Hoe krijg ik een buitenkat op de kattenbak?

Ik heb sinds gisteren een kater in huis genomen van 4,5 jaar. Hij is zwervende geweest in een andere stad. Nu mag hij bij mij straks ook naar buiten, maar wil hem eerst een tijdje binnenhouden om aan ons huis te wennen. Mooie kattenbak gekocht, maar hij wil er niet op. En staat maar aan het kattenluik te krabben omdat hij eruit wil en te miauwen voor de deur. Als ik hem nu al naar buiten doe ben ik hem kwijt.
Heeft iemand een idee hoe ik hem kan leren op de kattenbak? Of kunnen katten aan een tuigje de behoeften doen?
Ik zet hem wel steeds even op de kattenbak, maar lijkt dit niet gewend te zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.9K

Het beste antwoord

Het is jammer dat je niet wat grit hebt waar wat urinegeur van de kat aan zit want dan had je dit in de schone bak erbij kunnen doen zodat kat weet dat daar zijn behoefte moet.

Je kunt je kat er af en toe in zetten,maar haal de deksel er vanaf zodat hij een open bak heeft omdat hij niet gewend is om overkapt zijn behoefte te doen.

Zet de bak voor het kattenluikje neer,ook dit kan helpen en als hij dan toch op de bak gaat dan kun je de bak steeds een stukje verder van het luik schuiven tot de plek waar de bak moet staan.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog beter is het om dat kat in een apart kamertje te zetten met kattenbak,voer en drinken zodat hij er wel op moet want er is niets anders.
En dan niet na één keer behoefte op de bak denken dat het zo wel goed is,nee hij moet er echt aan wennen en dit duurt wel even.
Wel af en toe even naar binnen gaan om met de kat te knuffelen en spelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je + en aanvulling conqie.

Andere antwoorden (2)

Oei als dit volwassen katten zijn zal het niet zo simpel zijn. Kan je ze optillen of zijn ze heel erg wild? Anders kan je ze er eens voorzichtig inzetten? Sommige katten blijven toch liever buiten hun behoefte doen als ze dit gewend zijn.
Misschien wat aarde in de kattenbak doen in het begin, want misschien zijn ze kattengrind niet gewend.
fremar
10 jaar geleden
Er is al een goede tip gegeven, namelijk geen deksel gebruiken maar een open bak.
Twee open bakken, op afstand van elkaar is nog beter, want menig kat wil niet in dezelfde bak plassen en poepen.
Gebruik het allerfijnste grit wat je kan vinden, het moet echt zo fijn als zand zijn.
En het belangrijkste: voor je de bakken vult, omspoelen met water met een stevige scheut chloor erin, en niet verder spoelen.
Succes!
Rieneke1