Mijn bearded collie van negen jaar wordt agressief sinds hij is aangevallen door een andere hond. Hoe kan dit en wat kan ik eraan doen?

Ik heb een hele lieve bearded collie van bijna negen jaar. Hij is altijd heel goed geweest in omgang met andere honden en hij deed nooit een vlieg kwaad. hij is wat lomp af en toe en springt graag maar dat is het. Maar nu ongeveer een jaar geleden is hij tijdens het wandelen door een ander hond aangevallen waardoor hij 3 hechtingen nodig had in zijn nek. De andere hond was los, en mijn hond zat aan de riem. De hond kwam van achteren en we zagen hem allebei niet aankomen. Hij is daar toen zo erg van geschrokken dat hij zichzelf niet eens verdedigde. De hond viel naar mijn mening zonder aanleiding aan want mijn hond had hem nog niet eens in de gaten.

sinds dat gebeurt is, vertrouwd hij andere honden niet meer. Hij heeft zelfs al zonder enige aanleiding een golden retriever aangevallen waar hij normaal altijd mee speelt! Ik vind dit zorgwekkend en ik zou graag weten of ik hier iets aan kan doen. Hij is niet gecastreerd maar weet ook niet of dat zou helpen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is het een niet hormonaalgebonden gedragsprobleem. Het heeft immers een reden: hij heeft een traumatische ervaring opgedaan. Castratie heeft (denk ik) geen effect. Wat wel kan helpen: een goede gedragstherapeut. Het kan nl. zijn dat je hond een vorm van angst agressie heeft. En dit is een van de moeilijkste vormen van agressie om de hond af te leren of om te buigen naar goed gedrag. Zoek een goede gedragstherapeut, evt. een die ook Bach Bloesem therapie in zijn/haar pakketje heeft, en combineer het met een op de hond gerichte gedragstherapie.

Hij is zijn onschuld kwijt en zijn zelfvertrouwen. Hij dient dit zelfvertrouwen weer op te bouwen en dat kan hij niet alleen. Ik zou samen op training gaan om samen weer leren hoe om te gaan met andere honden. Zorg dat je samen met je hond weer meer zelf vertrouwen krijgt. En laat zien dat je geleerd hebt van onverwachtse aanval en laat zien dat je hond nu beter kan verdedigen. Dus kijk nadrukkelijker en waarschuw je hond als hij in een situatie komt waarbij kwetsbaar is.

Stel eens voor dat zoiets jou zou overkomen, hoe zou je reageren? Ik denk dat jij naar jouw kat moet kijken (want jij kent hem het beste) en doen wat jouw hond leuk vind. En samen leuke dingen doen (aaien, spelen) maar dan heel rustig beginnen er een vertrouwd hondje erbij te doen en alles in de gaten houden. En zo heel rustig opbouwen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100