Mijn bearded collie van negen jaar wordt agressief sinds hij is aangevallen door een andere hond. Hoe kan dit en wat kan ik eraan doen?

Ik heb een hele lieve bearded collie van bijna negen jaar. Hij is altijd heel goed geweest in omgang met andere honden en hij deed nooit een vlieg kwaad. hij is wat lomp af en toe en springt graag maar dat is het. Maar nu ongeveer een jaar geleden is hij tijdens het wandelen door een ander hond aangevallen waardoor hij 3 hechtingen nodig had in zijn nek. De andere hond was los, en mijn hond zat aan de riem. De hond kwam van achteren en we zagen hem allebei niet aankomen. Hij is daar toen zo erg van geschrokken dat hij zichzelf niet eens verdedigde. De hond viel naar mijn mening zonder aanleiding aan want mijn hond had hem nog niet eens in de gaten.

sinds dat gebeurt is, vertrouwd hij andere honden niet meer. Hij heeft zelfs al zonder enige aanleiding een golden retriever aangevallen waar hij normaal altijd mee speelt! Ik vind dit zorgwekkend en ik zou graag weten of ik hier iets aan kan doen. Hij is niet gecastreerd maar weet ook niet of dat zou helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Antoni
10 jaar geleden
Goeie vraag, zeker gezien het feit dat zijn gedrag in een jaar tijd niet is verbeterd. "(Weer) laten wennen aan het samen zijn met andere (wel betrouwbare) honden" lijkt mij een te eenvoudig antwoord, ook omdat het incident al een jaar geleden is, maar iets beters kan ik op dit moment niet bedenken. Ik ben daarom erg benieuwd naar de antwoorden! + 1 voor je vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ow wat erg! Ik heb zelf ook al 11 jaar een bearded collie en die zou nog geen vlieg kwaad doen! Ik ben ook zeer benieuwd naar de antwoorden. Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien kan ik je antwoorden, maar dan heb ik wat meer info nodig.
Hoe merk je het afgelopen jaar, dat hij andere honden niet vertrouwt?
Hoe lang is het geleden dat hij de Golden Retriever aanviel en wat gebeurde er toe precies?
Is hij ook in huis qua gedrag veranderd? En buiten? Heb je hem altijd aan de riem?
Hoe heb jij gereageerd toen hij 1 jaar geleden werd aangevallen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, als ik met hem wandel dan is er niets aan de hand als de andere hond ook vriendelijk doet, ik merk wel dat hij op zijn hoede is en pas als de andere hond laat zien dat hij niets kwaads bedoeld gaat hij snuffelen en kwispelen enzo. Het is eigenlijk vooral als er andere honden bij ons huis voorbij lopen. Wij hebben achter ons huis een paadje waar veel mensen met de hond wandelen, wij ook, wij hebben daar een poort, die altijd gesloten is. Hier is ook dat geval met de gilden retriever gebeurt. Dat kwam zo, het was 's avonds laat, 23.00 uur ofzo en mijn moeder liet nog even de hond plassen op het paadje voordat we gingen slapen. We laten hem dan gewoon even los op het paadje. Dit doen we al zo sinds hij pup was. Hij weet dat ook precies. Het is ook wel vaker dat er dan honden komen en dan roep ik hem altijd bij me, maar nu was het de retriever, hier kan hij normaal goed mee overweg dus mijn moeder liet hem gewoon lopen. Toen viel hij die hond aan. Die was trouwens ook nog net geopereerd. Het voorval van een jaar geleden is gebeurt in het bos. Ik kwam het bos uit lopen met mijn hond, die inmiddels alweer was aangelijnd, want bij het bos ligt een industrieterrein. Wij liepen daar dus en ineens hoorde ik achter mij een hond aan komen rennen en met dat ik me omdraaide sprong die hond bovenop die van mij, wij schrokken ons allebei dood. Mijn hond had geen schijn van kans. Die hond was ook 2x zo groot. Ik was ook gevallen doordat ik werd meegesleurd door de riem want die hond kwam met zo'n rotvaart. Ik ben toen opgestaan. Heb naar die hond geschreeuwd en uiteindelijk met mijn jack geslagen omdat schreeuwen niet hielp. Daarna heb ik die baas nog even de worm gezegend want die zei dat het mijn schuld was en dat ik het uitlokte. Toen ben ik naar mijn hond gelopen die nog hijgend op de grond lag. Heb hem water gegeven en na een minuut of 10 stond hij op en ben ik naar huis gelopen en daar meteen de dierenarts gebeld want hij bloedde toch wel hevig. En ik stond nog na te shaken. In huis is hij niet veranderd qua gedrag.
Ivana
10 jaar geleden
Wendy, geef jij maar antwoord.
Maar ik wil vooral benadrukken dat 'de baas' in iedere situatie totaal ontspannen moet zijn. Deze hond heeft behoefte aan heel veel positieve ervaringen. Zoek ze desnoods op. Voorkom dat de riem strak staat als er een hond aankomt, want als je de hond door een strakke riem attent en angstig maakt, zal hij ook in paniek raken.
Laat de dierenarts nakijken of de hond mogelijk nog pijn heeft op de plaats waar hij gehecht is, dat zou mee kunnen spelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana: heel graag aan jou de eer. Ik heb nog wat twijfels ;-)
jodyenboyke
10 jaar geleden
Laat je hond op afstand weer aan andere honden wennen. Dus loop richting een (bekende relaxte) hond en als je merkt dat je hond spanning op bouwt, blijf dan staan, tot hij ontspant en loop telkens een stukje verder. Je blijft zelf ontspannen en zo bouw je het langzaam op. Let goed op de lichaamshouding van je hond, daar kan je heel veel van aflezen. Als je negatief gedrag ziet ontstaan moet je het "gevaar=andere hond" weghalen.
jodyenboyke
10 jaar geleden
Laatste stuk is niet helemaal duidelijk, als je ziet dat jouw hond weer spanning opbouwd, dan loop je weg uit de situatie. Zo bouwt hij langzaam weer vertrouwen op, juist dat jij als baas hem veiligheid bied, waardoor hij weer vertrouwen kan krijgen in andere honden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke super gaan we dat doen! Bedankt voor alle snelle reacties. Ook namens onze beardie Senna!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weglopen met je hond uit die situatie is juist NIET de bedoeling: dan geef je aan dat er gevaar dreigt. Sorry Jodyenboyke, dat moet ik echt tegenspreken!!!
Je hond moet zich veilig bij je weten omdat JIJ als eigenaar de leider bent en JIJ bepaalt dat jouw hond geen gevaar te duchten heeft. Dat betekent, dat je hond bij jou de rust moet vinden door te luisteren: als jij zegt en uitstraalt dat het okee is, dan IS het dus ook okee.
Je hond moet JOU opnieuw leren vertrouwen Pluisjemuisje. Ivana is een zeer ervaren hondentrainster (als ik het wel heb, toch?) dus wacht alsjeblieft even met wat je dan ook gaat doen.
Zowel jij als Senna kunnen dit volgens mij wel oplossen, maar wel met de juiste adviezen. Ivana? ;-))
Ivana
10 jaar geleden
@71169. Natuurlijk is de hulp van een gecertificeerde hondentrainer gewenst. Niet de hondentrainer van het hondenveld, maar een die gespecialiseerd is in probleemgedrag. De dierenarts hoort daar een lijst van te hebben, zodat je niet de eerste de beste hulp van de wal in de sloot aanvaart.
Maar daarnaast zijn er natuurlijk een aantal wetenswaardigheden die voor alle honden in alle situaties gelden. Kennis van je eigen hond op de eerste plaats: is de hond dominant of is het een onderdanige hond. Een dominant angstige hond is veel problematischer dan een onderdanige hond die angstig is. Is de hond een aanvaller in angstsituaties of een vluchter. Is de hond in angstsituatie geblokkeerd of is hij nog steeds aanspreekbaar.
Is hij aanspreekbaar dan kan je een commando op hem loslaten. Een ferm "NEE" op het juiste moment kan de hond van een aanval weerhouden, zelfs als hij aanvalt uit angst zelf aangevallen te worden.
Daarvoor is een ultiem vertrouwen in het leiderschap van de baas een eerste vereiste. Is dat leiderschap in voorgaande jaren bevestigd en zoja, is dat dan beschaamd bij de aanval van de grote hond op de Bearded Collie. Dit zijn de vragen die door de hondentherapeut gesteld gaan worden. Nog veel meer vragen die de kern raken, maar die van groot belang zijn om het dier terug te plaatsen in een wereld zonder angst.
De kosten voor een therapeutische begeleiding zijn ongeveer 95 euro. Dat kan je er beter voor over hebben dan jarenlang een gestreste hond aan de lijn te hebben, die zielsongelukkig is. Om maar niet te spreken van een baas die plezier in de hond inlevert als het dier niet optimaal functioneert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met je eens!

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is het een niet hormonaalgebonden gedragsprobleem. Het heeft immers een reden: hij heeft een traumatische ervaring opgedaan. Castratie heeft (denk ik) geen effect.
Wat wel kan helpen: een goede gedragstherapeut. Het kan nl. zijn dat je hond een vorm van angst agressie heeft. En dit is een van de moeilijkste vormen van agressie om de hond af te leren of om te buigen naar goed gedrag. Zoek een goede gedragstherapeut, evt. een die ook Bach Bloesem therapie in zijn/haar pakketje heeft, en combineer het met een op de hond gerichte gedragstherapie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hij is zijn onschuld kwijt en zijn zelfvertrouwen.
Hij dient dit zelfvertrouwen weer op te bouwen en dat kan hij niet alleen.
Ik zou samen op training gaan om samen weer leren hoe om te gaan met andere honden.
Zorg dat je samen met je hond weer meer zelf vertrouwen krijgt.
En laat zien dat je geleerd hebt van onverwachtse aanval en laat zien dat je hond nu beter kan verdedigen. Dus kijk nadrukkelijker en waarschuw je hond als hij in een situatie komt waarbij kwetsbaar is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stel eens voor dat zoiets jou zou overkomen, hoe zou je reageren? Ik denk dat jij naar jouw kat moet kijken (want jij kent hem het beste) en doen wat jouw hond leuk vind. En samen leuke dingen doen (aaien, spelen) maar dan heel rustig beginnen er een vertrouwd hondje erbij te doen en alles in de gaten houden. En zo heel rustig opbouwen