Wat is er met mijn shubunkin?

Sinds vandaag hangt mijn shubunkin net onder het wateroppervlak op een waterplant heel erg snel te ademen.
Als ik hem aanraak zwemt hij een klein stukje verder en gaat daarna weer hangen .
Weet iemand wat ik moet doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Het voorjaar is het deel van het jaar, dat er heel veel mis is met de watersamenstelling van de vijvers.
Gedurende de winter is er vrijwel geen verdamping.
Wel valt er vaak en veel neerslag.
Hierdoor lopen de vijvers over en zakt het te veel aan water de grond in.
Maar daar zie je niets van.
In de afgelopen winter is er zeer veel regen gevallen, dus heel veel regenwater in je vijver.
Regenwater is zacht water zonder kalk.
Het vijverwater is juist totaal anders, met veel kalk. ( GH waarde tussen 8 en 12 )
Maar door al dat regenwater gaat deze GH waarde ( kalk) aanzienlijk zakken.
Vaak beneden de GH 5, soms zelfs tot 2.
Hierdoor worden de goede bacteriën minder actief.
Rotting's bacteriën juist actiever, maar die geven veel giftig gas.( moerasgas)
Onderwaterplanten gaan slecht of helemaal niet meer groeien en verslijmen.
Hiervoor in de plaats komen de draadalgen, die in de nacht veel zuurstof opnemen.
Dit proces gaat zo als maar door, totdat de meeste planten en vissen dood zijn.
Ook moet er bij vervuilende vissen en goede biologische filter zijn met een pomp die in 2 uur de inhoud van de vijver verpompt!
Ook moet men op tijd water verversen, dus niet bijvullen, maar vervangen.
Om nu in deze noodsituatie iets te kunnen doen, is eenderde van het water gaan vervangen door leidingwater, na een week nog eens en voeg dan vijverkalk toe.
Maar begin met het testen van het water op de GH waarde.

Toegevoegd na 2 minuten:
De zieke vis is dus het gevolg van te zacht water/ en/ of geen of een slechte filter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Uw Shubunkin heeft het benauwd, hij zoekt de meest zuurstofrijke plaats op en dat is net onder het wateroppervlak.
Met het zonnige, warmere weer is de temperatuur van het vijverwater gestegen en in warm water is minder zuurstof dan in kouder.
Het doet me ook denken aan teveel ammonium of nitriet in 't water. Is er wel een filter aangesloten...
Wat te doen ?
In een gespecialiseerd vijvercentrum kan men je vijver- water analyseren, een en ander uitsluiten, zodat je de nodige maatregelen kunt treffen.
Dan komt het wel goed.
Z512099