzie maken over wie op de hoogste tak mag zitten. Zorg er ook voor dat er minimaal 2 voerbakken zijn die ver uit elkaar staan.

Als je twee valkparkieten hebt maakt het niet uit of je nu 2 mannen, 2 popjes of een man en een pop hebt. Ze zullen ongeacht het geslacht een stelletje gaan vormen. Alleen als je absoluut geen jongen wilt is het wat minder praktisch als je een man en pop hebt. Hang dan in ieder geval geen broedblok op. Mocht de pop nu toch eieren op de bodem leggen dan kun je ze beter niet weghalen, omdat ze er dan eieren bij blijft leggen. Als je op dag één of twee van het ei aan beide kanten van het ei een gaatje prikt met een naald dan komen ze niet tot ontwikkeling. Doe dit niet later ! Want dan is het kuiken al in ontwikkeling en zal het in het ei sterven. Je kunt ze ook vervangen door nepeitjes. Als de pop niet meer omkijkt naar de eieren kun je ze weghalen, meestal na een week of 3-4.