Hoeveel keer kunnen ratten beter horen dan mensen?

Ik zoek het antwoord op de vraag: Hoeveel keer kunnen ratten beter horen dan mensen, 100, 150 of 200 keer? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt fremar!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat betekent "100 x beter"? In termen van wat?

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet wat je zou bedoelen met "100x beter". Het hangt ervan af waar je naar op zoek bent.
Als je kijkt naar het bereik aan frequenties (toonhoogtes) dat mensen en ratten kunnen horen, dan gaan mensen zo'n beetje van 20 tot 20.000 Hertz, en ratten van 200 tot 60.000 Hertz. Ze horen dus drie keer hogere tonen, maar voor lage tonen doen ze het tien keer slechter, in zekere zin.
Als je kijkt naar de gevoeligheid voor zachte geluiden, d.w.z. de laagste energie van geluid die ze nog horen kunnen, dan presteren ze soortgelijk als de mens. Alleen, waar mensen optimaal horen rond de 3.000 Hertz, ligt dat voor ratten rond de 10.000 Hertz.

Kortom, het gehoor van ratten is afgestemd op hogere tonen dan dat van mensen, maar ze horen helemaal niet beter dan de mens! Die aanduidingen van "zoveel keer beter" zijn op zijn minst onprecies, en vaak onjuist.

Dat geldt trouwens voor vele diersoorten als je ze vergelijkt met ons; het menselijk gehoor is behoorlijk goed. Het frequentiebereik hangt af van de toonhoogten die van belang zijn voor het dier (denk aan de toonhoogte van de communicatiesignalen, of echolocatie in dolfijnen en vleermuizen). Heel veel gevoeliger qua gehoordrempel zou ook geen nut hebben, want dan zou je de spontane fluctuaties van de luchtmolekulen (de Brownse beweging) gaan horen, en dat is alleen maar achtergrondruis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
O ja, hier mijn bron:
http://psychology.utoledo.edu/images/users/74/Audiograms%20II/AudiogramOfTheHoodedNorwayRat_1994.pdf
De plaatjes van fig. 2 en 3 daarin zou je moeten vergelijken met het volgende plaatje voor de mens:
http://www.hoorzaken.nl/images/hoordrempelSPL.jpg (Als je niet begrijpt hoe die grafieken werken: de lijn geeft de zachtst hoorbare geluidsintensiteit in decibel [dB SPL] als functie van de frequentie in Hertz [Hz]; google maar eens op "audiogram" of "audiometrie".)
Reddie
10 jaar geleden
Goed, duidelijk, genuanceerd en overtuigend antwoord. Plus.
Wat mij betreft zijn de bronnen overbodig.
Z512099
10 jaar geleden
Boeiend antwoord, misschien wordt bedoeld : de geluidssterkte (decibels)? Moest een rat 150 x beter kunnen horen dan wij, dan moet dat voor zo'n dier toch een kwelling zijn? Of hoor ik dat verkeerd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan zou de vraag zijn: 150x beter in energie of in amplitude. In het geval van energie zou dat een gehoordrempel opleveren die 22 decibel beter is dan die van een mens. Dan zit je inderdaad naar de botsingen van luchtmolekulen op je trommelvlies te luisteren; dat heeft geen zin. En daarnaast strookt het dus niet met de metingen. Die beweringen als "wist je dat een rat 150x beter hoort dan een mens" zijn amusant voor in de Viva of de Donald Duck, maar ze zijn betekenisloos, en voor zover betekenisvol zijn ze in de regel onjuist..