Hoe laat je je kat stoppen met vechten met andere katten?

Mijn kat die vecht telkens met andere katten, en ik vind het een beetje zielig worden dat ie telkens een klauw voor z'n kop, rug, poot of z'n staart krijgt en daardoor open plekken krijgt vb: pus uit een wondje, open kale plek ( denk maar aan een plek als je een klein stukje huid van je vinger er af hebt gesneden maar dan minder bloeddig) iemand tips?!

Mvg gekkekikker

P.s is binnen houden ( vooral s nachts) een goed idee? Wel met een kattenbak :p

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (4)

Wellicht is jouw kat niet gecastreerd, en/of zijn andere katers in de omgeving nog intact? Ongecastreerde katers hunnen ongemeen fel vechten.
Mocht jouw kater nog niet gecastreerd zijn, dan is dat het eerste dat je moet doen.
Vergeet niet dat door al dat vechten gevaarlijke ziektes, zoals bijvoorbeeld kattenaids overgebracht kunnen worden.

De beste oplossing zou zijn je tuin zodanig af te zetten dat er geen kat meer in of uit kan, of een ren neer te zetten, zodat hij veilig buiten kan.
Alleen voor de nacht binnenhouden zal niet zo gek veel voordelen opleveren vrees ik.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een tuin waar geen kat meer in kan? Hoe doe je dat? Bij mij lopen er katten over de serre, en komen zo in mijn tuin, zie ik aan de pootafdrukken. Moet ik op mijn serre nog een afsluiting plaatsen dan? Katten kunnen klimmen, vergeet dat niet.
Rieneke1
10 jaar geleden
Als je tuin niet megagroot is, dan is afsluiten met een net de beste optie.
Kijk voor foto's hoe zoiets er uitziet eens op www.nettenlijn.com. Maar ook ronde stokken met daaromheen draaiende pvc-buizen kunnen helpen: de kat vindt zo geen houvast. Afhankelijk van de omstandigheden zijn er meerdere mogelijkheden.
Rieneke1
9 jaar geleden
Helaas ben ik twee katten kwijtgeraakt aan fiv. FelV vind je waarschijnlijk ook reuze meevallen?
Rieneke1
9 jaar geleden
Snaptest, wegens kans op vals positief bij de eerste kat gevolgd door een labtest. Er bestaan voor katten nog geen medicijnen voor, al kan een middeltje om de weerstand te verhogen geen kwaad.
Na besmetting kan een kat lange tijd vrij van klachten zijn, maar na verloop van tijd komt hij in het actieve stadium.
Er volgen dan allerlei klachten die te maken hebben met het ontbreken van afweer.
Mijn katten leden aan steeds terugkerende ontstekingen in de bek, diarree, oogontstekingen en tal van andere klachten.
Op een gegeven moment rest je niets anders dat het dier in te laten slapen.
Je niet met het vechten bemoeien!
Die kat probeert door te vechten te hoogste in rangorde te worden.
Doordat jij dat steeds verstoort wordt de strijd dus nooit beslist en begint hij steeds opnieuw.

Als jij je er nou buiten houd dan kunnen ze voor eens en altijd bepalen wie de baas is en dan kunnen de katten die lager in rang blijken te zijn zich daar bij neerleggen of op tijd zich uit de voeten maken.

Houd hij dan nog niet op dan kan je ze beter apart zetten of een nieuw huisje voor hem zoeken.

Veel mensen vinden het zo zielig om 1 kat te houden maar katten zijn geen roedeldieren zoals honden wel zijn. Wellicht vind de vechtende kat het gewoon te druk in huis en gaat hij vechten door stress. Dus 4 katten in `1 huis is voor mensen leuk maar katten vinden het vaak minder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Sorry, maar wat een onzin bij elkaar. Katten vechten niet om de rangorde te bepalen: katten zijn geen kleine hondjes. Katten leven idd niet in roedels, maar wellicht heb je wel eens gehoord van kattenkolonies?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wie zegt trouwens dat de kat met huisgenoot-katten vecht? Ik begreep uit de vraag dat de kat buitenshuis vecht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van alle katachtigen zijn er 2 die in groep leven. De huiskat en de leeuw. Al de rest leeft solitair. Men kan net als honden verschillende katten houden. Er is daar net als in een roedel of eender welke groep een rangorde. Evolutionair moet die er zijn, de succesrijkste overleven, ook bij de kat.
Als je vroeger in een hooischuur bij boeren ging kijken zag je vaak kattengroepen. Je kan het sterk vergelijken met een groep leeuwen.
Ik vind het antwoord van @Ibra2506 zo slecht nog niet.
Als katten niet vechten om de rangorde, waarom dan wel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@fader: Ze kunnen vechten omdat een andere kat hun territorium binnen dringt. Dat is iets anders dan vechten om rangorde.
Rieneke1
10 jaar geleden
Katten vechten om hun territorium te verdedigen of ze vluchten: ze onderwerpen zich niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt helemaal, ze zijn totaal anders dan honden. Het verbaasd me dat geregeld mensen hondengedrag op katten projecteren. Katten hebben helemaal niets met rangorde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Katten hebben zeker iets met rangorde. Het verbaasd me dat liefhebbers van katten dit niet weten! In iedere kolonie is dat aanwezig. Welk dier heeft recht op de maaltijd? Het zwakste of het sterkste? Zwakkeren zullen verdwijnen bij schaarste, zo steekt de evolutie eenmaal in elkaar. In iedere groep zoogdieren bestaat het. http://www.dichtbij.nl/alphen/regionaal-nieuws/artikel/1861289/wilde-kattenkolonies-in-zevenhoven.aspx http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/13450-een-nieuweling-rangorde-van-katten-in-een-groep.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Rieneke1, "@fader: Ze kunnen vechten omdat een andere kat hun territorium binnen dringt. Dat is iets anders dan vechten om rangorde."
Je hebt het nu over solitaire katten, dat is heel wat anders dan katten die in een groep leven. Daar is een territorium voor heel de groep, en word er wel degelijk gevochten voor de rangorde in die groep, lees pikorde.
Ik heb toch al beweerd dat katten en leeuwen zowel in groep als solitair kunnen leven. Andere katachtigen ziet men nooit in groep!! Waar denk je dat andere leeuwenmannen zich bevinden? Die leven solitair of in aparte groepjes, vaak met zijn tweeën.
Niet te veel naar National Geograph kijken, daar laat men enkel zien wat de kijker graag ziet.
Rieneke1
10 jaar geleden
Rangorde impliceerd onderwerping, en katten onderwerpen zich niet.
Ze vechten of vluchten. Heb mijn kennis trouwens niet van tv :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In iedere groep is een rangorde, zeker bij zij die bovenaan de voedselketen staan. Zonder rangorde sterft de soort uit. Dit is een wet van de evolutie. De succesrijkste soorten overleven. Dit wordt in stand gehouden door egoïsme, net zoals wij dat vanaf de geboorte meekrijgen. Wij kunnen door ons verstand, dat dieren niet hebben ons egoïsme deels verdrukken, dieren kunnen dat niet. De hoogste in rang zal eerst eten, ook bij katten in groep gebeurt dat.
Denk er ook aan dat onze goed doorvoede huiskat nooit echt honger heeft. Zet maar eens een paar uitgehongerde katten bij elkaar, je zal snel weten wie de dominantste is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, in een periode van schaarste zullen ook mensen ineens een stuk minder sociaal zijn en sneller gaan vechten. Ook uitgehongerde katten zullen dan vechten om een prooi. Ze onderwerpen zich echter zelfs dan niet, ze laten zich hooguit wegjagen als de tegenstander sterker is. Bij twee vechtende honden zal uiteindelijk 1 van de 2 zich onderwerpen, door bijvoorbeeld op zijn rug te gaan liggen. De dominantere hond zal de onderdanige hond dan verder met rust laten en het gevecht zal stoppen. Niemand hoeft te vluchten. Bij katten stopt het gevecht pas als er eentje vlucht. Ze onderwerpen zich namelijk niet, maar kiezen het hazenpad. Dat is echt iets anders dan onderwerpen. De vraag ging trouwens over een huiskat die waarschijnlijk genoeg te eten krijgt. Hij vecht dan hooguit om indringers uit zijn territorium te verjagen. Mijn hond heeft ook nooit honger (altijd eten tot zijn beschikking, net als mijn katten), Als ik de hond roep komt hij altijd. Als ik de katten roep komen ze soms wel en soms niet. Ze komen alleen als ze zin hebben, niet omdat ze willen gehoorzamen. De hond wil wel graag gehoorzamen, het zit van nature in hem. Hij wordt er zelfs blij van. Ik dwing het niet af. Hij heeft behoefte aan een duidelijke rangorde.
Honden hebben een baas of bazin, katten hebben personeel. Ik zie mijzelf ook niet als "baas" van katten maar meer als "houder" van katten. Ik blijf erbij: Katten hebben niets met rangorde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://avmajournals.avma.org/doi/abs/10.2460/ajvr.2004.65.1548 Als je een hond, meerdere katten en een vogel in huis hebt, wie is er dan de leider? Wie is er dominant? Omdat katten weglopen en niet de buik tonen bepaalt u dat er bij katten geen hiërarchie is, alsof de hond het enige wezen is waar dat bestaat. In kolonies gedragen katten zich als leeuwen, en bij leeuwen is er een rangorde. De leeuwinnen jagen, de leeuw eet het eerst, hij is de baas.
Vraag, kan je mij verklaren hoe een kolonie katten kan samenleven zonder een rangorde in die groep?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wie de leider is? hangt er van af aan wie je de vraag stelt. De hond ziet de mens als leider (er van uitgaand dat hij goed opgevoed is, en zijn baas ook). De katten zullen je verbaasd aankijken. En de vogel? als je een kauw of andere intelligente vogel in huis zou hebben, hebben deze wel enigszins zicht op de gezinssituatie, maar van een parkiet of kanarie hoef je dat niet te verwachten.
Rieneke1
9 jaar geleden
http://www.yvonsweere.nl/Artikelen/Het%20a(sociale)%20leven%20van%20katten.pdf
Rieneke1
9 jaar geleden
Hm, dat werkt zo niet goed zie ik.
Google yvon sweere sociale leven katten, en je krijgt een verhelderend artikel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een artikel waarvan ik het meeste al lang wist, en waar fouten in staan. In het artikel schrijft men dat de katers de groep beschermen. Totaal tegenstrijdig. Zo zal net als bij leeuwen het dominante mannetje, welpen/jongen doden omdat de vrouwtjes sneller vruchtbaar zouden worden. Ik heb zelfs nog een documentaire op video staan over een kolonie boerderijkatten, waar je dat ziet gebeuren.
Dit lees ik ook, "Bij katten die in een groep leven is het bestaan van een dergelijke hiërarchie nog onderwerp van discussie."
Ze weten het dus niet zeker. Hiërarchie is gelijk aan rangorde. Waar haal je dan je zekerheid, terwijl ik argumenteer met een wetenschappelijke site.
Wat het rollen betreft, ze weten het niet. Ik weet dat wel. Het is tonen dat het zich veilig en geborgen voelt. Net als een poes haar kop wegdraait en een pootje likt, toont ze aan: "kom maar, ik heb geen angst". Begrijpelijk wanneer je haar buik (het kwetsbaarste deel met alle organen) wil strelen ze een aanval lanceert.
Op mijn profielafbeelding zie ik er jong uit, maar ik ben ondertussen 64 jaar, en bestudeer al mijn leven lang de samenhang tussen mensen (vooral autistische) en dieren. @pokemon, met die vogel bedoel ik (heb ooit een kat zien lopen met een parkiet op de rug) dat er wel degelijk hiërarchie heerst in een gezin met een of meerdere poezen, aangezien de parkiet niet als voedsel aanzien wordt, maar als een deel van de groep.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wisten jullie dat katten geen gezichten kunnen herkennen, maar zich baseren op stem, geur en lichaamstaal.
Ik denk dat héél weinig mensen dit weten. Staat ook op die video, met de testen erbij. Ook zie je daar allerlei de testen waaronder die ze ooit gedaan hebben om te weten hoe ze kleuren kunnen zien, geweldige documentaire.
Onze kat blijft gelukkig altijd in de tuin, we letten een beetje op en zodra er een andere kat komt ren ik naar de kat toe en doe ik alsof ik blaas. Die kat komt dan niet zo snel meer. Ook een tip, maar dan een niet zo vriendelijke: laatst toen een kat een paar vogeltjes wou opeten pakte we een waterpistool en die kat kwam never meer terug.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh ja en 's nachts binnen houden is aan te raden, je hebt geen toezicht. Zo ie zo doen de meeste katten gaan dan 's nachts ook slapen. Dat doet onze kat ook als wij naar bed gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik altijd doe is je kat binnen houden of aan een lijntje doen. Veel katten vinden dit in het begin niet leuk, maar wennen er wel aan. Als hij dit niet leuk vind, kun je je kat trainen, zodat je samen naar buiten kan, werkt dit ook niet? Dan toch je kat binnen houden of een kattenren maken.(als je een tuin hebt)