hoe oud kan een cavalier worden ?

ik heb een cavalier king charles spaniel en ik wil weten hoe oud een cavelier ongeveer word .

groetjes

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
23.2K

Het beste antwoord

De Cavalier King Charles is helaas geen gezond ras, onze eerste Cavalier werd maar zes (6) jaar, stierf aan een nierziekte, onze tweede werd amper negen (9) jaar stierf aan hartfalen.
Het zijn schitterende honden die spijtig genoeg met veel moeite 10 jaar zullen halen.

Het ras is zeer ingeteeld en er wordt met een genetisch zeer beperkte genenpool gefokt die terugvoert op slechts weinig individuen. Ook is er sprake van een vrij singuliere selectie op een gewenst uiterlijk enkel, waarbij niet goed is gekeken naar de incidentie van erfelijke problemen die initieel aanwezig waren. Door het veelvuldig gebruik maken van een kleine populatie onderling ook sterk verwante dekreuen en het lang niet selecteren op erfelijke gezondheid heeft dit geresulteerd in een populatie waarin momenteel frequent erfelijke hartproblemen, oogproblemen, gewrichtsproblemen (knie en heup en ellebogen) alsmede diverse andere erfelijke problemen voorkomen. Het ras is ook aangedaan door een vorm van epilepsie, Episodic Falling waarbij de hond een toeval krijgt maar wel bij bewustzijn is.

Toegevoegd na 51 minuten:
Mijn aangehaalde bron is onpartijdig.
Z512099
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Je bedoelt dat jij de pech had ongezonde dieren te hebben gekocht. De vraag gaat niet over de mogelijke ziektes die de hond kan hebben, maar hoe oud een gezond beestje worden kan...
Z512099
10 jaar geleden
Buren, vrienden en kennissen, allemaal hebben ze buitensporige dokterskosten omdat het een ziek ras is en ook hun honden sterven veel te vroeg.
De meeste Cavaliers sterven veel te vroeg omdat er geen gezonde Cavaliers bestaan.
Mijn antwoord op de vraag was: vermoedelijk 10 jaar, met wat geluk.
Ivana
10 jaar geleden
Dierenartsen en onderzoekers hebben toegegeven dat 99% van dit ras één of meerdere genetische afwijkingen heeft. Het ras is dus niet meer zoals het ooit was. De levensduur is dus ook sterk bekort. Ik geef Z51 gelijk met de uitspraak dat 10-12 jaar geen haalbare verwachting meer is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank jullie allemaal :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus +
Dit is juist.

Andere antwoorden (2)

De Cavalier wordt gemiddeld zo'n 10 tot 12 jaar oud. Maar voor een hond van dat ras met een goede conditie is het mogelijk om 14 jaar worden.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dankjewel Amadea :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mij chef heeft een dametje van bijna 17!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wow !!! hopen dat dat mijne ook zo oud word ;)
De cavalierclub Nederland heeft een top 10. Hiervoor kunnen eigenaars van cavaliers met stamboom van 10 jaar of ouder zich aanmelden. De mijne is bijna 16. Maar dat ondanks problemen met hart en milt. https://www.cavalierclub.nl/oudste-cavalier-top-tien