Welke brokken kan je het beste gebruiken als je hond last heb van voedselallergie?

Mijn Franse Bulldog heeft last van voedselallergie. Nu moet ik andere brokken proberen waar geen rundvlees in zit. Welke kan ik het beste gebruiken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe weet je dat het van rundvlees komt?

Antwoorden (3)

Lam met rijst, wordt vaak voorgeschreven voor honden die veel jeuk hebben (ook een reactie op allergie).
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke. Ik zal dat vanmiddag halen en proberen. Mijn hond krabt zich suf echt heel zielig. Ze slaapt er ook bijna niet van. Haar poten zijn rood van het likken en gister heeft ze alles onder gespuugd. Ik ga het meteen proberen dank je wel voor je antwoord.
Dat weet je pas na een allergie onderzoek. Je kunt het beste je dierenarts hierover raadplegen. Hoewel er soms andere waarden/oorzaken uit bloedonderzoeken komen dan uit huidtesten. Vaak krijg je vanuit een dierenartsenpraktijk een voedingsadvies mee. Dierenartsen kunnen erg veel verdienen op voeders die zij verkopen. Het kan zijn dat je hond ook met goedkoper en beter voer toe kan die je ergens anders kunt halen.

Er is nog een mogelijkheid: je hond kan een erfelijke aandoening hebben. Via dna testen kun je kijken welke het precies is en wat er voor behandeling mogelijkheden zijn.
De meeste honden reageren met huidproblemen. Wanneer je zeker weet dat er niets anders aan de hand is (bijv. een vlooienallergie, of een huidschurft) kun je eens kijken op een hondenforum. Daar zijn meer hondeneigenaren die tegen dezelfde problemen aanlopen met hun hond.

Wat je het beste kunt proberen is een brok kiezen waar geen granen in voorkomen. Veel honden reageren hier nl. overgevoelig op.
Als je pech hebt kan je hond ook niet tegen bepaalde vlees of vissoorten.
Dan wordt meestal aanbevolen een zgn. eliminatiedieet te volgen. Je geeft je hond dan een bepaalde tijd alleen dat te eten waarvan je zeker weet dat de hond er niet allergisch op reageert. Vervolgens voeg je dan 1 extra soort voedsel toe en je wacht af hoe de hond reageert.

Helaas zijn niet alle reacties allergische reacties op voer. Je hond kan ook last hebben van chemische antivlo middelen, wasmiddel, schoonmaakmiddel, hooikoorts (wat helaas ook huidreacties kan veroorzaken), of een post vaccinaal syndroom.

Probeer na een goed regulier advies ook eens een holistisch geneeskundige te raadplegen. Zij hebben een andere invalshoek die goed aansluit op een ander voedingspatroon i.c.m. eventuele andere kwaaltjes die je hond heeft buiten de allergische reacties om. Ook zijn er goed werkende antivlo en teek middelen op natuurlijke basis te krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat je dierenarts deze diagnose heeft gesteld, zo niet, dan eerst op consult bij de dierenarts. De beste manier om voedingsallergie uit te sluiten is een zelf kook dieet, dit moet samengesteld worden door de dierenarts. Andere goede kant en klaar voedingen zijn Anallergenic van Royal Canin of Z/d van Hills. Beide zijn verkrijgbaar bij de dierenarts en worden voor geschreven als er een vermoeden van voedsel allergie bestaat. De eiwitten in het voer zijn zo klein gemaakt dat het lichaam het niet meer als zodanig herkent en er geen antistoffen tegen aanmaakt. Minimaal 8 weken alléén dit voer geven! Dit is echt heel belangrijk. Dus geen beloningsbrokjes, koekjes, kluifjes e.d. Als je een beloning wil geven, geef dan alleen een brokje van dit voer. Zorg er ook voor dat je hond niets van de straat eet. Als je hier goed op let en na 8 weken zijn de klachten weg, dan kan je ervan uitgaan dat je hond allergisch is voor iets in zijn normale voeding. Na deze periode kan je per week er iets extra's bij gaan geven. Bv een kluifje, als er niets gebeurd, is dit een 'veilig" product en kan je hem dit vaker geven. Als in die week de klachten juist weer terugkomen, weet je dat je dit product dus juist niet meer kan geven. Voorgoed schrappen van de lijst dus. Daarom is het heel belangrijk dat je maar 1 ding per week erbij gaat geven, anders weet je nog niet waar je hond op reageert.