Wat doet kattenkruid met de kat?

Vandaag wat speelgoed ingespoten met kattenkruid-spray. Thomas onze kat werd helemaal lyrisch van het spul terwijl Joep nauwelijks reageerde.

Wat doet dit spul met katten? Is het een soort wiet? Het stonk heel erg naar spiritus en toch is het een kruid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De kat staat bekend om zijn goede neus. Dat zintuig is gevoelig voor een plant die men "kattenkruid" heeft genoemd. Verwar kattenkruid niet met bepaalde planten die in dierenwinkels worden verkocht onder de naam "kattengras". In werkelijkheid zijn dat gerst, haver of tarwekiemen. Katten kauwen daar graag op, net zoals op het gras uit de tuin of bepaalde planten in huis.

Elke kat reageert op zijn eigen manier op kattenkruid. Nadat ze de geur ervan hebben opgesnoven, rollen sommige katachtigen zich dramatisch miauwend of jankend over de grond, schurken ze tegen de plant aan of blijven ze onbeweeglijk staan met een doffe blik in de ogen. Na tien à vijftien minuten is de "betovering" verbroken.

Sommige planten, waaronder het kattenkruid, oefenen een aantrekkingskracht en stimulerend effect uit op katachtigen die het parfum ervan inademen. Kattenkruid bevat nepetalactone, een substantie die de plant produceert tegen insecten. Niet alle katten zijn er gevoelig voor en het lijkt erop dat het effect bij de dieren die er wel gevoelig voor zijn, toeneemt naar mate de kat ouder wordt. Jonge katjes zijn er bijna nooit gevoelig voor. Kattenkruid heeft geen effect bij ongeveer 20% van de katten populatie. De gevoeligheid voor kattenkruid is erfelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik heb hier de plant waar kattenkruid van is afgeleid, nepeta cataria, 's zomers op het balkon staan.
de katten vinden het heerlijk om van te eten en om er doorheen te rollen, ze raken er een beetje euforisch van.
ongeveer 1 op de vier volwassen katten doet het niet veel, reden onbekend.
ook kittens zijn er niet vatbaar voor.
het is gelukkig totaal onschadelijk voor de katten, dus laat ze er maar van genieten :)

dat het naar spiritus rook is misschien omdat de spray alcohol bevatte wat vervluchtigde?
Rieneke1
14 jaar geleden
Elke kat reageert anders op kattenkruid. De een miauwt dramatisch en gaat liggen schurken of kroelen en de ander blijft stil staan met een doffe blik in de ogen. Kattenkruid is een van de planten die een aaantrekkingskracht en stimulerend effect op sommige katten uitoefent die het parfum inademen. Jonge katjes zijn er bijna nooit gevoelig voor, maar als een kat er gevoelig voor is, wordt dit meer naarmate hij ouder wordt.
Tot dusver is er geen verslaving of toxiciteit vastgesteld.
De oorzaak van het stimulerend effect is niet helemaal duidelijk. Wellicht heeft het werkzame bestanddeel in de parfum een werking die in de buurt komt van de geurstoffen (fermonen) van katachtigen, kalmerende stoffen die katten gebruiken als communicatie- en afbakeningsmiddel. Na zo`n 10 minuten is de betovering weer verbroken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kattenkruid is dus een plant. De spirituslucht ruiken wij wel, de kat ruikt echter het parfum voor hem wat de plant heeft boven alles uit.
amc