Hoe gaan honden om met een blinde soort genoot?

Voelen ze, of kunnen ze weten dat de één iets mankeert? Of behandelen ze elkaar net zo als normaal met wat betreft rangen en standen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik ken één zo'n blinde hond. Die had gelukkig een aantal blindengeleidemensen die hem hielpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met wat beschreven word over de roedel, Wat de huis hond betreft heb ik wel een leuke ervaring. De ondertussen overleden flatcoated van mijn vader was vanaf zijn vierde blind. In het contact met andere honden hebben we nooit verschil gezien met toen hij nog kon zien. De ene mocht hij, de andere niet en dat bleef zo. Het gebruikelijke snuffelen en zijn lichaamstaal bleef hetzelfde, ook de uitdaging om te spelen, of een waarschuwende grom om uit de buurt te blijven. Onderdanig is hij nooit geweest, maar dat zal denk ik aan de hond zelf liggen en hoe zijn karakter is. Wel heb ik gezien wat een mooi leven hij toch nog had. De route naar de 5 meter lange steiger wist hij elke bocht uit zijn hoofd en hij rende die 300 meter puur op gevoel om vier meter verder in het water te plonsen. De stok vond hij door in cirkels te zwemmen en te ruiken. De vaste routes in het bos wist hij precies, tot waar de paaltjes zaten of waar mijn vader de stok zou gaan gooien. Zette mijn vader een keer de auto andersom, zat de hond op de motorkap toen hij de kofferbak opende. Ik wijdt uit, wil zeggen, een blinde hond kan met dier en mens volgens mij nog een prachtig leven leiden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fantastisch verhaal. Honden verrijken echt je leven.

Het beste antwoord

Of een ziende hond exact weet dat een andere hond blind is kunnen we natuurlijk niet met zekerheid zeggen.
Wat ik heb meegemaakt is, dat een blinde hond werd geleid door een ziende hond. Dat waren 2 honden binnen 1 gezin. De ziende hond gaf duidelijk signalen aan de blinde hond, bijvoorbeeld door duwen dat de blinde hond mee moest en dan dicht ertegenaan lopen. In feite was het een 2-éénheid.
Verder zal in een roedel de blinde hond laag in rang zijn en getolereerd worden. Een blinde hond gedraagt zich anders als een ziende, dus dat zal zeker wel gemerkt worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk, DIT is een antwoord op de vraag, plus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank Pelle en andere +-sers!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor jou natuurlijk ook een plus.

Andere antwoorden (2)

Een hond die iets mankeert komt volgens de wetten van de natuur lager in rang te staan. Honden zoeken niet het conflict maar harmonie.
Als mensen honden niet verstoren in hun onderlinge spraak, zal dit alles rustig verlopen.
Een leider heeft alle kwaliteiten nodig om de roedel te leiden, dus zullen de kwetsbaren automatisch een toontje lager moeten zingen om zich door de anderen beschermd te weten.
Kwetsbare mensen worden door soortgenoten vaak met minachting behandeld, bij dieren is er nooit sprake van minachting.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar zien andere honden dat die ene blind is of merken ze dat aan zijn gedrag?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Ivana
10 jaar geleden
Honden merken intuïtief alles. Een hond baas relatie wordt ook gekenmerkt door opgevangen gevoelens door de hond. Dat wordt door dieren niet beredeneerd. De onzekere lichaamshouding van een blinde hond is genoeg reden om hem anders te benaderen, maar een hond zal dus nooit de vraag stellen: goh…zie jij nog wel goed? ;))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je gaf inderdaad geen antwoord op de vraag. Ze zullen zien dat de hond anders reageert maar hebben ze door dat de hond niet kan zien was toch echt de vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ondanks dat ik het met je laatste zin niet helemaal eens ben, toch een plus, het gaat hier om de hond tenslotte. (Dat ik het niet eens ben met de laatste zin, is omdat blinden over het algemeen niet kwetsbaarder zijn, dan de gemiddelde mens en ook niet met minachting worden behandeld, met veel respect zou beter gepast zijn in deze zin. Zou jij eens moeten proberen, zonder ogen de bus vinden, zonder ogen koken, zonder ogen naar de bakker :))
Ivana
10 jaar geleden
@Crea,
als een blindengeleidehond in een taxi wordt geweerd, mensen bij een blinde voorpiepen bij de bakker, kinderen met de stok van een slechtziende ervandoor gaan, dan vind ik dat minachting. Ik heb het allemaal zien gebeuren.
Bovendien heb ik het niet alleen over blinden, maar over alle kwetsbaren (ik heb een geestelijk minderbedeeld zusje, die is vaak genoeg door medeburgers slecht behandeld. Te vaak huilend van de werkplaats thuisgekomen.)
Maar bedankt voor de plus.
De hond die goed ziet zal normaal respectvol omgaan met de andere hond . Soms is een hond zelfs zo respectvol dat hij het voor die blinde hond zal gaan opnemen!