Zal deze wonde nog genezen en zullen er weer schubben groeien?

Mijn oranda is tegen de decoratie aan gezwommen met zij zij tijdens het voederen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
19.2K

Het beste antwoord

Meestal hersteld de vis zijn beschadigingen best snel. Het belangrijkste is dat het water optimaal is, want door de beschadigingen kunnen infecties optreden omdat de huid dan deels open is waar bacterie kans krijgen.

Zelfs een stuk afgebeten vin of staart groeit bij de vis gewoon weer aan. Beschadigingen aan vinnen kunnen weer aangroeien, maar hangt wel af van de ernst van verwonding. http://www.visaquarium.nl/weetje/beschadigingen-aan-vinnen Het duurt natuurlijk wel even voordat weer allemaal genezen is, maar vissen kunnen vrij snel weer herstellen. Vooral wanneer het water optimaal is.

Je kan ook Esha2000 gebruiken. Een medicijn wat voor veel ziektes en aandoeningen helpt, het middel zal de vis zijn stress verminderen. Het water kan een beetje groen van kleur zijn bij het gebruik van Esha2000, maar trekt binnen enkele uren weer weg. De vis wordt er rustig van en desinfecteert de verwondingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het goede antwoord.

Andere antwoorden (3)

Wonden van vissen genezen over het algemeen heel erg snel.

Je moet er vooral voor zorgen dat ze nu geen infectie oplopen. Een wonde is namelijk een verwelkoming voor parasieten, schimmels, bacteriën, ...

Ga daarom naar je aquariumspeciaalzaak en vraag om een gepaste behandeling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naar mijn ervaring groeien schubben weer aan, echter wanneer de huidzakjes infecteren of erg beschadigd zijn groeien schubben niet meer terug.
Wanneer het water rein is, goed gefilterd en de vis in goede conditie is, zal de wonde op natuurlijke wijze goed genezen.
Wel zou ik ter preventie scherpe decoratie verwijderen, zodoende verkleint u de kans op nieuwe verwondingen.
Z512099
10 jaar geleden
meestal best snel maar geef hem niet te veel voer of haal hem niet weg bij de eventuele andere vissen dat geeft onrust en voelt hij zich bedreigt en raakt hij in de war.