wat eten eenden als ze geen brood krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
21.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
brood is helemaal niet zo goed voor eenden. Dus tenzij het winter is en de sloten echt al weken bevroren zijn liever niet bijvoeren. Ze krijgen er (smerige) diarree van als ze te veel brood eten.

Het beste antwoord

Wilde eenden zijn alleseters. Hun menu is afhankelijk van het jaargetijde en de omgeving waarin ze leven. Zaden en andere plantendelen vormen de hoofdschotel. Vooral waterplanten, maar ook granen, grassen en erwten. In de winter zijn ze voornamelijk aangewezen op plantaardig voedsel. In het voorjaar komt daar meer dierlijk voedsel bij, zoals insecten en schelpdieren, wormen, kikkers en visjes. In de herfst ook vruchten en afval van de oogst (bijvoorbeeld maïskorrels en aardappels). Soms eten ze ook veel eikels.

Regelmatig zie je groepjes voedsel zoekende eenden op het land, maar vaker zul je Wilde eenden in ons land aantreffen op het water. Als ze voedsel zoeken in het water, zie je ze vaak op hun kop in het water staan. Grondelen heet dat. In steden en parken worden Wilde eenden vaak gevoerd met brood. Ze zijn dan opmerkelijk tam. Als ze 's avonds wegtrekken naar een rustig plekje buiten de stad om er te gaan slapen zijn ze daar weer schuw en 'wild'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wilde eenden eten in de wintermaanden voornamelijk gras, maar in het voorjaar eten ze bijvoorbeeld ook slakken en waterinsecten. Eendenkuikens eten allerlei kleine diertjes, zoals muggen en waterslakjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eenden eten ook vis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wat ze van nature eten (plantjes ed). Dit is een goed tijdsverdrijf. Als ze (continu) gevoerd worden, worden ze lui en gaan ze zich vervelen (en rottigheid uithalen ;-) ).