Waarom komt er uit mijn orandas = sluierstaarts Hooft wit spul?

Oranda = sluierstaart met verdikking op zijn hooft.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de goede antwoorden.

Het beste antwoord

De Oranda vertoont een eigenaardige huidwoekering op de kop, "hoed" genaamd, dit geeft hem een markante uitstraling. Die woekering gaat zelfs zover dat die de kieuwen bedekt en zodoende de ademhaling bemoeilijkt. Die "hoed" bestaat uit verdikkingen, bobbels waartussen schimmels en bacterieën zich makkelijk kunnen vestigen, u ziet dan een soort witte pluis of vlokjes die op den duur loskomen van de woekeringen.
Belangrijk is dan ook zuiver, goed gefilterd water, een ruim aquarium of warme tuinvijver en hoogwaardige voeding om de vis in topconditie te houden.
Die witte pluis niet verwarren met de witte puntjes of knobbels die de mannetjes o.a. op hun kieuwen krijgen tijdens de paaitijd.
Plaatje bij antwoord
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het goede antwoord.

Andere antwoorden (2)

Dit kan veroorzaakt worden door waterschimmels. Ververs het water en behandel het water met een anti-schimmelmiddel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoogst waarschijnlijk een infectie.

Er van uitgaande dat je waterkwaliteit en -waarden ok zijn: ververs eens de helft van het water met goed water, zuur dit desnoods wat aan.

Neem contact op met je aquariumspeciaalzaak. Want soms is medicatie voor dit soort aandoeningen voor tropische vissen niet geschikt voor goudvissen.