kan een Axelotl in een warmwater aquarium ?

Ik wil misschien van school een Axolotl overkopen er zijn net eitjes gelegd en je ziet ze heel duidelijk en ik vind Axolotl eigenlijk leuker en interessanter als vissen.

Mijn punt is, ik heb nu een aquarium voor warm water vissen zoals guppen, tetraminnen, hockeystick en zo.
Kan ik hier mijn axolotl in doen en zou ik hem samen met mijn tropische vissen kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.8K

Antwoorden (3)

Een Axolotl kan je houden in een aquarium, als deze niet te klein is. Voor 4 volwassen Axolotls is een aquarium van 100x40x40 voldoende. Een Axolotl is een groepsdier, dus zal het erg op prijs stellen als die 1 of meerdere soortgenoten in zijn bak heeft zitten. De Axolotl heeft het liefst een watertemperatuur van 14 tot 20 graden, hierdoor is het niet nodig om een verwarmingselement te gebruiken. Bij temperaturen hoger dan 24 graden raakt de Axolotl gestrest en eet het vaker. Ook grote temperatuurschommelingen binnen een etmaal kunnen stressend zijn. Op de bodem kan je het beste zand (metselzand blijft goed liggen) of groot grind (groot genoeg dat het niet in hun bekje past en ze het dus niet door kunnen slikken (wat wel eens gebeurd!)). Het doorslikken van steentjes (grind) kan lijden tot verstoppingen. Ook moeten er in de bak verschillende verstopplekjes gecreeerd worden, dat kan doormiddel van plantenpotjes erin te leggen, maar ook door plasticen buizen erin te leggen.
Een Axolotl kan in een aquarium gecombineerd worden met kleine vissen, grote vissen worden niet aangeraden, omdat die de kieuwen van de Axolotl kunnen beschadigen, omdat die voor tubifex aangezien kunnen worden. Wel moet er rekening mee gehouden worden dat de Axolotl de visjes op kan eten.
Ook is een buitenfilter aan te raden, om de bak goed schoon te houden (de bak raakt namelijk bevuilt door het voedsel dat ze eten (zie Voeding)). Omdat Axolotls niet van sterk stromend water houden, is het aan te raden om een sproeibuisje aan de uitvoer van het filter te monteren, zodat er geen sterke stroming in de bak ontstaat.
Ook houden Axolotls niet van sterk licht, dan voelen ze zich niet op hun gemak. Ook kunnen ze erg schrikken als opeens het licht aangaat. Ze zwemmen dan snel door de bak, waarbij ze meestal tegen de ruit aanzwemmen.

Dus nee, een axelotl is niet geschikt voor een warmwateraquarium.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een axolotl is niet geschikt voor een warmwater aquarium. In feite moet het aquarium van een axolotl zelfs licht gekoeld zijn.

Ook samenhouden met vissen lijkt mij geen goed idee aangezien ze beiden andere eisen stellen aan o.a. de bodembedekking en ze elkaar voor voer kunnen aanzien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Axolotls horen in een koudwateraquarium. Water dat meer dan 21 graden warm is is al te warm voor een axolotl, waardoor hij ziek kan worden en zelfs doodgaan.
Ik heb meerdere axolotls gehad en in de zomer werd het water altijd te warm terwijl het normaal rond de 18 graden (een prima temperatuur) zit, dus ik zou het absoluut niet aanraden.

Ook zou ik ze niet met vissen houden, die kunnen namelijk aan de kieuwen van de axolotl gaan knagen, omdat ze die nog wel eens voor voer aanzien. Ook kunnen vissen allerlei parasieten bij zich dragen. En omdat jij tropische vissen noemt, kan dat al helemaal niet vanwege het temperatuursverschil.

Toch zie je wel dat men guppen samen met axolotls houdt, wat ook gelijk levend voer voor de axolotl is. Persoonlijk zou ik niet willen aanraden wegens bovengenoemde redenen.

1 tip: wil je uiteindelijk een axolotl aanschaffen, zet hem dan niet op steentjes (zoals de foto die je hebt bijgevoegd). Die kunnen ze inslikken en dat kan zorgen voor ernstige verstoppingen en zelfs een dode axolotl. Ze kunnen stenen inslikken die ongeveerbijna zo groot als hun hoofd zijn.
Hier kan je het zien: http://www.caudata.org/cc/images/articles/illness/axie_stone1.jpg