Mogen konijnen kattengras eten?

Ik weet dat het een hele stomme vraag is, maar ik weet het echt niet. En als het gezond is voor konijnen, wil ik het graag in de ren van mijn eigen konijnen zetten. Omdat ik geen 'echt' gras in de buurt heb.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (1)

Gras is uiteraard ook uiterst geschikt als ruwvoer maar let op met vers lentegras. Dit bevat meer eiwitten dan in de zomer en kan voor wat diarree of plakpoep zorgen. Laat konijnen altijd langzaam wennen aan nieuw gras en bouw de tijd dat ze erop zitten ook geleidelijk aan op. Geef nooit gemaaid gras! Dit kan gas veroorzaken! Geplukt gras mag wel.
Voor mensen die geen tuin ter beschikking hebben is kattengras en knaagdierengras een prima alternatief. Je kan dozen met zaadjes in de dierenspeciaalzaak vinden. Alles wat je moet doen is water geven, op een zonnige plaats zetten en binnen 4 à 5 dagen heb je vers gras. Net als groenten of fruit moet dit langzaam opgebouwd worden als de konijnen het niet gewend zijn.
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, ik zag bij sommige bronnen op internet inderdaad dat het wel mag. Maar natuurlijk weet je niet zeker of elke bron betrouwbaar is, vooral omdat je er verder niet veel over kunt vinden. (Ten minste, ik heb er weinig over gevonden).
Z512099
10 jaar geleden
Je vindt er niet zoveel over, omdat het niet voor de hand ligt een konijn kattengras te geven. Het is zeker geen hoofdvoer maar mag met mate gegeven worden. In het begin weinig zodat de spijsvertering van het konijn er aan kan wennen.