Ik heb een hamster maar wil er nog 1 kan dat?

Ik heb een hamster een Russische maar ik wil er dus nog, 1 kan dat het liefst wil ik er een anderen soort bij anders houw ik ze niet meer uit elkaar.maar kan mijn hamster met een freemde hamster?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hamsters houden niet echt van maatjes. Ik heb ze gehad en was geen succes. Vrouwtjes kunnen heel misschien nog wel samen, maar mannetjes krijgen ruzie. En als ze jong zijn kun je het geslacht nog niet echt bepalen. Ik zou het dus niet doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik hrb ooit twee hamsters gehad. Die beten elkaar het leven uit. Echt fikse ruzie en tot bloedens toe bijten. Toen maar uit elkaar gehouden.
Ik had wel twee mannetjes, ik weet niet of dat nog wat uitmaakt. Ik heb wel eens begrepen dat twee vrouwtjes beter gaat. Maar dat zou je even moeten uitzoeken. Ik zou het even aan je dierenarts vragen om zeker te zijn en/of proberen inderdaad.

Antwoorden (4)

Russische dwerghamsters zijn hamsters die het beste alleen kunnen leven. De dieren leven normaal niet in groepen en er is een kans dat ze ruzzie met elkaar gaan maken. Ik denk daarom niet dat het slim is er plotseling een "indringer" bij in te plaatsen aangezien je hamster dat niet prettig gaat vinden ;) Je kunt natuurlijk wel een andere hamster in een ander kooitje houden, maar ik raad het niet aan ze bij elkaar in te stoppen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt mij toch het best eentje van dezelfde soort erbij te nemen. Bekijk ze goed en je houdt ze echt wel uit elkaar hoor! Er zijn altijd wel duidelijke verschillen te zien. En als je ze zeker uit elkaar wilt kunnen houden neem dan eentje van het andere geslacht (al heeft dat natuurlijk wel andere nadelen!).

Dus ja op zich kan het. Ik zou zelfs zeggen: het moet! Een russische dwerghamster is geen solitair dier en hoort in groepjes gehouden te worden. Slechts 1 houden is dus niet goed. 2 houden is beter. En 3 of meer is het best (als ze dan toch eens aanleiding zouden zien, vechten ze minder snel want de anderen zijn dan altijd met meer ;-) )

Wel belangrijk om te weten is dat om het even welke hamster je nu introduceert je huidige dwerghamster ze niet zomaar zal verwelkomen in zijn/haar territorium. Ga je de hamster halen dan zal je van je hamsterkooi terug neutraal terrein moeten maken. Dus alles goed afwassen en afkuisen zodat alle geurtjes wegzijn!

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik weet dat je, helaas, in veel bronnen zal kunnen lezen dat Russische dwerghamsters geen groepsdieren zijn. Dat is een jammer misverstand veroorzaakt door het verkeerd (samen)houden van deze dieren. Ik heb jarenlang Russische dwerghamsters in groepen van verschillende grootte gehouden zonder problemen. Heel uitzonderlijk leek het in de aard van het karakter te liggen dat een hamster niet samen gehouden kon worden. Maar op de 100 hamsters heb ik het 99 keer goed weten gaan. Is die ene hamster dan een probleem? Nee, want bij andere diersoorten is het net zo. Conflicten en buitenbeentjes zijn bij geen enkele soort uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het is kan best als je eerst checkt of ze 1 dag bij elkaar kunnen.
zodra dit kan probeer je het nog eventjes en blijft erbij.
als ze elkaar besnuffelen zonder naar elkaar te bijten en krabben gaat het prima.
maar ik zou wel dezelfde soort doen en bijv. als het een mannetje is een mannetje erbij doen anders krijgen ze baby's.
maar het beste is 2 vrouwtjes bij elkaar (mannetjes gaan vechten)
zodra het hok groot genoeg is kan het wel maar geef ze eerst allebei een eigen ruimte
zodat het wenproces langzaam aan gaat.
zeg tegen de winkeleigenaar dat je het eerst een weekje of paar dagen wilt proberen.
en of je hem dan nog terug kan brengen, of eventueel je eigen hamster in de winkel mag laten.

(ik kan het weten ik heb zo'n 15 hamsters gehad ik was een fokker)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het voor je opgezocht. Maar het kan wel maar dan moeten het bijvoorbeeld broers f zussen zijn, en hun hele leven bij elkaar zitten. Dus ik denk dat het in jou geval niet kan. Maar hier is de website waar ik deze info vandaan heb: http://www.dehamster.nl/soorten.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Broers of zussen zijn inderdaad het beste idee. Maar zelfs als het geen broers of zussen zijn kan het gewoon goed gaan mits goed aangepakt.