Hoe plant je het beste planten in het aquarium?

Hoe plant je het best een plant in het aquarium met het minst last van de vissen? Ik heb begrepen dat het schuim en loodje van de planten moet verwijderd worden maar hoe hou ik ze bij elkaar in het aquarium? Ik heb kiezel stenen liggen op de bodem maar geen zand..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.2K

Het beste antwoord

Je stopt gewoon de wortels of onderste deel van de stengel die je ontdaan hebt van bladeren zo diep mogelijk in de grindlaag (nee, zand is niet per se nodig).

Afhankelijk van de plantensoort zal dit meteen blijven staan of zal dat nog tig keer terug loskomen. De beste manier is om te volharden en gewoon telkens de plant in de bodem te stoppen. Op een keer blijft ie wel zitten en ankert ie zich vast met z'n wortels.

Speciale voedingsbodems zijn niet zo'n goed idee in aquaria en ook niet nodig. Ze vervuilen vooral. Het watermilieu in elk aquarium is namelijk anders en vaak geven ze daarom teveel af. Je bent beter af met vloeibare plantenvoeding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De beste manier om planten in je aquarium te plaatsen is d.m.v. een plantstokje, je moet ook minder diep met je hand in het water komen, is voor de vissen beter.
Met een plantstokje creëer je de mogelijkheid om planten veel dichter bij elkaar te plaatsen. Op die manier kun je uitgebreidener en attractievere groepjes vormen.
Je mag de planten niet in bosjes planten, dus niet bij elkaar houden... Op die plaatsen namelijk waar ze bijeen gehouden werden door lood of een rekker zijn kneuzingen te zien, schade, als je dat zo gaat planten gaat dat rotten en dat wil je niet.
Dus kort de stengels wat in en plant ze voorzichtig stuk voor stuk met een plantstokje, je kan daarmee een kuiltje maken en de plant erin duwen zonder te kwetsen.

Toegevoegd na 2 uur:
Een lange pincet kan ook dienst doen als plantstokje.

Toegevoegd na 4 uur:
Kiezelzand is een goed bodemsubstraat.
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dit blijft goed liggen tussen de stenen of raad je aan zand erbij te doen ?
Z512099
10 jaar geleden
De bodemlaag moet wel dik genoeg zijn, anders komen de planten terug los, dus eventueel nog wat bijvoegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Grind is minder geschikt voor een aquarium ( vijver) , mogelijk komt dit door het kiezelzuur, waar grind voor een groot deel uit bestaat.
Ook is grind niet poreus en kan er zich vuil ophopen tussen dit grind.
Hierdoor kunnen er giftige gassen ontstaan
Kies voor een goede bodemsubstraat.
Veel aquariumplanten ( bosje) kunnen zo in dat substraat geplant worden.
Wel heel voorzichtig doen, het is erg teer.
Maar er zijn ook soorten die duidelijk een wortelgestel hebben, deze moet je echt planten in het substraat en de wortels er mee afdekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
reactie hierboven verkeerd geplaatst
Grind is minder geschikt voor een aquarium ( vijver) , mogelijk komt dit door het kiezelzuur, waar grind voor een groot deel uit bestaat.
Ook is grind niet poreus en kan er zich vuil ophopen tussen dit grind.
Hierdoor kunnen er giftige gassen ontstaan
Kies voor een goede bodemsubstraat.
Veel aquariumplanten ( bosje) kunnen zo in dat substraat geplant worden.
Wel heel voorzichtig doen, het is erg teer.
Maar er zijn ook soorten die duidelijk een wortelgestel hebben, deze moet je echt planten in het substraat en de wortels er mee afdekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar is een bodemsubstraat te koop? Bij de lokale dierenwinkel kan ik deze niet vinden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
iedere winkel die ook aquariumvissen verkoopt, heeft dat in voorraad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je bodemvissen gebruikt, moet je met bodem daar rekening mee houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook dan is bodemsubstraat prima.