zou ik een zwangere tuinkat binnen laten bevallen?

er is een zwangere kat in onze tuin (ze is ongeveer 1 jaar ) zou ik haar binnen bij ons mogen laten bevallen of beter niet ze is wel aan mijn gewend want ik geef haar eten en ze slaapt vaak voor onze deur ze zou ongeveer binnen de 5 dagen bevallen( we hebben het berekend want we zagen haar paren ) dus binnen bij ons of beter niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Je schrijft in een reactie dat ze erg tam is, en wel vaker binnen komt.
Ik zou haar dan zeker de gelegenheid geven binnen te bevallen.
Maak wat plekjes voor haar vrij waar ze zich veilig zal voelen, wat dozen in rustige hoekjes, wellicht een kast openzetten?
Lok haar binnen met wat lekkers, en laat ze maar eens kijken of het naar haar zin is.
Zo kan je een oogje houden op de bevalling, en ook nadien monitoren of het goed gaat.
Je moet er niet aan denken dat moeders ergens in de bosjes werpt en aangereden wordt bijvoorbeeld.
Ook zou het een slechte zaak ziujn als de kittens niet gesocialiseerd worden en vervolgens opgroeien tot wilde katten die op hun beurt ook weer aan het werpen slaan.
Na de bevalling zou ik de poes ook snel laten castreren, als je haar wil houden: voor je het weet kan ze weer drachtig zijn.
Breng haar anders naar het asiel waar ze gecastreerd wordt en weer een kans maakt op een eigen huisje.
Succes!
Rieneke1
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik zou het heel even laten, maar nog niet dwingen.
Je hebt gelukkig nog even de tijd hopelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Als je de kat zelf niet definitief wilt houden dan kun je haar beter naar het asiel brengen. Wat wil je straks met al die kittens doen? Ben je bereid om die minimaal 12 weken in je huis te verzorgen en een goed huis voor ze te vinden?
Zo ja, dan is dat prima, zo niet dan is het asiel een betere optie. Moederpoes wordt dan met kittens in een gastgezin geplaatst zodat ze goed gesocialiseerd worden. Ook wordt de poes zodra dat mogelijk is gecastreerd. Voor allemaal wordt daarna een goed tehuis gezocht.

Andere antwoorden (1)

Nee, beslist niet doen.
Katten (en waarschijnlijk de meeste dieren) zoeken zelf een plek uit om te bevallen.
Meestal juist niet de plek die je zou denken. Het moet liefst geheim blijven.
Als de plek te veel bezocht wordt slepen ze de jongen alsnog naar een andere plek.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik spreek uit ervaring. Opgegroeid op een tuinderij met katten.