hoe kan het dat mijn zwarte kat haar pels meer en meer rode plekken krijgt?

Ik heb een hoofdzakelijk zwarte kat, met witte plekken. Het zwarte gedeelte wordt echter "rood". Het doet me wat denken aan het rood dat ik destijds (in mijn jonge jaren) kreeg toen in mijn eigen (nog zwarte) haar langzaam wilde bleken... en dus niet blonder werd maar roder.
De plek ruikt ook niet raar (ik dacht al dat er iemand bleekwater of zo over hem gekapt had (hij durft vuilnisbakken bij de buren open scheuren...)). En het is zowel op zijn rug dan rondom zijn nek (niet op zijn buikje).
Hoe kan dat?

10 jaar geleden
4.6K
Ivana
10 jaar geleden
De basiskleur van zwart is altijd rood. Als de vacht valer wordt door ouderdom of bij veel zonneschijn dan komt de rode kleur er doorheen. (Alleen het haar van Indonesische mensen heeft een blauwe ondertoon.)
liveisgreat
10 jaar geleden
hij is nog niet oud hoor, maar ligt idd graag in de zon....
Rieneke1
10 jaar geleden
Is de kat wel gezond en in goede conditie?
liveisgreat
10 jaar geleden
aha, inderdaad... die rui heb ik al gemerkt :-/. Zo grappig dat ze dan ook rood/bruin verkleuren....
Ivana
10 jaar geleden
Ze verkleuren niet roodbruin, de ondertoon heeft de overhand.

Het beste antwoord

Dit komt door de zon, of door de combinatie van (overmatig) likken en de zon. In het speeksel zit een soort stofje wat werkt als ''blondspray'' als de zon erop komt bleekt het als het ware, die zorgt voor een roestbruine / rossige kleur.