Waar moet je op letten bij een tweedehands aquarium?

Er is mij een aquarium aangeboden, een Juwel rio 125. Een mooie bak en geen verkeerde prijs. Echter heb ik hem alleen op een foto gezien (gevuld) en morgenavond kan ik hem in het echt zien. Waar moet ik op letten?

De bak is waarschijnlijk al 10 - 15 jaar oud. Is het dan sowieso nog verstandig om deze over te nemen? Wat is de levensverwachting van een (dit) aquarium?

Alle tips helpen!

Toegevoegd na 29 seconden:
Foto's zijn bijgevoegd

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Ik zou er op letten of er geen barst in het glas zit.

Je kan het beste bellen en vragen of je langs mag komen, als het in de buurt is. En dan afdingen; zo'n 35% minder bieden en dan op 20..25% minder uitkomen dan de vraagprijs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb via internet al 30% van de prijs af weten te praten. Zou een aquarium van 10 of 15 jaar nog goed zijn? Of is dit erg oud?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb geen min gegeven
escape
10 jaar geleden
IK heb wel een min gegeven, omdat als er een barst in het glas zit het aquarium leegloopt. Je kunt duidelijk zien dat dat niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha ja, Er op letten dat er geen barst in zit had ik toch zelf ook al wel bedacht.
Uiteraard of ie niet lekt. Dat hangt af van de kitnaden, die kun je bestuderen als ie leeg is. Je kunt de kitnaden wel renoveren als het nodig is, maar dat is weer een werkje. Verder kun je kijken of het glas niet erg gekrast is. Die magneetjes waarmee je het glas ontdoet van algen daar komt soms een korreltje zand tussen en dan maakt ie krassen in het glas. Een paar krasjes storen overigens niet. Verder moet je letten op de houten onderkast, daar kan houtrot optreden door lekkend condenswater.
Tenslotte moeten TL-lampen van aquaria ongeveer elk jaar vervangen worden. Vraag wanneer dat voor het laatst is gebeurd. En dan heb je natuurlijk de pomp. Dat is een heel verhaal, maar omdat niet duidelijk is of je die erbij koopt, sla ik die maar even over.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pomp zit er bij dit model ingebouwd. Kun je iets meer vertellen over de lampen? Waarom welk jaar vervangen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En vind je 15 jaar niet oud?
escape
10 jaar geleden
Nee, 15 jaar is niet te oud, daar kun je nog lang plezier van hebben. Natuurlijk moet je wel in de prijs terugvinden dat ie zo oud is.
Die aquariumlampen verouderen en geven steeds minder licht, ook verandert de kleur daardoor. Er wordt aangeraden ze elk jaar te vervangen, maar natuurlijk gaan ze ook wel wat langer mee, anderhalf of twee jaar gaat ook nog wel. Als de lampen echt 15 jaar oud zijn moeten ze vervangen worden. Ze zijn niet echt goedkoop, het zijn speciale lampen, die die dingen die aan het plafond hangen.
escape
10 jaar geleden
IK wilde zeggen: "NIET die dingen die aan het plafond hangen"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk, dat van die lampen.
Dat de lampen prijzig zijn had ik al door :) Mag ik eens vragen wat jou nog voor zo'n bak zou over hebben? Het is dus een Juwel rio 125 (80x30x50cm) Inclusief onderkast.
escape
10 jaar geleden
Het aquarium kost nieuw 260 bij een goedkope webshop.
Op Marktplaats zijn ze tweedehands zeer gewild, er wordt zo 90 a 100 euro voor neergeteld. Ik zou 60 a 70 euro een redelijke prijs vinden als alles in goede staat is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga 50 euro betalen. Dan heb ik dus best aardig onderhandeld. Enorm bedankt voor je advies. Ik ga goed kijken (heb altijd wel aquaria gehad, maar dit is de grootste tot nu toe) Het advies van de lampen is ook top! Wist ik niet, ik dacht als hij aan gaat is het goed.
Ivana
10 jaar geleden
Let bij het vervoer op dat je hem niet "kraakt". Bij het vervoer van zulke bakken ontstaan vaak lekkages. Hij kan nog zo goed zijn als hij bij de huidige eigenaar staat, het vervoer kan de bak lek maken als je niet heel voorzichtig bent. Vervoer hem bijvoorbeeld op een vaste plank zodat het op de kitnaden niet gaat wringen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goede tip!